PARYŻ 2014: NOWE SUZUKI VITARA – JEST WERSJA PRODUKCYJNA

VITARA p1

Po ponad ćwierć wieku od premiery pierwszej generacji modelu Vitara, jego dziedzictwo znów znajduje odzwierciedlenie w postaci nowego pojazdu klasy SUV.

Najnowsza odsłona Suzuki Vitara, prezentowana właśnie podczas salonu samochodowego Paris Mortor Show może się pochwalić napędem na 4 koła ALLGRIP oraz zaawansowanym technologicznie wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa i rozwiązań komunikacyjnych.


Zobacz także:

PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT

PARYŻ 2014


 

Od debiutu rynkowego w 1988 roku rodzina Suzuki Vitara zyskała niezwykłą popularność dzięki atrakcyjnej stylistyce, kompaktowym wymiarom, właściwościom jezdnym oraz dzielności w terenie. nowy model został opracowany na bazie koncepcyjnego modelu iV-4, który prezentowany był podczas ubiegłorocznego Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie. Doskonale łączy atrakcyjny design z właściwościami SUV-a.

Już na początku 2015 roku nowa Vitara trafi na linie produkcyjne węgierskich zakładów Magyar Suzuki, aby jeszcze w pierwszej połowie roku zadebiutować w europejskich salonach sprzedaży. Model ten będzie także eksportowany poza Stary Kontynent.

VITARA p2

NADWOZIE

Nowa Vitara stanowi uosobienie klasycznej stylistyki SUV-a Suzuki. Dzięki charakterystycznemu kształtowi maski przednia część nadwozia podkreśla właściwości jezdne. Wysoko poprowadzone linie boczne oraz wyloty powietrza po bokach maski to stylistyczne nawiązanie do pierwszej generacji modelu. Uwagę zwracają wyraziście zarysowane przetłoczenia pod linią okien, rozciągające się na całej długości nadwozia i sugerujące mocny charakter pojazdu.

Efektem poszukiwań najlepszych właściwości aerodynamicznych są otwory w zderzaku, linia dachu łagodnie opadająca ku tyłowi pojazdu, oraz opływowe kształty lusterek zewnętrznych i zderzaków. Reflektory LED pozwalają oszczędzić energię elektryczną.

Dzięki ofercie elementów stylizacyjnych jest możliwości personalizacji wyglądu samochodu. Przygotowano bogatą paletę kolorów nadwozia (15) oraz elementów dekoracyjnych m. in.: przedni grill (w kolorze białym lub czarnym), elementy dekoracyjne błotników (w kolorze białym lub czarnym), obręcze Louvre (turkus, pomarańcz, biel lub czerń fortepianowa).

Użytkownik może dodatkowo podkreślić drogowe i terenowe zdolności, wybierając jeden z pakietów stylistycznych: pakiet miejski (chromowane elementy dekoracyjne, m.in. chromowane ramki świateł przeciwmgłowych, ozdobne listwy boczne oraz tylny spojler dachowy) lub pakiet terenowy – (składa się m.in. z przedniej i tylnej osłony podwozia, ozdobnych ramek lamp przeciwmgłowych, listew bocznych, oraz listwy ochronnej progu bagażnika).

VITARA p3

Nadwozie oferuje minimalny prześwit o wartości 185 mm oraz masywne koła z oponami w rozmiarze 215/55R17. Kąt natarcia jest równy 18,2°, a zejścia 28,2°, co pozwala na łatwe pokonywanie kolein czy śnieżnych zasp na drodze. Bagażnik oferuje 375 litrów pojemności (wg VDA) przy uniesionych oparciach tylnych foteli. Okno dachowe rozciąga się tu nad przednimi i tylnymi fotelami. Przy zamkniętym szklane panele mają łączną długość 1000 mm, po otwarciu, powstały otwór ma długość 560 mm.

