Zaprezentowana już oficjalnie w Korei nowa Kia Sorento to kombinacja stylu, funkcjonalności i technologii. Wysmuklona sylwetka i głęboko „rzeźbione” panele nadwozia to nawiązanie do klasy Premium.
Model charakteryzuje się obszerniejszym niż jego poprzednik wnętrzem oraz innowacyjnym wyposażeniem. Projektanci trzeciej generacji Sorento inspirację nowego samochodu nazwali „Streetwolf” (Miejski Wilk).
Zobacz także:
PARYŻ 2014: NOWY OPEL CORSA – BARDZO NOWOCZESNY
Przód nowej Kia Sorento otrzymał wydłużone, zachodzące na boki reflektory i bardziej wydatne lampy przeciwmgielne – oraz większy i rozbudowany w pionie, trójwymiarowy grille w znanym stylu „Tygrysiego Nosa”, zaprezentowany już wcześniej w samochodzie koncepcyjnym Kia Cross GT 2013. Sylwetka zachowuje typową dla Sorento, długą maskę komory silnikowej i charakterystycznie szeroki tylny słupek „D”. Niższa linia dachu w połączeniu z podwyższoną linią okien oraz jakby odchyloną ku tyłowi bryłą karoserii tworzy nieodparte wrażenie większej ‘agresywności na drodze’.
W części tylnej auta uwagę zwraca muskularny zarys nadkoli tylnych oraz głęboko tłoczona wnęka na tablicę rejestracyjną. W tym przypadku zastosowano nową technikę zgrzewania laserowego (po raz pierwszy w pojeździe Kia), która pozwala ukryć tzw. linie stopienia i w konsekwencji wyeliminować tradycyjne listwy maskujące spawy na klapie tylnej.
Wrażenie wysmuklenia pojazdu wynika również z powiększenia jego długości o 95 mm (do 4780 mm)** i szerokości o 5 mm (do 1890 mm) oraz 15-milimetrowego obniżenia wysokości (do 1685 mm).
Stylizacja nadwozia jest dziełem studia projektowego Kia Namyang w Korei, wspomaganego przez designerów firmowych atelier we Frankfurcie oraz Irvine (Kalifornia).
WNĘTRZE
Kabina nowej Kia Sorento to miejsce, gdzie zauważyć można zasadnicze zmiany i ulepszenia. Stylizacja przestrzeni pasażerskiej należy do europejskiego zespołu designerów Kia we Frankfurcie, który zaprojektował bardziej wyszukany i luksusowy wystrój wnętrza, z zastosowaniem materiałów o znacznie wyższej niż kiedykolwiek jakości. Pomysł stylizacji kokpitu wykorzystuje motyw „Nowoczesności i Szerokości”. „Szerokość” wyraża się poszerzeniem panelu wskaźników, ornamentacją oraz „okrężnym” kształtem tablicy przyrządów sięgającym boczków drzwi. Miękkie w dotyku materiały i skóry tworzą poczucie luksusu i nadają nowej Kia Sorento atmosfery pojazdu klasy Premium.
Jednym z najbardziej wyrazistych elementów wystroju wnętrza jest ekranowy interfejs użytkownika, inspirowany szwajcarską techniką zegarmistrzowską, obejmujący najnowsze rozwiązania promowane przez Kia HMI (Human-machine Interface – u styku człowieka z elektroniką) w metalizowanej na srebrno oprawie. Inspiracją dla wizualnie ‘pływającego’ obrysu deski rozdzielczej był „elastyczny wymiar ludzkiego ciała” obejmujący również usytuowany przed kierowcą zestaw wskaźników. Także i delikatność wypukłości drzwi pomiędzy głośnikami systemu audio a podłokietnikami w stylu rasowego SUVa dodaje wnętrzu nowej Kia Sorento aury luksusu i wyrafinowania.
Na rynkach Europy i innych krajów świata*** dostępny będzie wystrój wnętrza w jednobarwnym kolorze Saturn Black lub dwutonowy Saturn Black/Stone z tapicerką materiałową albo skórzaną. Opcjonalnie dostępny będzie także wystrój wnętrza w brązowej lub jasno-szarej tapicerce skórzanej.
