Podczas salonu samochodowego Mondial de l’Automobile w Paryżu, Volkswagen pokazał nowego Golfa Alltrack. Top światowa premiera modelu z napędem na cztery koła.
Passat Alltrack zamknął w 2012 roku lukę między samochodami przeznaczonymi do poruszania się po utwardzonych drogach, a samochodami na bezdroża. Teraz VW przenosi tę koncepcje na kolejną klasę samochodów.
Zobacz także:
PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT
Charakterystyczne cechy Golfa Alltracka to napęd na wszystkie koła 4MOTION, zwiększony prześwit poprzeczny, nadwozie z poszerzonymi nadkolami i progami, nowe zderzaki i wiele innych elementów zewnętrznych i wewnętrznych, dostępnych tylko dla tego modelu. Jako jednostka napędowa oferowany jest dla Golfa Alltracka jeden silnik benzynowy (TSI) i trzy silniki wysokoprężne (TDI), wszystkie z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Całkowitą nowością w ofercie Golfa jest silnik 1.8 TSI o mocy 132 kW/180 KM. Moc silników TDI wynosi 81 kW/110 KM (1.6 TDI), 110 kW/150 KM (2.0 TDI) i 135 kW/184 KM (2.0 TDI). W wersjach o mocy 180 KM i 184 KM siła napędowa jest przenoszona na wszystkie koła przez seryjną, 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową DSG.
Stały napęd na wszystkie koła
Golf Alltrack został tak zaprojektowany, aby równie dobrze zachowywał się na utwardzonych drogach, jak i w terenie. Techniczną podstawę tej wszechstronności stanowi napęd 4MOTION. System wyposażony w sprzęgło Haldex najnowszej generacji uaktywnia się jeszcze przed wystąpieniem poślizgu, co prawie całkowicie wyklucza utratę trakcji. Przy niewielkim obciążeniu lub podczas jazdy bez przyspieszania napęd przenoszony jest na przednią oś. W razie potrzeby tylna oś zostaje dołączona w ciągu ułamka sekundy.
EDS i XDS. Równolegle do działającego jako blokada podłużna sprzęgła Haldex, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS, zintegrowana z systemem ESC, przejmuje na obu osiach funkcję blokad poprzecznych. Dodatkowo Golf Alltrack jest wyposażony na przedniej i tylnej osi w funkcję XDS, która przy szybkim pokonywaniu zakrętów przyhamowuje wewnętrzne koła optymalizując zachowanie się samochodu. Gdy tylko układ elektroniczny rozpozna, że jedno z wewnętrznych kół zostało zbyt mocno odciążone, układ hydrauliczny systemu ESC generuje na tym kole odpowiednie ciśnienie hamowania w celu przywrócenia optymalnej trakcji.
Zawieszenie Offroad. Auto ze zwiększonym nawet o 20 mm prześwitem poprzecznym, profilem jazdy Offroad i napędem 4MOTION może pochwalić się umiejętnościami terenowymi na poziomie przypisywanym zazwyczaj tylko SUV-om. Po wybraniu profilu jazdy Offroad aktywowana zostaje funkcja asystenta zjazdu ze wzniesień (automatycznie przyhamowuje samochód), zmieniana jest charakterystyka pedału przyspieszenia oraz ustawiona zostaje terenowa konfiguracja ABS. Masa hamowanej przyczepy – do 2000 kg przy nachyleniu terenu 12 procent – to też zalety auta.
Silniki z turbodoładowaniem
Wszystkie silniki spełniają normę emisji spalin EU6, a ich spektrum mocy wynosi od 81 kW/110 KM do 135 kW/184 KM.
Po raz pierwszy w pokazanym właśnie na targach motoryzacyjnych Paris Motor Show Golfie Volkswagen oferuje silnik TSI o pojemności 1,8 litra i mocy 132 kW/180 KM (od 4500 obr./min.). Czterocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem już od 1350 obr./min. rozwija maksymalny moment obrotowy 280 Nm i utrzymuje go na stałym poziomie do 4500 obr./min. Seryjnie Golf Alltrack 1.8 TSI będzie wyposażony w 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową DSG. Rozwijający prędkość 217 km/h nowy Golf przyspiesza do 100 km/h w 7,8 sekundy, zużywając przy tym zaledwie 6,8 l/100 km (emisja CO2 158 g/km).
Najmniejszym silnikiem nowego Golfa Alltracka jest TDI o pojemności 1593 cm3 i mocy 81 kW/110 KM, najmocniejszym – 2.0 TDI o mocy 184 KM (przy 3500 do 4000 obr./min.). W tym ostatnim już od 1750 obr./min. maksymalny moment obrotowy wynosi 380 Nm i utrzymuje go do 3250 obr./min., przyspieszenie do 100 km/h trwa 7,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 219 km/h.
Stylistyka
Wygląd zewnętrzny. Golf Alltrack, z zawieszeniem podwyższonym o 20 mm, ma nadwozie Golfa Varianta, jednak z wieloma typowymi dla Alltracka elementami. Patrząc z boku zauważa się czarne nakładki poszerzające nadkola. Progi pokryte lakierem w kolorze srebrnym Reflex są sportowo poszerzone i również pełnią funkcję ochronną. Modele Alltrack wyposażone są w 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Valley. Kolejne cechy charakterystyczne Golfa Alltracka to obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze srebrnym Reflex, logo Alltrack na błotnikach, matowa chromowana listwa pod bocznymi oknami oraz srebrne, anodowane relingi dachowe.
Charakterystyczny przód Golfa Alltracka wyróżnia się aluminiową (matową) listwą w osłonie chłodnicy, sięgającą aż do reflektorów. Dolny wlot powietrza w nowym zderzaku również ma strukturę plastra miodu. Zderzak zakończony jest od dołu osłoną podwozia w kolorze srebrnym. Tylne światła mają ciemnoczerwone klosze. Wersję TSI 180 KM można poznać po chromowanych końcówkach dwustrumieniowego układu wydechowego.
Wnętrze. O jego stylu decydują takie detale, jak obszyte skórą kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów, specjalna tapicerka siedzeń z napisem Alltrack na przednich oparciach, aplikacje Dark Magnesium (na konsoli środkowej) i Tracks (na desce rozdzielczej i w poszyciu drzwi) oraz oświetlenie Ambient w drzwiach. Do wyposażenia seryjnego Golfa Alltracka, jako uzupełnienie wyposażenia Comfortline, należą między innymi: automatyczna klimatyzacja Climatronic, diodowe lampki do czytania z przodu i z tyłu, oświetlenie przestrzeni wokół nóg z przodu, system Infotainment Composition Touch, system rozpoznający zmęczenie kierowcy oraz tempomat.
Elegancję do wnętrza wprowadza chromowana listwa z logo 4MOTION na pokrywie schowka w konsoli środkowej, listwy na progach przednich drzwi ze stali nierdzewnej z napisem Alltrack oraz chromowane aplikacje przy przełącznikach i przyciskach (światła, otwieranie/zamykanie okien, regulacja lusterek). Natomiast sportowymi akcentami są: (opcjonalna) czarna podsufitka i poszycie górnych części słupków oraz nakładki na pedały i podpórkę lewej stopy w kolorze aluminium.