PARYŻ 2014: RENAULT EOLAB – TYLKO 1 LITR NA 100 KM

Pa_re_z0

Renault zaprezentuje na salonie samochodowym Paris Motor Show prototyp EOLAB, który testuje rozwiązania zapewniające ultraniskie zużycie paliwa – 1 litr paliwa na 100 km, co odpowiada emisji 22 g CO2/km w cyklu mieszanym NEDC.

W celu uzyskania tak niskiego spalania, konstruktorzy prowadzili równoległe prace w trzech następujących kierunkach: zminimalizowania masy, udoskonalenia aerodynamiki oraz dopracowania technologii Z.E. Hybrid, umożliwiającej jazdę z „zerową emisją” w codziennym użytkowaniu.


Zobacz także:

PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT

PARYŻ 2014


Prototyp EOLAB, będący prawdziwą wizytówką rozwiązań Renault na rzecz ochrony środowiska, stanowi połączenie licznych osiągnięć technologicznych, które będą stopniowo wprowadzane do seryjnych modeli marki. Auto stanowi odpowiedź na wyzwanie, jakie postawiła sobie Grupa Renault – udostępnienie pojazdów o skrajnie niskim spalaniu szerokim rzeszom użytkowników. Projekt wymagał zastosowania przystępnych cenowo technologii.

 

Dlatego też przy projektowaniu sięgnięto do superlekkich materiałów, takich jak aluminium czy magnez, od początku projektu zakładając możliwość rozpoczęcia wielkoseryjnej produkcji takich aut w ciągu najbliższych 10 lat. Ten zaprojektowany na bazie hatchbacka z segmentu B prototyp kryje w sobie niemal 100 zaawansowanych rozwiązań technologicznych, nadających się do wdrożenia na skalę przemysłową.

„Przepis” na EOLAB

Wynoszące zaledwie 1 l/100 km zużycie paliwa w prototypie jest efektem połączenia trzech składników: aerodynamiki, obniżenia masy oraz benzynowo- elektrycznego napędu Z.E. Hybrid:
– aerodynamika: kształt nadwozia maksymalnie ułatwiający rozcinanie strugi powietrza oraz ruchome części, takie jak aktywny spojler oraz wysuwane boczne elementy aerodynamiczne;
– obniżenie masy: „kuracja odchudzająca” pozwoliła obniżyć masę o niemal 400 kg w porównaniu do aut z segmentu B, w szczególności dzięki wielomateriałowemu nadwoziu, wykonanemu z elementów stalowych, aluminiowych i kompozytowych oraz ważącemu zaledwie 4 kg magnezowemu dachowi; pozwoliło to zmniejszyć rozmiary, a w konsekwencji koszty podzespołów prototypu (silnika, akumulatora, kół, hamulców itd.), umożliwiając jednocześnie sięgnięcie po kosztowniejsze materiały;
– technologia Z.E. Hybrid: to nowe, kompaktowe, przystosowane do ładowania i przystępne cenowo hybrydowe rozwiązanie zapewnia „zeroemisyjną” jazdę na trasach o długości do 60 km, z prędkością do 120 km/h.

 

Technologia Z.E. Hybrid będzie stanowić uzupełnienie oferty Renault w najbliższych latach.

Realizacja planu „Nowej Przemysłowej Francji”

EOLAB w pełni spełnia założenia projektu opracowania „zużywającego 2l/100 km samochodu dla wszystkich”, przyjętego w ramach planu „Nowej Przemysłowej Francji” do roku 2020. Tworząc prototyp EOLAB, Renault wykracza poza wyznaczony przez rząd próg zużycia paliwa, pracując nad technologiami niezbędnymi do wprowadzenia na rynek samochodu zużywającego poniżej 2 l paliwa na 100 km jeszcze przed rokiem 2020.

Dla osiągnięcia tego celu Renault współpracuje z innowacyjnymi francuskimi partnerami z branży motoryzacyjnej, takimi jak Saint-Gobain w zakresie szyb, Faurecia w zakresie siedzeń, Michelin w zakresie opon i Continental w zakresie układów hamulcowych. Renault współpracuje również z szeregiem innych znanych firm, takich jak Posco, w szczególności w zakresie elementów magnezowych.

 

EOLAB Concept

W projektowaniu EOLAB brali również udział designerzy, którym auto zawdzięcza swój styl. W rezultacie ich starań powstał samochód koncepcyjny EOLAB Concept, który zostanie zaprezentowany na stoisku Renault podczas targów motoryzacyjnych Mondial de l’Automobile. W tym opracowanym na bazie prototypu pojeździe projektanci poszli jeszcze dalej, jeśli chodzi o kształt nadwozia i detale, dzięki czemu sprawia wrażenie wyjątkowo aerodynamicznego i zwraca uwagę lekkością stylu.

Mocno obniżający się dach i zwężający tył dają niezwykły efekt stylistyczny. EOLAB Concept przyciąga uwagę płynną i aerodynamiczną linią, stanowiącą udane połączenie designu i technologii, a jednocześnie niezwykle atrakcyjną i zapewniającą doskonałe parametry. Renault pokazuje, że można połączyć szczyptę marzeń i magii z wymaganiami wysokiej sprawności, jakie musi spełniać prototyp samochodu o skrajnie niskim spalaniu.