To samochód sportowy, jakiego jeszcze nie było. Volkswagen prezentuje jako światową premierę podczas Salonu Samochodowego Paris Mortor Show studyjny model XL Sport.
Rozwijający 270 km/h pojazd powstał na bazie XL1 – najbardziej efektywnego samochodu na świecie. Z tyłu XL Sport pracuje silnik – zmodyfikowana jednostka V2 z nowego Ducati 1199 Superleggera – najmocniejszego na świecie dwucylindrowego motocykla.
Zobacz także:
PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT
Podobnie jak XL1, którego produkcja jest ograniczona do 250 egzemplarzy, także Superleggera będzie wytwarzany ręcznie i jednocześnie z wykorzystaniem precyzyjnych przemysłowych technologii w limitowanej liczbie 500 sztuk. Dwie ikony technologii wykonane z lekkich materiałów, jak karbon i magnez – połączono w wyjątkowy sportowy samochód. Marki koncernu Volkswagen i Ducati pokazują koncepcyjnym XL Sport, jak nowoczesne technologie mogą wykraczać poza granice marki i zostać wykorzystane jako moduły dla nowych koncepcji.
Technika
Wzorcowa aerodynamika. Ducati 1199 Superleggera posiada najlepszy stosunek masy do mocy ze wszystkich seryjnie produkowanych motocykli. To samo wśród samochodów dotyczy XL Sport. Stosunek masy (890 kg), mocy (147 kW/200 KM) i aerodynamiki (cw x A = 0,44 m2) sprawia, że studyjny model będzie najszybszym obecnie samochodem z silnikiem 200 KM.
200 KM i 270 km/h. Współczynnik oporu powietrza (0,258) pomnożony przez powierzchnię czołową (1,7 m2) daje wartość 0,44 m2, jedną z najlepszych, jakie udało się dotychczas uzyskać. A przecież studyjny model jest typowym samochodem sportowym, który potrzebuje między innymi szerokich opon, dużej ilości powietrza do chłodzenia oraz optymalnego docisku osi.
Do osiągów przyczyniają się też: Air Curtains (kierują powietrze z przodu do specjalnych kanałów), odpowietrzenia nadkoli, zoptymalizowana podłoga, kanały prowadzące powietrze w przedniej pokrywie i poprawiające docisk, wysuwany tylny spojler (z mechanizmem z Lamborghini Aventador) oraz regulowane otwory wentylacyjne w tylnej pokrywie (żaluzje, otwierające się w przypadku konieczności odprowadzenia ciepła z silnika).
Najmocniejszy silnik dwucylindrowy na świecie. V2 z Ducati 1199 Superleggera, zastosowany w XL Sport został nieznacznie zmodyfikowany. Dzięki lekkim i wytrzymałym tytanowym korbowodom silnik DOHC o pojemności 1199 cm3 rozwija prędkość obrotową do 11.000 obr./min. Dwa ustawione względem siebie pod kątem 90° czterozaworowe cylindry posiadają desmodromiczny rozrząd (wymuszone sterowanie zaworami) o dużych prędkościach obrotowych, który pod względem ustawienia luzu zaworowego wymaga najwyższego poziomu umiejętności z zakresu mechaniki precyzyjnej.
Pokrywy sprzęgła, głowicy cylindrów i miski olejowej wykonane ze stopu magnezu oraz dwie przepustnice i po dwa wtryskiwacze na każdy cylinder. XL Sport ma nową przekładnię pośrednią, która redukuje prędkość obrotową silnika o współczynnik 1,86. Moc silnika V2 (134 Nm) jest przenoszona na tylną oś przez 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG).
Zawieszenie rodem z samochodów wyścigowych. Przyspieszenie – 5,7 sekundy od 0 do 100 km/h – jest tutaj w zasadzie sprawą drugorzędną. Konstrukcja zawieszenia wbudowanego w ramę typu „spaceframe” wykonaną ze stali o wysokiej wytrzymałości, składa się z przedniej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z układem „pull-rod” amortyzatorów (przegub na dole jako drążek ciągnięty) i osi tylnej z podwójnymi wahaczami poprzecznymi w układzie „push-rod” (przegub na górze jako drążek popychany).
Opony dostosowane do dużych prędkości w rozmiarze 205/40 R 18 (z przodu) i 265/35 R 18 (z tyłu) nałożone są na kute obręcze z magnezu, lżejsze od obręczy aluminiowych łącznie o 23,9 kg. Za hamowanie XL Sport odpowiedzialny jest układ hamulcowy z tarczami ceramicznymi.
Nadwozie z CFK. XL Sport jest bratem XL1. Oba XL mają taką samą podstawę konstrukcyjną. Głównym wspólnym elementem jest nadwozie wykonane w znacznej części z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK) z kabiną monocoque i nieznacznie przesuniętymi względem siebie fotelami kierowcy i pasażera. Volkswagen zastosował komponenty z CFK wykonane metodą RTM (Resin Transfer Moulding).
