Nowy Passat uznawany jest za jeden z najbardziej innowacyjnych samochodów w swojej klasie. Nowoczesna technika połączona została ze zdradzającą moc stylistyką o ostrych proporcjach.
W Europie rozpoczęto przyjmowanie zamówień na ósmą generację tego modelu, a Volkswagen już ją wzbogaca: na Salonie Samochodowym Mondial de l’Automobile niemiecki producent pokazuje jako światową premierę Passata GTE – pierwszego Passata z napędem hybrydowym plug-in.
Zobacz także:
PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT
Jest to jednocześnie samochód zeroemisyjny i auto przystosowane do długich podróży, a do tego w trybie GTE może pochwalić się sportowymi osiągami. Model dostępny będzie jako wersja Limousine i Variant. Hybrydowy układ napędowy składa się z silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem (TSI) i silnika elektrycznego, zasilanego energią z baterii litowo-jonowej, ładowanej zewnętrznie lub w trybie Charge. Bateria umożliwia Passatowi GTE przejechanie z napędem wyłącznie elektrycznym, czyli bez emisji, nawet 50 km.
Kierowca może samodzielnie wybrać źródło napędu przy użyciu przycisku obok dźwigni zmiany biegów, abyna przykład pod koniec podróży, po wjechaniu do miasta, korzystać już tylko z napędu elektrycznego. W Londynie wjeżdżając do miasta samochodem hybrydowym plug-in, jak Passat GTE, lub elektrycznym, jak e-up!, kierowca jest zwolniony ze specjalnej opłaty miejskiej (Congestion Charge).
218 KM i zasięg ponad 1000 km. Kontrast dla trybu elektrycznego stanowi tryb GTE, w którym Passat oddaje do dyspozycji swoją maksymalną moc systemową 160 kW/218 KM. W trybie tym poszczególne parametry, jak charakterystyka pedału przyspieszenia i układu kierowniczego, zmieniają się na bardziej sportowe. Silnik 1.4 TSI rozwija moc 115 kW/156 KM (od 5000 obr./min.), silnik elektryczny ma moc 85 kW/115 KM. Maksymalny moment obrotowy napędu hybrydowego plug-in wynosi 400 Nm. Moc jest wykorzystywana w sposób maksymalnie efektywny i przyjazny dla środowiska.
Na targach motoryzacyjnych Paris Motor Show poinformowano, że zużycie w cyklu NEFZ (dla samochodów hybrydowych) wynosi poniżej 2,0 l/100 km i 13,0 kWh/100 km. Przy pełnym, 50-litrowym zbiorniku paliwa i naładowanej baterii zasięg Passata GTE wynosi ponad 1000 kilometrów.
130 km/h z napędem elektrycznym, ponad 220 km/h z napędem TSI. Nowy model może pochwalić się znakomitymi osiągami jezdnymi. Z napędem na przednią oś i seryjną, skonstruowaną specjalnie dla napędu hybrydowego 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową, hybrydowy Passat przyspiesza do 100 km/h w 8 sekund i rozwija prędkość maksymalną ponad 220 km/h; w trybie elektrycznym – 130 km/h.
Rozwinięta strategia elektrycznej mobilności. Passat GTE pojawi się na rynku w drugiej połowie przyszłego roku, jednocześnie jako wersja Limousine i Variant. Po wprowadzeniu hybrydy plug-in, dostępne będzie w Europie już dziewięć wersji napędu dla Passata o spektrum mocy od 92 kW/125 KM do 206 kW/280 KM. Po XL1, e-up!, e-Golfie i Golfie GTE, Passat GTE jest piątym i szóstym modelem (Limousine i Variant), który może pokonywać krótkie odległości wyłącznie z napędem elektrycznym.
Wyposażenie
Seryjnymi elementami wyposażenia są diodowe reflektory (światła mijania i drogowe), system rozpoznający zmęczenie kierowcy, system automatycznego hamowania po kolizji, system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, czujnik deszczu, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, chromowane listwy przy szybach bocznych i komfortowe przednie fotele.
Nadwozie. Passata GTE można rozpoznać po specjalnej, chromowanej osłonie chłodnicy z dodatkowymi, niebieskimi paskami. Nowy kształt otrzymał także przedni zderzak, z rzucającymi się w oczy poprzecznymi listwami w dolnym wlocie powietrza oraz diodowymi światłami do jazdy w dzień w kształcie litery C. Dzięki umieszczonym bezpośrednio w zderzaku modułom LED, Passata można jednoznacznie rozpoznać jako model hybrydowy. Diodowe światła dzienne w kształcie litery C i niebieskie linie w osłonie chłodnicy są celowo zastosowanymi środkami stylistycznymi: kolor niebieski jest u Volkswagena „kolorem e-mobilności” i razem ze specjalnym kształtem świateł dziennych stanowi cechę charakterystyczną wszystkich Volkswagenów z napędem elektrycznym i hybrydowym. 17-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Astana również świadczą o tym, że Passat GTE jest hybrydą plug-in.