WNĘTRZE

Stylistyka deski rozdzielczej oraz otoczenia lewarka zmiany biegów podkreśla twardy charakter SUV-a. Okrągła tarcza zegara i kolisty kształt wlotów powietrza odzwierciedlają motywy wszechobecne w stylistyce modelu Grand Vitara, które nadają wnętrzu kabiny nowoczesny, dynamiczny wygląd.

Modyfikację stylistyczną kabiny zapewniają elementy dekoracyjne deski rozdzielczej (turkus, pomarańcz, biel lub czerń fortepianowa) oraz zegar w konsoli środkowej (w wersji Carbon lub Kanji).

Zestaw audio posiada siedmiocalowy ekran dotykowy, który umożliwia intuicyjnie prostą obsługę, nawet w rękawiczkach. Trójwymiarowa mapa systemu nawigacji zapewnia wysoką czytelność, a system oferuje również możliwość korzystania z aplikacji na smartfony podczas jazdy.

SILNIKI

Nowe Suzuki Vitara może napędzać benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra (kod M16) lub wysokoprężna jednostka o takiej samej pojemności (kod D16AA). Motor benzynowy wyróżnia się obniżonym tarciem wewnętrznym oraz niższą masą własną i osprzętu. W jednostce wysokoprężnej zastosowano nowy układ recyrkulacji spalin (EGR) oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic dopływu powietrza turbiny (VGT).

VITARA p6

Silnik benzynowy posiada moc 120 KM przy 6000 obr./min. oraz moment obrotowy 156 Nm przy 4400 obr./min., natomiast diesel odpowiednio: 120 KM przy 3750 obr./min. i 320 Nm przy 1750 obr./min.

W przekładniach dostępnych dla modelu Vitara zastosowano rozwiązania mające na celu maksymalną oszczędność paliwa, najlepszą kulturę pracy oraz najskuteczniejsze wytłumienie hałasu i drgań.

Pięciostopniowa przekładnia manualna dostępna jest w konfiguracji z benzynowym silnikiem o pojemności 1,6 litra, natomiast sześciostopniowa skrzynia manualna oferowana będzie z jednostką wysokoprężną. Charakterystykę przełożeń zoptymalizowano pod kątem jak najlepszych osiągów i maksymalnej oszczędności paliwa. Sześciostopniowa przekładnia automatyczna dostępna jest w konfiguracji z silnikiem benzynowym. W trybie sterowania ręcznego kierowca może zmieniać przełożenia przy pomocy łopatek przy kole kierownicy.

NAPĘD NA CZTERY KOŁA

Zwykle układ napędu na cztery koła oznacza większe zużycie paliwa i wyższy poziom emisji substancji szkodliwych, jednak układ napędowy ALLGRIP w nowym Suzuki potrafi utrzymać emisję CO2 na niskim jak na SUV-a poziomie (benzyna – 134g/km w wersji z 5-stopniową przekładnią manualną oraz 138g/km z 6-stopniową przekładnią automatyczną; diesel – 106g/km w wersji z napędem na jedną oś oraz 111g/km z napędem na obie osie i sześciostopniową przekładnią manualną.).

Technologia ALLGRIP zadebiutowała w Suzuki SX4 S-CROSS, obecnie system jest wzbogacony o funkcję sprzężenia w przód. Uład wykorzystuje funkcję monitorowania informacji zwrotnych z czujników przy kołach w celu zwiększenia momentu przenoszonego na tylną oś, jeśli na kołach przedniej osi wykryty zostanie nadmierny uślizg. System potrafi przewidzieć możliwość wystąpienia uślizgu przednich kół na podstawie analizy warunków drogowych, pozycji pedału przyśpieszenia oraz kąta skrętu koła kierownicy.

