Europejska premiera nowej Kia Sorento odbyła się na paryskim salonie samochodowym Mondial de l’Automobile 2014. Nowy SUV prezentuje unikalną kombinacją stylu, funkcjonalności i technologii.
Wysmuklona sylwetka i głęboko „rzeźbione” panele nadwozia to zapowiedź wyższego stopnia wyrafinowania, nadającego Sorento trzeciej generacji wyglądu i atmosfery klasy Premium z obszerniejszym niż poprzednio wnętrzem oraz innowacyjnym wyposażeniem.
Zobacz także:
PARYŻ 2014: NOWA HONDA CIVIC ORAZ CIVIC TOURER
Projektanci trzeciej generacji Sorento inspirację nowego samochodu nazwali „Streetwolf” (Miejski Wilk). Przód nowej Kia Sorento otrzymał wydłużone, zachodzące na boki reflektory i bardziej wydatne lampy przeciwmgielne – oraz większy i rozbudowany w pionie, trójwymiarowy grille w znanym stylu „Tygrysiego Nosa”, zaprezentowany już wcześniej w samochodzie koncepcyjnym Kia Cross GT 2013.
Sylwetka zachowuje typową dla Sorento, długą maskę komory silnikowej i charakterystycznie szeroki tylny słupek „D”. Niższa linia dachu w połączeniu z podwyższoną linią okien oraz jakby odchyloną ku tyłowi bryłą karoserii potęguje wrażenie muskularnego wyglądu na drodze. W części tylnej uwagę zwraca wydatny zarys tylnych nadkoli oraz głęboko tłoczona wnęka na tablicę rejestracyjną. W tym przypadku zastosowano nową technikę zgrzewania laserowego (po raz pierwszy w pojeździe Kia), która pozwala ukryć tzw. linie stopienia i w konsekwencji wyeliminować tradycyjne listwy maskujące spoiny na klapie tylnej.
Wrażenie wysmuklenia pojazdu podnosi również zwiększenie jego długości o 95 mm (do 4780 mm) i szerokości o 5 mm (do 1890 mm) oraz 15-milimetrowe obniżenie wysokości (do 1685 mm).
Stylizacja nadwozia jest dziełem studia projektowego Kia w Namyang w Korei, wspomaganego przez designerów firmowych atelier we Frankfurcie oraz Irvine (Kalifornia).
Wnętrze
Kabina nowej Kia Sorento to miejsce, gdzie zauważyć można zasadnicze zmiany i ulepszenia. Pomysł stylizacji kokpitu wykorzystuje motyw ‘Nowoczesności i Szerokości”. ‘Szerokość’ wyraża się rozbudową panelu wskaźników, nową ornamentacją oraz owalnym kształtem tablicy przyrządów, sięgającej boczków drzwi. Bogatszy udział materiałów miękkich w dotyku i skóry tworzy poczucie luksusu.
Jednym z najbardziej wyrazistych elementów wystroju wnętrza jest ekranowy interfejs użytkownika, inspirowany szwajcarską techniką zegarmistrzowską, obejmujący najnowsze rozwiązania promowane przez Kia HMI (Human-machine Interface – u styku człowieka z elektroniką) w chromowanej oprawie. ‘Pływający’ obrys deski rozdzielczej obejmuje usytuowany przed kierowcą panel wskaźników. Także i delikatność wypukłości drzwi pomiędzy głośnikami systemu audio a podłokietnikami w stylu rasowego SUV’a dodaje wnętrzu nowego Sorento aury luksusu i wyrafinowania. Nabywca będzie miał do wyboru wystrój w jednobarwnym kolorze czarnym lub dwutonowym czarno-szarym – z tapicerką materiałową albo skórzaną.
