PARYŻ 2016: AUDI Q5 – SUV ZE SPORTOWYM DUCHEM LIMUZYNY

Audi Q5

Na zakończonym Salonie Samochodowym Mondial de l’Automobile w Paryżu Audi zaprezentowało nową odsłonę swego przebojowego modelu Q5. Sprzedaż drugiej generacji rozpocznie się na początku roku 2017 roku.

SUV spod znaku czterech pierścieni łączy w sobie sportowego ducha limuzyny z wszechstronnym charakterem i elastycznym wnętrzem. Nowy samochód wyznacza standardy w zakresie systemów connectivity i na polu systemów wsparcia kierowcy.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

PARYŻ 2016


 

Najważniejszymi innowacjami, które znaleźć można na pokładzie Q5 są: napęd quattro z techniką ultra, wydajne silniki, zawieszenie pneumatyczne z systemem kontroli amortyzacji oraz bogata oferta nowoczesnych systemów.

Plastycznie uformowana, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe z masywną ramą, dominuje w płaskim, aerodynamicznym przodzie. Na życzenie, Audi montuje tu reflektory diodowe lub reflektory diodowe Matrix LED wysokiej rozdzielczości z kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania.

audi_q5-2

Wyraziście zakrzywiona i mocno podcięta linia ramion porządkuje strukturę boków pojazdu. Mocno zaakcentowane wnęki kół wskazują jednoznacznie, że samochód wyposażony jest w stały napęd na cztery koła quattro, a niska linia okien szybko się zwęża. Podobnie jak z przodu, również z tyłu, poziome linie potęgują wrażenie szerokości i solidności. Opcjonalnie dostępne są tylne kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Klapa bagażnika zachodzi na słupki C, a końcówki rur układu wydechowego wychodzą bezpośrednio z dyfuzora.

Nowe Q5 oferowane jest w 14 kolorach lakieru. Jeśli chodzi o pakiety stylistyczne, wybierać można spośród czterech nowych linii wyposażeniowych. Są to: linia sport, pakiet sportowy S line, pakiet stylistyczny design selection oraz pakiet zewnętrzny S line. Od nich zależy wygląd zewnętrzny pojazdu, np. w ramach linii wyposażeniowej „sport”, cała karoseria pomalowana jest w jednolitym kolorze.

Wymiary nowego SUV-a przedstawiają się następująco: długość 4,66 m, szerokość 1,89 m, wysokość 1,66 m i rozstaw osi 2,82 m. Równocześnie nastąpiła redukcja jego masy, w zależności od wersji silnikowej, aż do 90 kg. Wersje czterocylindrowe, których dach zoptymalizowano pod względem właściwości aerodynamicznych, charakteryzują się współczynnikiem oporu powietrza cw o wartości 0,30.

audi_q5-3

Wnętrze

Wnętrze oferuje dużo miejsca dla pięciu osób. Poziomy przebieg linii we wnętrzu, podkreśla jego szerokość i komfort. Przez całą długość tablicy rozdzielczej rozciąga się trójwymiarowo uformowana listwa dekoracyjna. Nowa koncepcja linii wyposażeniowych oferuje klientom szeroki wybór kolorów i materiałów.

Wydajną klimatyzację zamówić można w jednym z dwóch wariantów. Seryjnie montowana trójramienna, wielofunkcyjna kierownica, na życzenie dostępna jest z ogrzewanym kołem. Jeśli chodzi o fotele, ich oferta sięga aż po pneumatyczną funkcję masażu. W ciemności, opcjonalne oświetlenie Ambiente (wyposażenie seryjne w ramach linii design selection), tworzy atrakcyjną atmosferę wnętrza, dając światło w 30 różnych barwach. Na życzenie, tylne fotele można przesuwać do przodu i do tyłu oraz zmieniać kąt pochylenia oparć. Zależnie od pozycji oparcia, bagażnik ma pojemność podstawową od 550 do 610 l, a po złożeniu oparć – 1550 l.

Obsługa nowego SUV-a Audi jest intuicyjna. Opcjonalny Audi virtual cockpit, na swoim monitorze o przekątnej 12,3 cala i o wysokiej rozdzielczości, wyświetla doskonałej jakości grafiki. Kierowca może wybrać jeden z dwóch widoków ekranu – klasyczny z dużymi okrągłymi zegarami lub tryb progresywny. Opcjonalny jest wyświetlacz danych na szybie (head up display).

audi_q5-4

Centralna jednostka obsługi, to terminal MMI umieszczony na konsoli tunelu środkowego. W najbardziej rozbudowanej wersji systemu infotainment, czyli w nawigacji MMI Navigation plus z polem dotykowym MMI touch i z 8,3-calowym monitorem, pole dotykowe – touchpad – umieszczono na powierzchni regulatora obrotowo- przyciskowego. Gdy nowe Q5 wyposażone jest w automatyczną skrzynię biegów, pole dotykowe – w tym wypadku MMI all-in-touch z haptyczną reakcją zwrotną – jest znacznie większe.