Podnoszone do góry drzwi. Skrzydłowe, podnoszone w górę drzwi XL1 i XL Sport przypominają drzwi supersportowych samochodów. Są one zamocowane w dwóch punktach, na dole do słupków A i do ramy dachu tuż nad przednią szybą i unoszą się nie tylko w górę, lecz także lekko do przodu. Ponadto sięgają daleko ku środkowej części dachu, zatem po otwarciu wsiadanie i wysiadanie jest wyjątkowo wygodne. Szyby w drzwiach wykonane są z poliwęglanu. Ze względu na redukcję masy, górna część szyb jest na stałe połączona ze skorupą drzwi, natomiast dolny segment można otwierać. Przednia szyba obu modeli XL wykonana jest z cienkiego szkła.
Wymiary i stylistyka
Proporcje. Mimo wspólnej podstawy konstrukcyjnej, XL Sport różni się optycznie od XL1. Specyficzne wymagania dotyczące docisku osi dla samochodu rozwijającego prędkość 270 km/h oraz parametry napędu spowodowały, że XL Sport jest dłuższy i szerszy: jego długość to 4291 mm (XL1: 3888 mm), szerokość 1847 mm (XL1: 1664 mm), a wysokość 1152 mm (XL1: 1153 mm). Wydłużył się także rozstaw osi – do 2424 mm (XL1: 2224 mm).
Stylistyka. Studyjny model opiera się na dynamicznej i ekstrawaganckiej stylistyce XL1. Jednak monolityczne płaszczyzny opierają się na wyraźnie szerszych błotnikach i większych kołach. Dzięki swoim proporcjom i precyzyjnie poprowadzonym liniom, XL Sport zdaje się być bardziej płaski i mocniej przylegać do drogi i nawet stojąc emanuje dynamiką.
Szeroki przód XL Sport z diodowymi podwójnymi reflektorami i charakterystyczną grafiką diodowych świateł dziennych budzi emocje. Po bokach reflektorów XL Sport znajdują się wloty powietrzne dla Air Curtains. Auto nie ma typowej osłony chłodnicy, a jednak przód wyraźnie nawiązuje do aktualnego DNA designu Volkswagena. Linie te utworzone są przez czarny poprzeczny pas i podwójne reflektory. Powietrze do silnika Ducati doprowadzane jest przez otwory w tylnych błotnikach.
Podczas gdy XL1 jest najszerszy z przodu i zwęża się ku tyłowi, w XL Sport tył nadwozia ma taką samą szerokość, jak przód. W okolicach słupka A i B znajdują się duże wloty i wyloty zapewniające optymalny przepływ powietrza i chłodzenie jednostki napędowej. Zamiast lusterek w drzwiach zamontowane są małe, opływowe kamery. Rejestrowany przez nie obraz otoczenia za samochodem prezentowany jest na wyświetlaczach w kabinie (e-Mirrors, cyfrowe lusterka zewnętrzne, premiera światowa w XL1). Napis „Motore Ducati” przed tylnymi nadkolami informuje, że pod tylną pokrywą pracuje silnik motocykla 1199 Superleggera.
XL Sport różni się od XL1 szczególnie z tyłu. Oprócz tego ma cztery cechy charakterystyczne. Po pierwsze: niezwykle szeroki i płaski tył nadwozia z mocno zaznaczonym obszarem „barków” (atletyczne i szerokie płaszczyzny nad kołami) i wysuwanym tylnym spojlerem, rozciągającym się prawie na całą szerokość samochodu. Po drugie: linia dachu nawiązująca do coupé, taka jak w XL1, bez tylnej szyby. Z linią tą zintegrowana jest tylna pokrywa, pod którą kryje się silnik Ducati, 7-biegowa DSG i bagażnik o pojemności 107 litrów. Kolejna nowość w porównaniu z XL1: pięć lameli w tylnej pokrywie, otwierających się automatycznie, jeżeli konieczne jest dodatkowe chłodzenie jednostki napędowej.
Po trzecie: czerwony pas świateł LED, podkreślający kształt tylnej części nadwozia. Po bokach dodany został kolejny, pionowy element diodowy, którym styliści dodatkowo zaakcentowali szerokość XL Sport. Po czwarte: czarny dyfuzor, który płynnie przechodzi w całkowicie zasłoniętą podłogę, a po bokach ograniczony jest chromowanymi końcówkami układu wydechowego.
Wnętrze. Wnętrze XL Sport opiera się na wnętrzu XL1, jednak zostało zmodyfikowane i zindywidualizowane. Przykładem może być cyfrowy wskaźnik wielofunkcyjny, sprawdzający się na torach wyścigowych, który oprócz ciśnienia oleju pokazuje także czasy okrążeń. Płaski element z karbonu przedłuża „daszek” nad wyświetlaczem eliminując wszelkie odbicia światła. Aby umożliwić szybką zmianę biegów, kierownica XL Sport, ozdobiona czerwonymi szwami, posiada aluminiowe przyciski zmiany przełożenia.
Starannie wykonane detale z anodowanego aluminium w obrębie wlotów wentylacji, panelu klimatyzacji i osłony dźwigni DSG wprowadzają do wnętrza sportowe akcenty. Analogicznie do szwów kontrastowych na kierownicy, także pasy bezpieczeństwa są czerwone. Niezmieniona pozostała natomiast perfekcyjna ergonomia dla kierowcy i pasażera.
Nowy concept car budzi na targach motoryzacyjnych Mondial de l’Automobile wielkie zainteresowanie.