Nowe technologie
W porównaniu z modelem poprzedniej generacji, powiększenie wymiarów zewnętrznych oraz wydłużenie rozstawu osi o 80 mm (do 2780 mm), pozwoliło wygospodarować w nowej Kia Sorento dodatkową przestrzeń w kabinie. Pomimo obniżenia linii dachu o 15 mm – dzięki odpowiedniej konfiguracji siedzisk siedzeń i foteli, uzyskano wzrost przestrzeni na głowę oraz nogi pasażerów wszystkich trzech rzędów siedzeń. Powiększyła się również przestrzeń ładunkowa pod względem długości (+87 mm) oraz pojemności po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń: z 515 do 605 litrów wg VDA (+17,5%). Nowy jest także w Sorento III zakrywany podpodłogowy sortownik na drobne przedmioty.
Dostępna w wersji 7-miejscowej Sorento wyposażona jest w dzieloną i składaną 40/20/40 kanapę tylną z podwyższonym, funkcjonalnie składanym podłokietnikiem środkowym. Siedzenia drugiego rzędu odchylane są do przodu przy pomocy dwóch poręcznych dźwigienek na skraju przedziału ładunkowego (remote folding function) i można je ponadto odsunąć dla ułatwienia dostępu do rzędu trzeciego.
Debiutuje kilka nowych, zaawansowanych rozwiązań funkcjonalnych. W zależności od rynku sprzedaży, opcjonalnie dostępny będzie 4-kamerowy system podglądu otoczenia pojazdu ‘z lotu ptaka’ na wyświetlaczu w desce rozdzielczej Around-View Monitor wspomagający parkowanie oraz Smart Power Gate. Ten system z kolei – otwiera automatycznie tylną klapę nadwozia w momencie wykrycia bezpośredniej bliskości elektronicznego „kluczyka” kierowcy.
W trakcie procesu rozwojowego Sorento trzeciej generacji inżynierowie Kia zajęli się także wzmocnieniem struktury nadwozia oraz obniżeniem NVH (poziomu hałasów, drgań i wibracji). Znacząco zwiększana została sztywność skrętna skorupy karoserii. Celem ograniczenia NVH zastosowano nowy materiał głuszący na tunelu centralnym, zwiększono o 29 proc. grubość wykładziny dźwiękochłonnej tablicy przyrządów, wzmocniono punkty/poduszki mocowania silnika i skrzyni biegów, a wersje napędzane silnikiem wysokoprężnym otrzymały nową obudowę filtra cząstek stałych (DPF) oraz osłonę akustyczną zintegrowaną z pokrywą łańcucha rozrządu.
Silniki i prowadzenie
Nowa Kia Sorento oferowana będzie do wyboru z dwoma turbodieslami o pojemności 2,0 (185 KM) i 2,2 (200 KM) litra.
W pełni niezależne zawieszenie kół zachowuje zasadniczy układ modelu poprzedniego (kolumny MacPherson z przodu i wielowahaczowe multi-link Kia z tyłu) – lecz z pewnymi modyfikacjami. Tylna rama pomocnicza otrzymała powiększone tuleje w celu lepszej izolacji mechaniczno-akustycznej kabiny pasażerskiej, a nieco ‘twardsze’ amortyzatory ustawiono pionowo tuż za linią osi tylnej.
Efektem tych modyfikacji, w połączeniu z wydłużeniem rozstawu osi – jest wyraźnie zwiększony komfort jazdy i lepsze wybieranie nierówności podłoża. Standardowy na rynkach Europy nowy, elektromechaniczny system wspomagania kierownicy (R-MDPS), zamontowany jest bezpośrednio na zębatce przekładni kierowniczej zamiast na kolumnie kierownicy.
Wyższy stopień bezpieczeństwa
Z uwagi na szersze zastosowanie stali o zwiększonej wytrzymałości na rozciąganie, struktura nadwozia nowej Kia Sorento odznacza się znacznie wyższą odpornością mechaniczną. Konstrukcja debiutującej na kontynencie na targach motoryzacyjnych Paris Motor Show Sorento III charakteryzuje się ponad dwukrotnie zwiększoną – z 4,1 do 10,1 procent, zawartością stali nadwytrzymałej tłoczonej na gorąco, której użyto m.in. do wzmocnienia słupków A- i B nadwozia.