KOMFORT I NOWE TECHNOLOGIE
W porównaniu z modelem poprzedniej generacji, powiększenie wymiarów zewnętrznych oraz wydłużenie rozstawu osi o 80 mm (do 2780 mm), pozwoliło wygospodarować w nowej Kia Sorento dodatkową przestrzeń w kabinie.
Pomimo obniżenia linii dachu o 15 mm – dzięki odpowiedniej konfiguracji siedzisk siedzeń i foteli, uzyskano wzrost przestrzeni na głowę oraz nogi pasażerów wszystkich trzech rzędów siedzeń. Powiększyła się również przestrzeń ładunkowa pod względem długości (+87 mm) oraz pojemności po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń (+17,5%) − z 515 do 605 litrów wg VDA. Nowością w „trzecim” Sorento jest także zakrywany podpodłogowy pojemnik na drobniejsze przedmioty.
Dostępna w wersji 5- lub 7-miejscowej nowa Kia Sorento wyposażona jest w dzieloną i składaną 40/20/40 kanapę tylną z podwyższonym, funkcjonalnie składanym podłokietnikiem środkowym. Siedzenia drugiego rzędu wersji 7-miejscowej odchylane są do przodu przy pomocy dwóch poręcznych dźwigienek na skraju przedziału ładunkowego.
W Sorento trzeciej generacji ‘debiutuje’ kilka nowych, zaawansowanych rozwiązań funkcjonalnych, służących zwiększeniu wygody i przyjemności użytkowania. W zależności od rynku sprzedaży, opcjonalnie dostępny będzie układ podglądu otoczenia pojazdu podczas parkowania Around-View Monitor oraz Smart Power Gate. System ten otwiera automatycznie tylną klapę nadwozia w momencie wykrycia bezpośredniej bliskości elektronicznego „kluczyka” ułatwiając załadunek toreb zakupowych czy innych nieporęcznych przedmiotów wprost do bagażnika.
W trakcie procesu rozwojowego Sorento trzeciej generacji inżynierowie Kia zajęli się także wzmocnieniem struktury nadwozia oraz obniżeniem NVH (poziomu hałasów, drgań i wibracji) pod kątem wyrafinowania komfortu jazdy i wyciszenia. Fundamentalne znaczenie w tym przypadku ma wyraźne zwiększenie sztywności skrętnej skorupy karoserii (o 14 procent w porównaniu z modelem poprzednim), oddziaływające również na wzrost bezpieczeństwa biernego.
Celem ograniczenia NVH zastosowano nowy materiał głuszący na tunelu centralnym, zwiększono o 29 proc. grubość wykładziny dźwiękochłonnej tablicy przyrządów (z 0,7 do 0,9 mm), wzmocniono punkty/poduszki mocowania silnika i skrzyni biegów, a wersje napędzane silnikiem wysokoprężnym otrzymały nową obudowę filtra cząstek stałych (DPF) oraz osłonę akustyczną zintegrowaną z pokrywą łańcucha rozrządu. Efektem wprowadzonych zmian jest spadek poziomu hałasu w kabinie o 3 do 6 procent – w zależności od warunków jazdy.
SILNIKI, SYSTEMY, ZAWIESZENIE
Wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów, konstruktorzy Kia „wzięli pod lupę” przyjemność i satysfakcję konsumencką z jazdy nową Sorento, wprowadzając liczne ulepszenia w konstrukcji jednostek napędowych, układu kierowniczego oraz zawieszenia.
Zależnie od rynku sprzedaży nowa Kia Sorento oferowana będzie z pięcioma jednostkami napędowymi o mocy od 172 do 270 KM: 2,4-litrowym silnikiem benzynowym GDI (bezpośredni wtrysk paliwa), 2,4 i 3,3-litrowym silnikiem benzynowym MPI (wielopunktowy wtrysk paliwa) oraz dwoma zmodernizowanymi turbodieslami serii „R” o pojemności 2,0 i 2.2 litra. Oferta na rynki Europy obejmować będzie jednak tylko 2,4-litrowy silnik benzynowy GDI oraz 2,2-litrowy turbodiesel, który według prognoz – stanowić będzie najczęściej wybieraną jednostkę napędową.
