Nowy Jaguar XE: samochód klasy średniej ze sportowymi korzeniami prezentowany jest podczas salonu samochodowego Paris Motor Show. Wyróżniają go dynamiczna sylwetka i klasyczny, tylny napęd.
To jedyny samochód w klasie, który wykorzystuje aluminiowy szkielet nadwozia. Ta wyjątkowo solidna, a przy tym lekka konstrukcja wraz przednim zawieszeniem z podwójnymi wahaczami poprzecznymi oraz tylną osią typu Integral Link stanowią podstawę świetnych właściwości jezdnych.
Zobacz także:
PARYŻ 2014: NOWE AUDI TT ROADSTER I TTS ROADSTER
Nowy XE to jak dotychczas najmniejszy, najlżejszy i najsztywniejszy sedan Jaguara. Posiada najbardziej aerodynamiczny współczynnik oporu powietrza – 0,26 – w historii marki.
Model jest napędzany cztero- i sześciocylindrowymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, oferującymi mieszankę osiągów, dopracowania i oszczędności paliwa. Wszystkie silniki korzystają z bezpośredniego wtrysku paliwa, zmiennych faz rozrządu i doładowania, oferując czyste i ciche spalanie oraz nadzwyczajną reakcję na gaz. Inteligentne systemy start-stop oraz ładowania akumulatora z wykorzystaniem odzyskanej energii pozwalają zaoszczędzić jeszcze więcej paliwa. Moc jest przekazywana na tylną oś za pośrednictwem płynnie działających przekładni: 6-biegowej manualnej i 8-biegowej automatycznej.
Pierwsze silniki Ingeniumto 4-cylindowe jednostki wysokoprężne 2.0 w dwóch wersjach mocy i momentu obrotowego: 163 KM / 380 Nm oraz 180 KM / 430 Nm. Słabsza wersja zużywa 3,8 l / 100 km.
Serię silników benzynowych otwiera turbodoładowana 4-cylindowa jednostka z wtryskiem bezpośrednim o pojemności 2.0 l, która debiutowała w limuzynach XF i XJ. Po dodatkowym dostrojeniu do nowego XE ten dopracowany i lekki motor jest dostępny w dwóch odmianach: 200 KM / 280 Nm oraz 240 KM / 340 Nm. Klientom oczekującym najlepszych osiągów można polecić wersję XE S, która dzieli doładowaną jednostkę 3.0 V6 z lekkim sportowym modelem F-TYPE. Ten w pełni aluminiowy silnik jest modułową konstrukcją, która zapożycza podstawowe założenia Jaguara od 5.0 V8.
Wałek wyrównoważający sprawia, że jednostka V6 dorównuje większemu bratu pod względem kultury pracy, szeroki kąt rozwarcia cylindrów pozwala zaś umieścić pomiędzy nimi sprężarkę Rootsa typu twin-vortex. Ten rozwijający 340 KM i 450 Nm silnik zapewnia wersji XE S przyspieszenie 0-100 km/h w zaledwie 5,1 sekundy i prędkość maksymalną (elektronicznie ograniczoną) do 250 km/h.
W modelu instalowane są dwie przekładnie: 6-biegowa manualna i 8-biegowa automatyczna.
Elektryczne wspomaganie kierownicy zapewnia wyczucie i ogranicza emisję CO2. System kontroli jazdy posiada tryby Eco, Normal, Winter i Dynamic. Kamera stereoskopowa umożliwia zastosowanie systemów automatycznego hamowania awaryjnego i ostrzegania przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu oraz asystenta świateł drogowych. Unoszona podczas wypadku maska gwarantuje lepszą ochronę pieszych.
Swoją światową premierę w nowym modelu XE ma system ASPC (ang. All Surface Progress Control). Ten jedyny w swoim rodzaju system kontroli trakcji, spokrewniony z tempomatem do powolnej jazdy, zapewni modelowi XE z tylnym napędem bezpieczne zachowanie w każdych warunkach pogodowych. System doskonale sprawuje się na nawierzchniach o niskiej przyczepności, np. na pokrytych śniegiem podjazdach i nieposypanych drogach w zimie, a nawet na mokrej trawie. Układ ten, opracowany został z wykorzystaniem doświadczeń firmy Jaguar Land Rover, działa w zakresie od 3,6 km/h do 30 km/h i jest aktywowany za pomocą przełączników tempomatu na kierownicy.
