Kia Motors należy do największych beneficjentów Automobile Brand Contest 2014, dorocznego konkursu wzornictwa przemysłowego, którego organizatorem i siłą sprawczą dla światowych producentów motoryzacyjnych jest German Design Council (Niemiecki Instytut Wzornictwa).
Werdyktem niezależnego jury, marka Kia wybrana została tego roku jako zdobywca wyróżnień w trzech kategoriach tematycznych. Nagrody wręczono podczas salonu samochodowego Mondial de l’Automobile w Paryżu.
Zobacz także:
PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT
Tytuł „Team of the Year’ za osiągnięcia w zakresie designu na trzech kontynentach globu zdobył zespół projektantów pod kierownictwem Petera Schreyera, Prezydenta ds. Designu i Głównego Stylisty (CDO) Kia Motors Corporation i Hyundai Motor Group. Kia Motors prowadzi obecnie studia i atelier designu w Korei, Kalifornii (USA) oraz Niemczech.
Dwie kolejne nagrody przypadły już pojazdom z logo Kia. Zaprezentowany jeszcze na genewskim Salonie Samochodowym 2013, sportowy samochód koncepcyjny segmentu B Kia Provo nagrodzony został wyróżnieniem ‘Best of Best’ (Po prostu najlepszy) w kategorii ‘Concept’ (pojazdów prototypowych). Kultowy SUV klasy kompaktowej Kia Soul drugiej generacji – zyskał laur „Zwycięzcy” w kategorii Exterior Volume Brand (Marki o największej w klasie objętości nadwozia). Uroczystość wręczenia nagród odbyła w salach recepcyjnych targów motoryzacyjnych Paris Motor Show 2014.
„Skala dokonań Petera Schreyera i jego międzynarodowego teamu projektowego podczas kilku ostatnich lat nie ulega żadnej wątpliwości” – napisano w oświadczeniu jury, uzasadniającym przyznanie nagrody specjalnej ‘Team of the Year’ – „W tak nasyconej twórczo przestrzeni możliwości formalnych dla image Kia, team ten zaproponował rzeczywiście unikalny design markowy, który znakomicie wyróżnia się ‘z tłumu’ nabierając wszelkich cech niepowtarzalności.”
– Ten potrójny triumf to fantastyczny dowód uznania działalności naszego teamu projektowego, który dobrze zapracował na swój sukces. Te nagrody są dla mnie powodem wielkiej satysfakcji osobistej lecz także i dumy z osiągnięć mojego zespołu. Team designerów Kia składa się z osób przynajmniej 20 narodowości, języków i kultur, lecz udziałem każdej z nich jest pełna pasji motywacja stworzenia czegoś niepowtarzalnego dla marki Kia- skomentował to Peter Schreyer.
Koncepcyjna Kia Provo i nowa Kia Soul
Koncepcyjna Kia Provo przyciąga wzrok wyraziście smukłą, aerodynamiczną i muskularną stylizacją nadwozia. Dzieło europejskiego atelier projektowego Kia we Frankfurcie, 3,88-metrowy pojazd należący do segmentu B stworzony został z myślą o upodobaniach europejskiej klientów, jako nowa interpretacja DNA sportowych coupé historycznej przeszłości.
Provo wyposażony został w awangardowe rozwiązania materiałowe i techniczne – jak na przykład ‘inteligentny’ hybrydowy napęd na cztery koła. Jest to zestaw turbodiesla GDI o mocy 204 KM (150 kW) w parze z silnikiem elektrycznym, który w miarę potrzeby dostarcza dodatkowej mocy na koła tylne i stanowić może zeroemisyjne źródło mocy w trybie tylko elektrycznym podczas wolnej jazdy.
W przypadku nowej Kia Soul, jest to trzeci, prestiżowy tytuł w zakresie designu – po ‘iF product design award’ oraz ‘red dot award’. Nadwozie II generacji Soula zaprojektowane zostało w amerykańskim studiu projektowym w Irvine (Kalifornia). W porównaniu z poprzednim modelem, nowy Soul to konstrukcja oparta na nowej stylizacji nadwozia, wystroju wnętrza i płycie podłogowej – z zachowaniem dotychczasowego charakteru i elementów wyróżniających ten pojazd na tle otoczenia. Mowa tu o nieco wyniosłej sylwetce, rozbudowanych błotnikach, wyrazistym kształcie okien bocznych, wysokiej zabudowie świateł tylnych oraz znacznym prześwicie, spotykanym głównie w pojazdach typu SUV.
Eleganckie wnętrze, zestawione przez frankfurckie atelier projektowe ze wsparciem z centrali Namyang (Korea) otrzymało materiały wyraźnie wyższej jakości oraz szereg elementów wyposażenia komfortowego klasy Premium (m.in. wentylowane fotele przednie, elektrycznie ustawiany fotel kierowcy czy elektrycznie podgrzewany wieniec kierownicy – zależnie od wersji modelowej). Nowy Soul jest także pierwszym samochodem marki Kia oferowanym (opcjonalnie) w dwubarwnej tonacji nadwozia.
German Design Council
Organizowany od roku 2011 Automotive Brand Contest stał się w krótkim czasie wysoce cenionym i poważanym w świecie konkursem wzornictwa przemysłowego. Jego motorem jest Niemiecki Instytut Wzornictwa Przemysłowego (Rat für Formgebung), który powstał w 1953 roku z inicjatywy parlamentu federalnego celem wzmocnienia roli designu w życiu gospodarczym Niemiec, a dziś należy do najważniejszych światowych ośrodków wymiany informacji, wiedzy i komunikacji na polu designu przemysłowego.
Katalog przyznawanych wyróżnień obejmuje 10 kategorii ‘bieżących’ oraz cztery kategorie nagród specjalnych w całym spektrum wzornictwa/ designu – od stylizacji samochodów produkcyjnych i koncepcyjnych, poprzez design markowy i networking multimedialny – aż po organizację kampanii promocyjnych, akcji oraz eventów społecznościowych.