Nowe sterowanie głosem przetwarza polecenia wydawane z użyciem języka potocznego .Płaszczyzną obsługi jest też wielofunkcyjna kierownica. Nowy model posiada „osobistego asystenta trasy”. Nawigacja MMI Navigation plus z modułem Audi connect, wyposażona jest w modem LTE i punkt dostępu Wi–Fi hotspot.

Systemy wsparcia kierowcy i bezpieczeństwa

Systemy wsparcia zebrano w trzy pakiety: pakiet systemów asystujących w mieście, pakiet systemów asystujących poza miastem, pakiet systemów wspomagających parkowanie. Korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control (ACC) z asystentem jazdy w korkach, może częściowo przejąć zadanie prowadzenia pojazdu w spowolnionym ruchu. Aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist ułatwia zachowanie toru jazdy.

audi_q5-5

Asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent manewru omijania i asystent skrętu, to kolejne nowości. System ochrony bezpieczeństwa w ruchu ulicznym Audi pre sense city ostrzega przed pieszymi i pojazdami oraz w ramach granic systemowych automatycznie inicjuje pełne hamowanie awaryjne. Asystent parkowania, działająca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych oraz asystent zjazdu ze wzniesienia, uzupełniają i tak bogatą ofertę.

Silniki TDI i TFSI i układ przeniesienia napędu

Nowe Audi Q5, na początek wyposażane będzie w jeden z czterech silników, wśród których znajdują się trzy jednostki TDI i jedna jednostka TFSI. Mają one nawet o 20 kW (27 KM) większą moc. Wydajne są zwłaszcza silniki 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM) i 140 kW (190 KM). Ulepszony silniki 2.0 TFSI ma moc 185 kW (252 KM), jednak na 100 km zużywa zaledwie 6,8 l benzyny, emitując 154 g CO2 na kilometr. Zmodernizowana jednostka 3.0 TDI ma teraz moc 210 kW (286 KM) i moment obrotowy 620 Nm.

Układ przeniesienia napędu tego średniej klasy SUV-a opracowano na nowo, podobnie jak sześciobiegową manualną skrzynię biegów, siedmiostopniową, automatyczną skrzynię S tronic i ośmiostopniową przekładnię automatyczną tiptronic . Automatyczne skrzynie biegów wyposażono w funkcję wolnego biegu, pozwalającą zaoszczędzić paliwo. Kierowca przełącza biegi używając dźwigni zmiany biegów lub manetek przy kierownicy.

audi_q5-6

Nowy napęd na cztery koła quattro z techniką ultra, dostępny jest standardowo dla silnika 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM) oraz dla silnika 2.0 TFSI o mocy 185 kW (252 KM). Dla podstawowego silnika TDI o mocy 110 kW (150 KM), Audi dostarcza go opcjonalnie. Nowa koncepcja zwiększa efektywność. Zarówno w przypadku napędu na przednią oś, jak i w przypadku napędu na cztery koła quattro, selektywny rozkład momentu obrotowego miedzy osiami ułatwia prowadzenie pojazdu.

Podwozie

Nowe Audi Q5 charakteryzuje się teraz lepszym prowadzeniem. Podstawą takiego zachowania pojazdu jest nowo zaprojektowane, pięciowahaczowe zawieszenie oraz także nowy, elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy. Opcjonalnie, na pokładzie znaleźć się może dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie dostosowuje się do prędkości i kąta skrętu.

Można wybrać jeden z dwóch układów amortyzacji. Zawieszenie z systemem kontroli amortyzacji oferuje szerokie spektrum stopni komfortu i dynamiki, które kierowca może wybierać za pośrednictwem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension, może z kolei nie tylko dopasować siłę amortyzacji, ale również zmieniać, w pięciu stopniach, wysokość zawieszenia karoserii. Oba systemy, podobnie jak sportowy mechanizm różnicowy w Audi Q5 3.0 TDI, są powiązane z nowym centralnym sterownikiem podwozia.

audi_q5-7

W dostępnym standardowo systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, regulującym pracę różnych układów i podzespołów, kierowca może wybrać jeden z aż siedmiu trybów jazdy. Dwa nowe tryby: lift/ offroad i allroad, optymalnie podkreślają terenowy charakter Q5.

Nowy SUV Audi opuszcza fabrykę na 17-calowych kołach z metali lekkich. W ramach linii wyposażeniowej sport, dostępne są felgi 18-calowe, a w pakiecie sportowym S line i w linii wyposażeniowej Audi design selection – felgi o średnicy 19 cali. Opcjonalnie można również nabyć koła o średnicy 21 cali.

Q5 zjeżdża z taśmy w nowo oddanym do użytku zakładzie Audi w Meksyku. Prezentowane na targach motoryzacyjnych Paris Motor Show, salonach sprzedaży pojawi się z na początku 2017 roku.