W zależności od rynku sprzedaży, nabywca spotka się z bogatą ofertą technologii bezpieczeństwa czynnego, która obejmować będzie dostępne opcjonalnie lub seryjnie systemy: ASCC (‘inteligentny’ aktywny tempomat), LDWS (monitorowania zmiany pasa ruchu), BSD (monitorowania martwego pola w lusterkach) z wizualną sygnalizacją obecności pojazdu poza polem widzenia kierowcy w lusterku bocznym, RCTA (detekcji ruchu innych pojazdów z tyłu Sorento w miejscach parkowania) oraz SLIF (umieszczony w zestawie wskaźników wyświetlacz limitów prędkości w oparciu o odczyt video znaków drogowych).
DANE TECHNICZNE (Polska)
* Karoseria i podwozie
– pięciodrzwiowe, 7-miejscowe typu SUV, konstrukcja stalowa, samonośna. Dwa silniki czterocylindrowe: dwa wysokoprężne, napędzające koła przednie i tylne poprzez sześciostopniową przekładnię manualną lub automatyczną.
* Silniki
– 2,0-litrowy Diesel;
– pojemność skokowa: 1995 cm3;
– moc maksymalna: 185 KM (136 kW) przy 4000 obr./min.;
– moment maksymalny: 402 Nm przy 1750-2750 obr./min.;
– liczba zaworów: 16;
– emisja spalin: Euro 6.
– 2,2-litrowy Diesel;
– pojemność skokowa: 2199 cm3;
– moc maksymalna: 200 KM (147 kW) przy 3800 obr./min.;
– moment maksymalny: 441 Nm przy 1750-2750 obr./min.;
– liczba zaworów: 16;
– emisja spalin: Euro 6.
* Zawieszenie
– przednie: niezależne, mocowane do ramy pomocniczej, kolumny MacPherson, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów nadwozia;
– tylne: niezależne, mocowane do ramy pomocniczej, podwójne wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów nadwozia.
* Układ kierowniczy
– zębatkowy, ze wspomaganiem elektro- mechanicznym;
– przełożenie/ obrotów kierownicy: 14,43:1 / 2,87;
– średnica zawracania: 11,08 m.
* Hamulce i koła
– przednie: 320 mm, tarcze lite;
– tylne: 314 mm tarcze lite.
– felgi 17-calowe ze stopu lekkiego, ogumienie 235/65 R17;
– koło zapasowe: zestaw naprawczy opony.
* Wymiary (mm)
– długość całkowita: 4780;
– szerokość całkowita: 1890 (bez lusterek zewnętrznych);
– wysokość całkowita: 1685 / 1690 (z relingami);
– rozstaw osi: 2780
– rozstaw kół przednich: 1633;
– rozstaw kół tylnych: 1644
– zwis przedni: 945
– zwis tylny: 1,055
– kąt najazdu: 16,90;
– kąt zejścia: 21,0 0
– prześwit: 185.
Wewnętrzne (rząd I – II – III)
– przestrzeń na głowę: 1004 – 998 – 920;
– przestrzeń na nogi: 1048 – 1000 – 805;
– szerokość na poziomie ramion: 1,500 – 1472 – 1342;
– szerokość na poziomie bioder: 1439 – 1433 – 1051.
* Pojemność ładunkowa
– za oparciami siedzeń (7-miejscowa): 1662 – 605 – 142 l;
* Osiągi (2.0 CRDi – 2.2 CRDi)
– prędkość maks. (km/h): 200 – 203 (automat 203);
– przyspieszenie 0-100 km/h (sek.): 10,4 – 9,0 (automat 9,6).