PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT

PE_EXALT 1

Peugeot zaprezentuje na Salonie Samochodowym Paris Motor Show nową wersję samochodu koncepcyjnego EXALT wykończoną oryginalnymi materiałami. Nadwozie tego auta łączy dwa odcienie szarości – surowej stali podkreślającej jego sylwetkę i materiału Shark Skin, pokrywającego imponujący tył auta.

Natomiast materiał Newspaper Wood, którym wykończona jest kabina, zapożyczył swój kolor od stron codziennych gazet poświęconych gospodarce.


Zobacz także:

PARYŻ 2014: KIA SORENTO GOTOWA DO PREMIERY

PARYŻ 2014


Tylna klapa, wyposażona w nowatorski mechanizm podnoszenia ukazuje po otwarciu HYbrid-kick – innowacyjną hulajnogę elektryczną, umieszczoną pod podłogą bagażnika.

Concept-car EXALT stanowi wysublimowaną wizję hatchbacka i wpisuje się w zakresie zastosowanych materiałów w linię zapoczątkowaną przez samochód studyjny ONYX. Stawia na odpowiedzialne wykorzystanie materiałów, pochodzących od lokalnych dostawców oraz recykling… Ten niezwykły pojazd posiada elektryczno- benzynowy napęd HYbrid4 rozwijający moc 340 KM.

PE_EXALT 2

Dynamiczna sylwetka

Dynamiczna linia i atletyczna sylwetka modelu EXALT zwracają uwagę na pierwszy rzut oka. Szeroki rozstaw kół i wyraźnie zaznaczone nadkola podkreślają odważną stylistykę 5-drzwiowego nadwozia o długości 4,70 m. Połączenie płaskich powierzchni i ostro zarysowanych linii daje zarazem wrażenie dynamiki i lekkości. EXALT stawia na radykalne rozwiązania – jego konstruktorzy zrezygnowali ze wszystkich zbędnych materiałów, zostawiając jedynie to, co naprawdę przydatne.

Ręcznie wykuta przez mistrza blacharstwa stalowa karoseria samochodu jest hołdem złożonym sztuce francuskiej motoryzacji lat 20. i 30. Jej unikalny kształty sa odzwierciedleniem motoryzacyjnej pasji – wyciągnięte, dynamiczne linie, wysoki pas boczny, pochylona przednia szyba, niski dach (zaledwie 1,31 m), wysmukła sylwetka, pod którą kryje się przestronna kabina, mocno wyprofilowane boki drzwi z progami z włókna bazaltowego i 20-calowe koła.

Długa maska silnika jest naturalnym przedłużeniem wyrazistego przodu. Wbudowane w zderzak podwójne reflektory przednie mają charakterystyczny dla marki kształt. Znajdujący się w centralnej części imponujący grill stanowi odpowiednie tło dla logo lwa. W dolnej części maski, strumień powietrza wlatujący do silnika przecinają wyprofilowania, na których umieszczono kierunkowskazy z diodami LED.

Aby poprawić współczynnik oporu aerodynamicznego, tylna część modelu EXALT została wykończona materiałem Shark Skin o optymalnych parametrach użytkowych. Jego zaawansowana technologicznie ziarnista faktura, zainspirowana przez naturę, zdecydowanie poprawia osiągi aerodynamiczne pojazdu i ogranicza zużycie paliwa. Wyraźna linia oddzielająca obie części nadwozia biegnie pomiędzy tylnymi drzwiami a tylnym słupkiem: zapewnia płynne przejście od surowej szarości płata stali do zbliżonego szarego odcienia materiału.

PE_EXALT 3

Jest to nowa wersja połączenia dwóch kolorów w stosunku do tej, którą znamy z Pekinu. Zastosowanie tego materiału w połączeniu z innymi elementami – umieszczonym w tylnym zderzaku wylotem powietrza, płynną linią dachu i wyprofilowanymi lusterkami bocznymi – pozwoliło na zoptymalizowanie właściwości aerodynamicznych modelu EXALT, którego współczynnik SCx wynosi 0,6. Poziomy pas biegnący przez przetłoczenia tylnego spojlera podkreśla szerokość nadwozia i stanowi imponujące obramowanie dla charakterystycznych świateł.

EXALT jest również niezwykle uniwersalnym samochodem. Dwuczęściowa klapa została wyposażona w innowacyjny mechanizm podnoszenia. Zastosowane rozwiązanie pozwala na uzyskanie maksymalnego otwarcia bagażnika nawet przy małej ilości miejsca wokół samochodu. Pod automatyczną klapą typu hobby kryje się przestrzeń z niskim progiem załadunku. W środku znajduje HYbrid-kick. Ta umieszczona pod podłogą bagażnika, składana hulajnoga elektryczna jest rozwiązaniem ułatwiającym pokonanie ostatnich kilkuset metrów do celu. Jest bardzo łatwa w obsłudze i umożliwia sprawne poruszanie się po mieście.

