Szybki, sportowy, czteromiejscowy i pięciodrzwiowy samochód – na Salonie Motoryzacyjnym Paris Motor Show, Audi prezentuje model TT Sportback concept. Wygląd zewnętrzny tego studyjnego auta nawiązuje do klasycznego TT, ma jednak nową, wydłużoną formę.
Pojazd z napędem na cztery koła quattro wyposażony jest w silnik 2.0 TFSI, generujący moc 294 kW (400 KM) i współpracujący z siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów S tronic do stałego.
Zobacz także:
PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT
Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Zaawansowane technicznie podwozie i nisko umieszczony punkt ciężkości zapewniają wysoką dynamikę podczas manewrów. Karoseria zbudowana jest z wielu lekkich komponentów z aluminium. Wiązkę światła laserowego, razem z diodowym światłem drogowym, zintegrowano w ramach jednej lampy reflektorowej – ta innowacja czterech pierścieni znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa podczas jazdy w ciemnościach.
W eleganckim wnętrzu modelu studyjnego, na pierwszy plan wysuwa się Audi virtual cockpit, którego 12,3-calowy monitor zastąpił tradycyjne wskaźniki i monitor MMI. Wyświetlane na nim grafiki mają doskonałą jakość, a kierowca może wybrać między kilkoma trybami widoku. Regulator obrotowy terminalu MMI ma powierzchnię reagującą na dotyk, która służy do wprowadzania znaków i podawania komend przy pomocy gestów – podobnie jak to się dzieje w smartfonach. Elementy obsługi klimatyzacji umieszczono w nawiewach.
Stylistyka zewnętrzna
Pięciodrzwiowe Audi TT Sportback concept ma wymiary: 4,47 m długości, 1,89 m szerokości i 1,38 m wysokości. Rozstaw osi to 2,63 m. Pojazd koncepcyjny jest dłuższy od seryjnego, nowego TT o 29 cm, a rozstaw osi posiada większy o 12 cm. Samochód jest również o 6 cm szerszy, ale za to o 3 cm niższy.
Karoseria w czerwonym kolorze Mars to emanacja siły i elegancji. Precyzyjnie poprowadzone linie obiegają wypukłe powierzchnie, a płaską i przeszkloną górną część pojazdu osadzono na mocnej bryle karoserii. Całość bazuje na formalnych założeniach stylistycznych nowego Audi TT, tworzy jednak zupełnie nową sportową, napiętą i pełną emocji rzeźbę. Pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, którą u dolnego brzegu ozdobiono napisem quattro, jest bardziej płaska i szersza niż w dwudrzwiowym coupé. Jej kratownica o strukturze plastra miodu ma kolor ciemnego aluminium.
Duże, wyraziste wloty powietrza to charakterystyczny element stylistyki Audi TT Sportback concept. Otoczone wyraźnie zarysowanymi obramowaniami wloty, sprawiają wrażenie jakby wydzielonych figur geometrycznych, w których umieszczono kratownice o strukturze plastra miodu. Łączy je trzeci, płaski wlot umiejscowiony poniżej osłony Singleframe.
Kolejny, typowy dla modeli TT element stylistyczny to zaprojektowane na nowo reflektory z dzielącymi je listwami, tworzącymi jedyny w swoim rodzaju kontur świateł do jazdy w dzień. W światłach drogowych z kolei, zastosowano technikę laserową. Światło, które uaktywnia się powyżej prędkości 60 km/h, uzupełnia światło diodowe. Kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania, montowane są również w diodowych światłach tylnych. Zbudowane są one z szeregu pojedynczych diod, zapalających się po kolei od środka do zewnątrz i wskazujących kierunek skręcania.
Patrząc na ten koncepcyjny pojazd z boku, wyraźnie widać jego silne konotacje z seryjnym modelem TT. Jego zwisy są krótkie. Wystające na trzy centymetry z powierzchni karoserii półkoliste przetłoczenia wnęk kół, wyglądają niczym nałożone nań figury. Również szerokie progi łączące ze sobą optycznie wnęki kół, podkreślają sportowy charakter i szerokość pojazdu. Lusterka boczne, ze swymi kanciastymi obudowami, osadzono w sposób typowy dla samochodu sportowego, na drzwiach. Z tyłu, po prawej stronie karoserii, znajduje się okrągła pokrywa wlewu paliwa.
Tył nowego Audi TT Sportback concept, ze swoimi pięcioma poziomymi liniami podkreślającymi szerokość, jest skupiony i wygląda niczym wyrzeźbiony.