Wnętrze. Wnętrze także zostało dopasowane pod względem koncepcji do nowego systemu napędowego. W standardzie jest wyświetlacz wielofunkcyjny (m.in. ze wskaźnikiem Powermeter) oraz seryjny system Infotainment Composition Media z menu dostosowanym do specyfiki napędu hybrydowego. Jako opcja dostępny będzie wyświetlacz Active Info Display z dodatkowymi wskaźnikami. Inne elementy wyróżniające to: niebieskie oświetlenie Ambient, kierownica multifunkcyjna i gałka dźwigni zmiany biegów z niebieskimi szwami oraz siedzenia pokryte tkaniną Sevilla z niebieskim deseniem. Wnętrze zdobią aplikacje Waves (wygląd aluminium) i Piano Black (czarny lakier z połyskiem) oraz logo GTE umieszczone przed dźwignią zmiany biegów.
Właściciele Passata GTE będą mogli pobrać aplikację CAR-NET e-Remote, która pozwoli na przykład uruchomić ładowanie baterii, sterować funkcjami klimatyzacji, sprawdzić, czy drzwi samochodu są zamknięte, a światła wyłączone.
Specjalne wskaźniki
Nowy Passat GTE będzie wyposażony w 6,5-calowy wyświetlacz wysokiej rozdzielczości seryjnego systemu Infotainment Composition Media. Jako opcja dostępne są systemy Discover Media (również z 6,5-calowym wyświetlaczem) i Discover Pro (z 8-calowym wyświetlaczem). Oba urządzenia są wyposażone w Passacie GTE w dodatkowe funkcje. Należy do nich monitor zasięgu, wskaźnik przepływu energii, wskaźnik statystyki napędu elektrycznego, e-Manager i – w przypadku wyposażenia w system nawigacyjny – wskaźnik zasięgu 360°:
PZ lewej strony zestawu wskaźników znajduje się Powermeter jako uzupełnienie obrotomierza. Pokazuje on między innymi, czy bateria jest ładowana poprzez rekuperację, czy też energia pobierana jest aktualnie z baterii. W oddzielnym polu LED, napis READY po uruchomieniu silnika informuje o gotowości silnika elektrycznego do jazdy.
Active Info Display. Wszystkie wskaźniki, w tym także specyficzne wskaźniki Passata GTE, są generowane przez oprogramowanie. Informacje z nawigacji mogą być prezentowane w formacie 2D i 3D. Wyświetlacz ma przekątną 12,3 cala i rozdzielczość 1440 x 540 pikseli. Informacje z systemu Infotainment, wyświetlane na konsoli środkowej, mogą być również prezentowane na Active Info Display.
Układ napędowy
Volkswagen wyposażył Passata GTE w silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem (1.4 TSI) oraz silnik elektryczny – trójfazowy synchroniczny z magnesem trwałym. Silnik elektryczny, zasilany wysokonapięciową baterią litowo-jonową o pojemności 9,9 kWh, natychmiast po uruchomieniu oddaje do dyspozycji maksymalny moment obrotowy 330 Nm.
Sprzęgło łączące, gdy to tylko możliwe, odłącza silnik TSI od napędzanej przedniej osi i wyłącza go, na przykład w fazach tak zwanego „żeglowania”. Kolejne elementy układu hybrydowego to między innymi układ elektroniki mocy (zmienia prąd stały baterii w prąd zmienny dla silnika elektrycznego) i moduł ładowania. Elektromechaniczny wzmacniacz siły hamowania i elektryczny kompresor klimatyzacji zapewniają optymalne i efektywne działanie hamulców i klimatyzacji także podczas jazdy tylko z napędem elektrycznym.
Tryby pracy
Passat GTE może poruszać się w czterech różnych trybach, których wybór nie stwarza kierowcy żadnych problemów. Jest to tryb E (elektryczny), Hybrid, Battery Charge i GTE. Na wyświetlaczu wielofunkcyjnym zawsze wyświetlana jest informacja, który tryb w danym momencie jest aktywny. Po uruchomieniu auto zaczyna pracować automatycznie w trybie elektrycznym. Jedynie przy niewystarczającym poziomie naładowania baterii lub przy bardzo niskich temperaturach zewnętrznych uruchamiany jest silnik TSI. Przyciskiem „E” kierowca może w razie potrzeby włączyć manualnie tryb elektryczny.
Przyciskiem GTE kierowca może aktywować tryb GTE i w pełni korzystać z dynamicznych cech Passata GTE.
Są dwa sposoby zewnętrznego ładowania baterii Passata poprzez gniazdo wbudowane w osłonę chłodnicy. Pierwszy sposób, to użycie seryjnego przewodu do ładowania i podłączenie go do gniazda instalacji 230 V. Volkswagen oferuje też opcjonalnie, do zainstalowania na przykład w garażu, tak zwaną Wallbox, ładującą prądem 3,6 kW. Bateria jest naładowana w 100 proc. już po 2,5 godzinach.