vITARA. p4jpg

Jeśli system wykryje ryzyko wystąpienia uślizgu, zanim jeszcze ono wystąpi, większa wartość momentu obrotowego przenoszona jest na tylne koła. Układ ALLGRIP może pracować w następujących trybach jazdy:
Auto: odpowiednim do jazdy w normalnych warunkach drogowych – domyślnie wykorzystuje napęd na przednie koła, a w momencie wykrycia ich uślizgu włącza tryb 4WD;
Sport: doskonale sprawdza się podczas jazdy po krętych drogach – wykorzystuje wówczas zalety napędu 4WD w odpowiedzi na nacisk na pedał przyspieszenia; w niskim i średnim zakresie prędkości steruje charakterystyką przyspieszenia /momentu obrotowego w celu zoptymalizowania reakcji jednostki napędowej i właściwości jezdnych w zakrętach;
Snow: jest odpowiedni, gdy samochód porusza się po ośnieżonych, nieutwardzonych lub śliskich nawierzchniach – domyślnie załącza napęd 4WD; 9dpowiednio dostosowuje kontrolę nad napędem na obie osie w zależności od sposobu prowadzenia i przyspieszania;
Lock: pozwala wydostać auto z głębokiego śniegu, błota lub piachu – nieustannie przekazuje wysoki moment obrotowy do kół tylnej osi.

ZAWIESZENIE, HAMULCE

Z przodu zastosowano sprawdzone kolumny MacPhersona ze zmodyfikowanymi wahaczami dolnymi oraz zmienionym kształtem ramy pomocniczej, co w połączeniu ze sztywniejszymi kolumnami resorującymi owocuje większą sztywnością i poprawioną stabilnością toru jazdy. Zawieszenie kół tylnej osi oparto na unowocześnionej konstrukcji z belka skrętną o zwiększonej sztywności, która zadebiutowała w modelu SX4 S-CROSS. Belka zapewnia nie tylko większą sztywność układu zawieszenia, ale także gwarantuje wyższy komfort jazdy.

VITARA p5

Na układ hamulcowy nowego Suzuki Vitara składają się tarcze wentylowane z przodu oraz pełne z tyłu. Ograniczenie masy i usprawnienie pracy zacisków hamulcowych umożliwia efektywne funkcjonowanie całego układu.

BEZPIECZEŃSTWO

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego w nowym Suzuki Vitara obejmuje system Radar Brake Support, który przy niskich prędkościach podczas jazdy w ruchu miejskim wykrywa pojazd przed Suzuki Vitarą i ocenia stopień ryzyka kolizji. Jeśli ryzyko kolizji wzrasta, system aktywuje układ hamulcowy do zwiększenia siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Jeśli system wykryje, iż kolizja może być nieunikniona, automatycznie uruchamia hamulce, tym samym często zapobiegając zderzeniu przy niskich prędkościach oraz minimalizując skutki kolizji.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego obejmuje siedem poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi i ogranicznikami siły napięcia, a także mechanizm zapobiegający cofaniu się pedału hamulca. Ponadto takie elementy jak maska, konstrukcja podszybia, wycieraczek i zderzaków wykazują większą zdolność do pochłaniania siły uderzenia przy potrąceniu pieszego, co zwiększa jego szanse na odniesienie mniejszych obrażeń ciała.

System ACC stanowi połączenie klasycznego tempomatu i funkcji radaru.

Nadwozie Vitary zostało zbudowane zgodnie z technologią Suzuki „Total Effective Control Technology” (TECT), dzięki czemu jest lekkie i zawiera struktury absorbujące energię, które chronią pasażerów. Szerokie zastosowanie stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie w kluczowych częściach pozwala na zachowanie niskiej masy nadwozia, a także powyższa poziom bezpieczeństwa pasażerów.

DANE TECHNICZNE – WYMIARY

– długość całkowita: 4175 mm;
– szerokość całkowita: 1775 mm;
– wysokość całkowita: 1610 mm;
– rozstaw osi: 2500 mm;
– rozstaw kół: przód – 1535 mm; tył – 1505 mm;
– prześwit: 185 mm;
– pojemność bagażnika: 375 litrów (wg VDA);
– ogumienie: 215/60R16 lub 215/55R17.