Wnętrze
Kierowca i pasażerowie Audi TT Sportback concept wsiadają do pojazdu przez drzwi, które wokół szyb nie mają ramek. Smukłe aplikacje w desce rozdzielczej i w drzwiach oraz długa konsola środkowa przebiegająca przez całą długość wnętrza nadają autu styl. Ręcznie wykonywane przeszycia zdobią całą konsolę. Supersportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami są mocno wyprofilowane i regulowane. Z tyłu, na pojedynczych fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami jest dość miejsca dla dwóch osób.
Pięć okrągłych nawiewów powietrza przywodzi na myśl silniki lotnicze. W ich osiach znajdują się regulatory ogrzewania siedzeń, obiegu powietrza, temperatury, kierunku i siły nawiewu. Audi virtual cockpit zastąpił tradycyjne, analogowe instrumenty i centralny monitor MMI. Kierowca może wybrać jeden z kliku trybów widoku 12,3-calowego wyświetlacza o wysokiej rozdzielczości.
By podkreślić sportową elegancję wnętrza Audi TT Sportback concept, wykorzystano materiały najwyższej jakości. Tablica rozdzielcza i górna część obudowy drzwi utrzymane są w kolorze ciemnej, grafitowej szarości. Podłokietniki w drzwiach, konsola tunelu środkowego i fotele obito nową, miękka skórą w barwie beżowego pergaminu. W tablicy rozdzielczej i w obudowie drzwi umieszczono ozdobne panele w kolorze ciemnego aluminium.
Napęd
Dwulitrowy silnik TFSI w Audi TT Sportback concept przy 6400 obr./min. generuje moc 294 kW (400 KM) – 147 kW (200 KM) na litr pojemności skokowej. Czterocylindrowa jednostka, w przedziale od 2400 do 6000 obr./min., przekazuje na wał korbowy moment obrotowy 450 Nm, a 300 Nm osiąga już przy 1900 obr./min. Średnie zużycie paliwa ogranicza się do 7 litrów na 100 km.
By mu zapewnić wysoką moc, silnik 2.0 TFSI poddano daleko idącym modyfikacjom. Zastosowano w nim m.in. aluminiowe tłoki ze zintegrowanym kanałem chłodzącym i wał korbowy z najtwardszej, kutej stali. Skrzynia korbowa wykonana jest z nowego, bardzo twardego stopu. Głowicę silnika dostosowano do podwyższonego przepływu gazów. Nowo zaprojektowana turbosprężarka wytwarza do 1,8 bara względnego ciśnienia ładowania, a turbina sprężarki charakteryzuje się wysoką prędkością obrotową.
Audi TT Sportback concept od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Siły napędowe przesyłane są z silnika do siedmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów S tronic. Napęd na cztery koła quattro jest stały.
Podwozie
Przednie zawieszenie to konstrukcja McPhersona. Jego aluminiowe elementy redukują ciężar masy nieresorowanej. Czterowahaczowa oś tylna może niezależnie od siebie przejmować siły wzdłużne i poprzeczne. Duże koła mają średnicę 21 cali, a opony rozmiar 255/30. Cztery tarcze hamulcowe o rozmiarze 18 cali utrzymane są stylistyce wave, również znacznie redukującej wagę.
Panowanie nad samochodem ułatwia elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC. W obszarze granicznym, podczas pokonywania zakrętów, uaktywnia się jego funkcja dodatkowa – selektywne sterowanie rozkładem momentów napędowych pomiędzy kołami. System ten delikatnie przyhamowuje odciążone koła znajdujące się po wewnętrznej stronie zakrętu, kierując moment napędowy do kół zewnętrznych. Dla kierowcy oznacza to bardziej neutralne zachowanie pojazdu, lepszą stabilność i trakcję.
Decydującą rolę dla zachowania w Audi TT Sportback concept zasady lekkiej konstrukcji odgrywa karoseria stworzona na bazie modułowej poprzecznej budowy płyty podłogowej (MQB). Karoseria odzwierciedla najnowszy stopień rozwoju Audi Space Frame (ASF). Jej hybrydowa konstrukcja sprawia, że ów pojazd studyjny ma nisko położony środek ciężkości – co jest idealne dla sportowej jazdy.
Czy prezentowane na targach samochodowych Mondial de l’Automobile wejdzie do produkcji? Zobaczymy…