Intuicyjna jazda

Peugeot i-Cockpit radość z jazdy. Niewielkich rozmiarów kierownica, pokryta skórą i melanżową tkaniną oraz cyfrowa deska rozdzielcza są intuicyjnie rozmieszczone vis-a-vis fotela kierowcy, aby zapewnić mu sprawniejszą obsługę i lepszą czytelność instrumentów. W przedłużeniu środkowej konsoli umieszczono dwa składane ekrany dotykowe. Górny wyświetlacz podaje odczyty z komputera pokładowego, systemu audio i nawigacji. Drugi ekran pełni funkcję widocznego w czasie jazdy panelu sterowania automatycznej klimatyzacji i systemu Pure Blue.

PE_EXALT 4

W desce rozdzielczej rozmieszczono dziewięć przełączników typu Toggle Switch, których stylistyka nawiązuje do wzornictwa instrumentów muzycznych. Są podzielone na dwie grupy – dwa przełączniki znajdują się po lewej stronie kierownicy, a pozostałych siedem z prawej strony kokpitu. Kierowca może dowolnie przypisać przełączniki do wybranych funkcji: zmieniać ustawienia nawigacji za pomocą jednego z przycisków lub korzystać z innego, by uzyskać dostęp do ustawień pojazdu.

Może również przypisać wybranemu przyciskowi funkcję aktywacji świateł ultrafioletowych. Ten wbudowany w przednie reflektory system oświetlenia jest bardzo przydatny o zmierzchu. Tzw. czarne światło sprawia, że poziome znaki drogowe stają się bardziej wyraźne, co znacznie poprawia widoczność i podnosi komfort jazdy w tych warunkach.

Dla wygody pasażerów, EXALT został wyposażony w nowatorski system oczyszczania powietrza Pure Blue. Kiedy samochód stoi w miejscu i nikt nie przebywa w jego wnętrzu, system Pure Blue rozpyla środki bakteriobójcze i grzybobójcze, aby zdezynfekować wnętrze kabiny. Kiedy pojazd rusza z miejsca, aktywny filtr czyści nawiewane do środka powietrze, aby usunąć z niego lotne środki organiczne i cząsteczki zanieczyszczeń.

Wizjonerska koncepcja

EXALT jest rozwinięciem wizjonerskiej koncepcji ONYX, którą zaprezentowano po raz pierwszy w 2012 roku. Aby pokazać dopracowane nadwozie pozostawiono surową stal, która eksponuje linię samochodu. Również inne elementy, jak na przykład obręcze kół, zostały pozostawione w stanie surowym, by pokazać ślady frezowania.

PE_EXALT_5

Podłokietniki i te miejsca, na których opierają się ramiona, zostały wyłożone drewnem o ciepłym odcieniu. Począwszy od dolnej krawędzi szyb drewno ustępuje miejsca melanżowej tkaninie z domieszką naturalnej wełny. Pojawia się ona na płatach drzwi, desce rozdzielczej i obiciu dachu. Oddzielająca oba materiały listwa z trójwymiarowym nadrukiem maskuje głośniki systemu Hi-Fi. Jej struktura naśladuje budowę komór bezodbiciowych, w których zakłócenia akustyczne są tłumione przez materiały dźwiękoizolacyjne.

Zarówno kierowcę jak i pasażerów wsiadających do samochodu czeka wyjątkowy poziom komfortu. Oparcia i siedzenia kubełkowych foteli, o konstrukcji wykonanej z materiałów kompozytowych, są pokryte naturalną melanżową tkaniną z domieszką wełny, a ich boki są obite patynowaną skórą. Powierzchnie z wyraźnymi zagięciami uzyskano bez szwów.

Zgodnie z filozofią zaopatrywania się w lokalne surowce w Chinach wykorzystano w EXALT drewno hebanowe, które rośnie w Azji. W Europie natomiast heban zastąpiono nowatorskim materiałem Newspaper Wood, wykonanym z zużytych gazet.

Wysokowydajny silnik

Ważący jedynie 1700 kg, EXALT jest wyposażony w napęd hybrydowy plug-in HYbrid4 o łącznej mocy 340 koni mechanicznych przenoszonej na cztery koła. Wyprofilowana maska skrywa silnik 1.6 THP o mocy 270 koni mechanicznych opracowany przez Peugeot Sport. 6-przełożeniowa automatyczna skrzynia biegów współpracuje z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym o maksymalnej mocy jednostkowej sięgającej niemal 170 KM z litra pojemności skokowej, co przy objętościowym wskaźniku mocy plasuje go wśród najlepszych jednostek na świecie montowanych w samochodach seryjnych.

W tylne zawieszenie wielowahaczowe wbudowano silnik elektryczny o mocy 50 kW generujący moc w fazie działania napędu elektrycznego lub hybrydowego. Silnik odzyskuje energię hamowania, by doładować w ten sposób akumulator. Po zdjęciu nogi z gazu siła hamowania jest wytwarzana przez moment oporowy silnika elektrycznego. Technologia HYbrid4 reaguje na polecenia kierowcy, wybierając optymalny tryb jazdy: napęd wyłącznie elektryczny, benzynowy lub benzynowo-hybrydowy.

Premiera modelu EXALT na Mondial de L’Automobile będzie budziła nie lada emocje.