PARYŻ 2014: RENAULT – PROTOTYP EOLAB DLA PRZYSZŁOŚCI

Renault_e1

Renault prezentuje na salonie samochodowym Mondial de l’Automobile w Paryżu model EOLAB Concept – samochód koncepcyjny opracowany na bazie prototypu badawczego EOLAB, testujący różne sposoby, które pozwalają zapewnić ultraniskie zużycie paliwa.

Spalający zaledwie 1 l /100 km, co daje emisję 22 g CO2/km w cyklu mieszanym NEDC, pojazd stanowi odpowiedź na podwójne wyzwanie: zachętę ze strony rządu francuskiego do zaprojektowania do roku 2020 samochodu spalającego poniżej 2 l/100 km oraz wizja przyszłości marki w zakresie oszczędnych aut.


Zobacz także:

PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT

PARYŻ 2014


 

EOLAB to prawdziwa wizytówka innowacyjnych rozwiązań Renault na rzecz ochrony środowiska. W projektowaniu auta brali również udział designerzy, którym zawdzięcza swój styl. Concept przyciąga uwagę niezwykłym designem. Mocno obniżający się dach i zwężający tył dają wyjątkowy efekt stylistyczny.

Renault_e2

EOLAB stanowi odpowiedź na wyzwanie, którego podjęła się Grupa Renault – udostępnienie aut o ultraniskim spalaniu szerokim rzeszom użytkowników. Projekt wymagał zastosowania przystępnych cenowo technologii. Dlatego też przy projektowaniu sięgnięto do superlekkich materiałów, jak aluminium czy magnez – superlekkich, ale tańszych od karbonu czy tytanu – zakładając od początku projektu możliwość rozpoczęcia wielkoseryjnej produkcji takich aut w ciągu najbliższych 10 lat.

Ten zaprojektowany na bazie hatchbacka z segmentu B prototyp kryje w sobie niemal 100 zaawansowanych rozwiązań technologicznych, nadających się do wdrożenia na skalę przemysłową, które będą stopniowo wprowadzane w przyszłych modelach gamy Renault.

Renault_e3n

Rekordowo niskie, wynoszące zaledwie 1 l/100 km zużycie paliwa w prototypie EOLAB, jest efektem połączenia trzech składników: aerodynamiki, obniżenia masy oraz napędu Z.E. Hybrid, który można ładować:
aerodynamika: kształt nadwozia maksymalnie ułatwiający rozcinanie strugi powietrza oraz ruchome części, jak aktywny spojler oraz wysuwane boczne elementy aerodynamiczne;
obniżenie masy: „kuracja odchudzająca” pozwoliła obniżyć masę o niemal 400 kg, w szczególności dzięki wielomateriałowemu nadwoziu, wykonanemu z elementów stalowych, aluminiowych i kompozytowych oraz ważącemu zaledwie 4 kg magnezowemu dachowi. Obniżenie masy korzystnie wpłynęło na kolejne elementy: pozwoliło zmniejszyć rozmiary, a w konsekwencji koszty podzespołów prototypu (silnika, akumulatora, kół, hamulców itd.), umożliwiając jednocześnie sięgnięcie po droższe materiały;
technologia Z.E. Hybrid: to nowe, kompaktowe, przystosowane do ładowania i przystępne cenowo hybrydowe rozwiązanie zapewnia wyjątkowo niskie zużycie paliwa, a co najważniejsze, „zeroemisyjną” jazdę na trasach o długości do 60 km, z prędkością do 120 km/h. Technologia Z.E. Hybrid będzie stanowić uzupełnienie „zeroemisyjnej” oferty Renault w najbliższych latach.

Renault_e4

Prototyp EOLAB w pełni spełnia założenia projektu opracowania samochodu „zużywającego 2 l/100 km samochodu dla wszystkich”, przyjętego w ramach planu „Nowej Przemysłowej Francji”. Podczas projektowania tego prototypu Renault opracował technologie niezbędne do wprowadzenia na rynek samochodu zużywającego poniżej 2 l paliwa na 100 km jeszcze przed rokiem 2020. Dla osiągnięcia tego celu firma współpracuje z innowacyjnymi francuskimi partnerami z branży motoryzacyjnej, jak Saint-Gobain, jeśli chodzi o produkcję szyb, Faurecia w zakresie siedzeń, czy Michelin, jeśli chodzi o opony, a także Continental i Posco.

Koncepcyjne auto można oglądać marki na stoisku na targach motoryzacyjnych Paris Motor Show do 19 października.

Renault_e6