Samochód koncepcyjny KIA Optima T-Hybrid (turbo-hybrid) napędzany jest obecnie stosowanym 1,7-litrowym turbodieslem CRDi w parze z niewielkim silnikiem elektrycznym czerpiącym energię z 48-woltowej baterii akumulatorów ołowiowo- węglowych.
Projekt dieslowsko- elektrycznego zespołu napędowego, anonsowany już na Salonie Samochodowym w Genewie 2014 a pokazywany obecnie na Mondial de l’Automobile w Paryżu, umożliwia jazdę w trybie wyłącznie elektrycznym z niską prędkością oraz podczas spokojnej jazdy szosowej – z funkcją ładowania akumulatorów podczas hamowania.
Zobacz także:
PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT
Powodem wyboru akumulatorów ołowiowo- węglowych, w przeciwieństwie do akumulatorów litowo- jonowych, jest brak konieczności intensywnego chłodzenia podczas pracy oraz względna łatwość recyklingu pod koniec ‘życia’ produktu.
Kia Optima T-Hybrid wyposażona jest w zeroemisyjny system oszczędnościowy paliwa Stop/Start oraz napędzany paskiem wieloklinowym generator prądu zamiast tradycyjnego alternatora, pozwalający na niemal bezgłośny i bezdrganiowy restart silnika. Tego rodzaju zespół napędowy pozwala zmniejszyć masę akumulatorów rozruchowych oraz masę rozrusznika pod kątem poprawy rozkładu obciążenia lecz także i własności jezdnych pojazdu.
System ten umożliwia zastosowanie innowacyjnej, elektrycznej sprężarki doładowania dla silnika CRDi (w uzupełnieniu klasycznej turbosprężarki), a to w celu zwiększenia momentu obrotowego silnika i skrócenia reakcji na pedał przyspieszenia przy niskich prędkościach obrotowych.
Z uwagi na trwające stadium rozwojowe, producent koreański nie może w sposób odpowiedzialny podać bliższych danych dotyczących osiągów czy zużycia paliwa przez samochód wystawowy Optima T-Hybrid. Tym niemniej, zamiarem konstruktorów Kia jest znacząca redukcja emisji dwutlenku węgla (CO2) i wzrost mocy o 15-20 proc. dla każdego z modeli wyposażonego w nowy system napędu. Obecny poziom emisji dwutlenku węgla emitowanego przez samochód Kia Optima z 1,7-litrowym silnikiem Diesla o mocy 136 KM i systemem Start/Stop oraz manualną skrzynią biegów wynosi 128 g/km.
– Patrząc w przyszłość – nasz napęd ‘mild-hybrid’ oferować może lepsze osiągi i niższe koszty bieżące przy zachowaniu zalet oczekiwanych od samochodu marki Kia, a więc dobrego prowadzenia, komfortu jazdy i wysokiej jakości wykonania. Pokazana w Optimie T-Hybrid technologia spowoduje obniżenie ogólnych kosztów eksploatacji przy zachowaniu dostępnej ceny zakupu dla klientów Kia. Nowy system napędu typu ‘mild-hybrid’ to nasza najważniejsza technologia zwiększenia ekonomiki paliwowej pojazdów Kia z napędem spalinowym i droga do obniżenia ogólnej emisji na obszarze Europy w przyszłości. – powiedział Michael Cole, dyrektor operacyjny (COO) Kia Motors Europe.
W chwili obecnej nie planuje się seryjnej produkcji pokazywanego na targach motoryzacyjnych Paris Motor Show samochodu (obecnie tylko wystawowego) Kia Optima T-Hybrid. Zespół napędowy typu T-Hybrid jest przedmiotem rozważań pod kątem przyszłościowego zastosowania w nowych modelach samochodów Kia.