Po ustawieniu żądanej prędkości kierowca skupia się na prowadzeniu – samochód zajmuje się resztą, zapewniając spokojną jazdę bez poślizgów i bez konieczności używania pedałów przez kierowcę. Dostępny tylko z przekładniami automatycznymi układ ASPC może występować we wszystkich wersjach silnikowych.
Debiutujący w Jaguarze wyświetlacz HUD prezentuje wysoko kontrastowe kolorowe obrazy bezpośrednio na linii wzroku kierowcy oraz jest mniejszy i o prawie jedną trzecią lżejszy niż obecne systemy TFT. Wirtualne obrazy wydają się unosić w powietrzu dwa metry przed kierowcą. Wyświetlanie w ten sposób informacji, takich jak prędkość, wskazówki nawigacji, znaki drogowe czy ustawienia tempomatu oznacza, że wzrok kierowcy pozostaje skupiony na tym, co najważniejsze: na drodze przed samochodem.
W kabinie znaleźć można nowy, intuicyjny system multimedialny InControl z 8-calowym ekranem dotykowym.
Nowy XE jest wyposażony w kamerę stereoskopową. Najnowocześniejszy czujnik zapewnia widok 3D drogi przed pojazdem i jest kluczowym elementem systemu AEB (automatycznego hamowania awaryjnego) oraz systemu rozpoznawania znaków. Zamontowana przed lusterkiem wstecznym i skierowana do przodu kamera potrafi wykryć pojazd z odległości nawet 100 metrów. Jeśli algorytmy w module sterującym AEB określą, że kolizja jest prawdopodobna, następuje wstępna aktywacja układu hamulcowego. System rozpoznawania znaków drogowych wykorzystuje kamerę stereoskopową do informowania kierowcy o ograniczeniach prędkości.
Oprócz znaków drogowych ta zaawansowana kamera stereoskopowa „widzi” także oznakowanie poziome i tę jej funkcję wykorzystuje system ostrzegający o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu. Kamera może także pomóc kierowcy lepiej widzieć: inteligentne sterowanie reflektorami pozwala częściej korzystać ze świateł drogowych, dzięki czemu jazda nocą staje się bezpieczniejsza. Po podłączeniu modułów reflektorów do algorytmów przetwarzania obrazów z kamery funkcja asystenta świateł drogowych automatycznie przełączy ja na światła mijania, gdy tylko wykryje samochód nadjeżdżający z naprzeciwka.
Nowy adaptacyjny tempomat ACC , że podróże autostradami stają się jeszcze bardziej komfortowe. Radar skanujący dalekiego zasięgu 77 GHz monitoruje drogę przed samochodem, pozwalając mu utrzymać wcześniej zadany dystans do pojazdów przed nim. System ACC może również zainicjować awaryjne hamowanie, jeśli wykryje nieuchronnie zbliżającą się kolizję.
Nowy XE może być także wyposażony w system monitorujący obszar za samochodem. Czujniki radaru o średnim zasięgu 24 GHz wykrywają pojazdy szybko zbliżające się od tyłu: migająca ikonka w lusterkach ostrzega kierowcę przed potencjalnym zagrożeniem.
Nowego XE można doposażyć o dwie półautomatyczne funkcje asystenta parkowania, które wyręczają kierowcę. Czujniki ultradźwiękowe mierzą odległość i jeśli jest wystarczająca pozwalają samochodowi na parkowanie zarówno równolegle, jak i prostopadłe – kierowca musi tylko kontrolować pedały hamulca i przyspieszenia. Funkcja asystenta wyjazdu wyprowadzi XE z powrotem na drogę.
Wyjazd z miejsc parkingowych może być jeszcze bezpieczniejszy dzięki funkcji wykrywania pojazdów poruszających się z tyłu podczas cofania. Czujniki systemu monitorowania martwego pola wykryją zbliżające się pojazdy, których kierowca może nie zauważyć oraz uruchomią ostrzeżenie.
Na targach motoryzacyjnych Mondial de l’Automobile nowe auto przyciąga wielu zwiedzających…
Fot.: Jaguar