Za swe najważniejsze cele zespół konstruktorów podwozia Kia przyjął podwyższenie komfortu podróżowania, zapewnienie stabilności przy znacznych prędkościach oraz precyzję układu kierowniczego na miarę skokowej poprawy jakości wystroju wnętrza i charakterystyki NVH.
W pełni niezależne zawieszenie kół zachowuje zasadniczy układ modelu poprzedniego (kolumny MacPherson z przodu i wielowahaczowe multi-link Kia z tyłu) – lecz z pewnymi modyfikacjami. Tylna rama pomocnicza otrzymała powiększone tuleje w celu lepszej izolacji mechaniczno-akustycznej kabiny pasażerskiej, a nieco ‘twardsze’ amortyzatory ustawiono pionowo tuż za linią osi tylnej tak, aby ograniczyć zjawisko pochylania nadwozia podczas dynamicznej jazdy.
Efektem tych modyfikacji, w połączeniu z wydłużeniem rozstawu osi, jest wyraźnie zwiększony komfort jazdy i lepsze wybieranie nierówności podłoża, dzięki czemu nowa Kia Sorento zapowiada się na wyjątkowo przyjazną towarzyszkę najdłuższych nawet podróży.
W zależności od rynku sprzedaży dostępny w standardzie wyposażenia lub jako opcja będzie nowy, elektromechaniczny system wspomagania kierownicy (R-MDPS), zamontowany bezpośrednio na zębatce przekładni kierowniczej zamiast na kolumnie kierownicy, jak w modelu schodzącym. Dzięki lepszemu wyczuciu położenia przednich kół i szybszej reakcji na polecenia kierowcy, nowa Kia Sorento wchodzi do grona najbardziej zwinnych i ‘usportowionych’ pojazdów w swoim segmencie – bez uszczerbku dla komfortu jazdy, którego nabywca oczekuje od pojazdu typu SUV klasy Premium.
BEZPIECZEŃSTWO
Dzięki szerszemu zastosowaniu stali nadwytrzymałej na rozciąganie, struktura nadwozia nowej Kia Sorento odznacza się znacznie wyższą odpornością mechaniczną. Udział tej stali (UHTS) w skorupie karoserii modelu poprzedniej generacji wynosił 24,4 procent, w nowym zaś – już 52,7 procent, podnosząc sztywność na skręcanie oraz wytrzymałość udarową w przypadku kolizji (zderzenia). Stal o podwyższonej wytrzymałości z kolei – stanowi istotny element wzmocnienia przednich i tylnych nadkoli oraz otworu klapy tylnej.
W porównaniu z modelem poprzednim, konstrukcja Sorento III charakteryzuje się ponad dwukrotnie zwiększoną – z 4,1 do 10,1 procent, zawartością tłoczonej na gorąco stali nadwytrzymałej, której użyto m.in. do wzmocnienia słupków A- i B nadwozia.
W zależności od rynku sprzedaży, nabywca nowej Kii Sorento spotka się z bogatą ofertą technologii bezpieczeństwa czynnego. Będą to dostępne opcjonalnie lub seryjnie systemy: ASCC (‘inteligentny’ tempomat adaptacyjny), LDWS (akustycznego ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu bez kierunkowskazów), FCW (ostrzegania o nadmiernym zbliżeniu do pojazdu poprzedzającego), BSD (detekcji martwych pół widzenia kierowcy), LCA (asysty zmiany pasa ruchu), RCTA (detekcji ruchu innych pojazdów w miejscach parkowania) oraz SLIF (informacji w zestawie wskaźników o ewentualnym przekroczeniu limitu prędkości w oparciu o odczyt video znaków drogowych).
ŚWIATOWA PREMIERA NA TARGACH W PARYŻU
Po publicznej prezentacji w Korei – światowa premiera Kia Sorento trzeciej generacji odbędzie się 2 października 2014 podczas salonu samochodowego Mondial d’Automobile 2014 w Paryżu.