PARYŻ 2014: TOYOTA – ZA ROK RYNKOWY DEBIUT AUTA NA WODÓR

Tyo_paw1

Po 20 latach prac badawczych wizja samochodu przyszłości według Toyoty staje się rzeczywistością. Podczas Salonu Samochodowego Mondial de l’Automobile debiutuje wersja produkcyjna czteroosobowej limuzyny zasilanej wodorowymi ogniwami paliwowymi.

„Fuel Cell Sedan” będzie miał taki zasięg na jednym tankowaniu, jak tradycyjne samochody benzynowe. Całkowite napełnienie zbiorników wodorem zajmuje jedynie 3 minuty, a pojazd emituje wyłącznie parę wodną.


Zobacz także:

PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT

PARYŻ 2014


 

Pierwszy seryjny samochód napędzany energią wodorowych ogniw paliwowych jest rozwinięciem modelu koncepcyjnego Toyota FCV, który został zaprezentowany podczas Salonu Motoryzacyjnego w Tokio w 2013 roku. Wersja produkcyjna, chociaż pozostaje wierna konceptowi, otrzymała nowy projekt grilla, reflektorów przednich i tylnych oraz tradycyjne lusterka w miejsce kamer. Model produkcyjny zadebiutuje na rynku w Europie w 2015 roku.

Tyo_paw2

Wyjątkowy projekt

Samochód został zaprojektowany w taki sposób, aby pomimo najbardziej zaawansowanego we współczesnej motoryzacji zespołu napędowego, był w pełni funkcjonalny i spełniał wszystkie potrzeby użytkowników. Otrzymał 4-drzwiowe nadwozie, które mieści czterech pasażerów. Pojazd jest napędzany energią z ogniw paliwowych, zasilanych wodorem. Osiągi i zasięg odpowiadają pojazdom segmentu D z tradycyjnymi silnikami benzynowymi.

O wyjątkowości projektu decyduje także zgromadzenie wszystkich elementów napędu (ogniw paliwowych, akumulatorów i zbiorników wodoru) pod podłogą pojazdu, dzięki czemu istotnie obniżony został także jego środek ciężkości. W dwóch zbiornikach magazynowany jest wodór sprężony do ciśnienia 700 barów. W przedniej części pojazdu znajduje się silnik elektryczny, jednostka sterująca oraz dodatkowa przetwornica, która podnosząc napięcie z ogniw paliwowych, pozwoliła na zmniejszenie rozmiarów silnika elektrycznego i ograniczenie liczby ogniw, poprawiając osiągi samochodu przy zrównoważonych kosztach produkcji.

Debiut rynkowy

Tyo_paw3

Samochód trafi do sprzedaży w Japonii w kwietniu 2015 roku, a latem zadebiutuje także w Europie i Stanach Zjednoczonych. Cena modelu w Japonii będzie wynosiła ok. 7 milionów jenów. Początkowo sieć sprzedaży zostanie ograniczona wyłącznie do regionów o rozwiniętej infrastrukturze do tankowania wodoru. Ceny pojazdu w Europie i Stanach Zjednoczonych, dokładna specyfikacja, wyposażenie oraz plany sprzedaży zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.

Strategia rozwoju nowych technologii Toyoty opiera się na trzech głównych założeniach: wykorzystaniu zróżnicowanych źródeł energii, produkcji dynamicznych samochodów niskoemisyjnych oraz wprowadzaniu realnej zmiany w życie poprzez popularyzację tych pojazdów na rynku.

Wodór jest w tej koncepcji szczególnie obiecującym paliwem alternatywnym. Można go wytwarzać na kilka różnych sposobów, w tym za pośrednictwem elektrowni słonecznych i wiatrowych, łatwo go przechowywać i transportować. Po sprężeniu ma znacznie wyższą gęstość energetyczną niż współczesne akumulatory. Samochody zasilane wodorem oferują wygodę eksploatacji identyczną jak w przypadku tradycyjnych pojazdów benzynowych.

Toyota wierzy, że po rewolucji hybrydowej, która ma zaledwie 17 lat historii, ogniwa paliwowe będą kolejnym przełomowym osiągnięciem nowoczesnej motoryzacji. Potwierdza to prezentując pojazd na targach motoryzacyjnych Paris Motor Show…