PARYŻ 2014: FORD S-MAX – NOWE TECHNOLOGIE I SYSTEMY

Ford-S-MAX_0a

Nowy Ford S-MAX, który debiutuje podczas Salonu Samochodowego w Paris Motor Show, bazuje na sukcesie swojego poprzednika, oferując dużo miejsca w kabinie pasażerskiej, stylowe nadwozie oraz doskonałe właściwości jezdne.

To nowoczesny następca siedmioosobowego modelu klasy SAV. Samochód zadebiutuje w Europie w przyszłym roku wraz z nowym, adaptacyjnym układem kierowniczym, który zapewnia jeszcze lepszą precyzję prowadzenie.


Zobacz także:

PARYŻ 2014: NOWE FORDY C-MAX I GRAND C-MAX

PARYŻ 2014


Znakomite wrażenia z jazdy ma również gwarantować inteligentny układ napędu na cztery koła oraz gama nowoczesnych jednostek napędowych takich, jak np. nowy silnik benzynowy 1,5 litra EcoBoost.

Ford S-MAX będzie również pierwszym na skalę globalną modelem Forda wyposażonym w diodowe reflektory adaptacyjne z światami drogowymi zapewniającymi maksymalne doświetlenie drogi bez ryzyka oślepiania Glare- Free Highbeam. Natomiast zaawansowany system Pre- Collision Assist wspomoże kierowcę nawet podczas jazdy z prędkościami autostradowymi.

Zarówno w czasie alpejskiego wypadu na narty, jak i podczas zwykłego dojazdu do szkoły, nowy Ford S-MAX zapewni maksymalnie siedmiu użytkownikom najwyższy poziom wygody. Kabina oferuje znakomite właściwości adaptacyjne (32 kombinacje ustawienia foteli i aranżacji przedziału bagażowego) oraz pierwszy w segmencie system składania drugiego i trzeciego rzędu foteli Easy-Fold.

 

Stylistyka

Elegancję w nowym aucie wyrażono poprzez oszczędny dobór charakterystycznych elementów stylizacyjnych, dzięki czemu udało się uniknąć stylistycznego przesytu. Przedni słupek cofnięto aby wizualnie wydłużyć mocno wyprofilowaną maskę. Umieszczony nieco wyżej niż poprzednio, trapezoidalny chromowany grill oraz smukłe klosze reflektorów nadają przedniej części pojazdu bardziej nowoczesny, technologiczny wygląd.

Oryginalna sylwetka zyskała również mocniej zarysowaną linię okien oraz światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED oraz diodowe tylne lampy, które czynią tylną część nadwozia masywniejszą wizualnie. Łączy je ozdobna satynowa chromowana listwa dekoracyjna, a tylny dyfuzor oddziela zintegrowane końcówki rury wydechowej, stanowiąc ciekawe uzupełnienie nowoczesnej, dynamicznej stylistyki nadwozia.

Wewnątrz wzrok przykuwa dynamicznie wyprofilowana konsola środkowa, która harmonijnie łączy się z dolną częścią deski rozdzielczej, oraz aluminiowe elementy dekoracyjne nad przednim schowkiem i „stadionowe” fotele w drugim i trzecim rzędzie siedzeń. Otwarta, przestronna kabina dużo zyskuje dzięki pełnowymiarowemu oknu dachowemu oraz inteligentnemu systemowi foteli, których „odchudzone” oparcia pozwoliły wygospodarować więcej przestrzeni na nogi.

Zastosowano tu również wyraziste przeszycia tkanin, które stanowią powtarzający się element stylizacji wnętrza, oraz miękkie w dotyku, plamoodporne i niezwykle wytrzymałe materiały, dzielnie znoszące wyzwania stawiane pojazdowi rodzinnemu. Testy wytrzymałościowe pokazały, iż materiały w kabinie nowego Forda S-MAX można bez obaw deptać brudnymi butami i zalewać kawą. Jeden z testów polegał na 600-krotnym pocieraniu o tkaniny metalową kulą z ostrymi kolcami…

Wygodne fotele

Dostępny w wersji pięcio- i siedmioosobowej, nowy S-MAX jest komfortowy i funkcjonalny. System Easy-Fold umożliwia składanie każdego z foteli indywidualnie przy pomocy dedykowanych przycisków w panelu obsługi. Dzięki zastosowaniu systemu Easy-Entry w drugim rzędzie foteli, dostęp do ostatniego rzędu jest dziecinnie łatwy.

 

System ogrzewania i klimatyzacji, który w Europie zadebiutuje również w nowym Fordzie Mondeo, zapewnia lepszą cyrkulację powietrza, pracuje ciszej i potrafi bardziej efektywnie chłodzić wnętrze. Inżynierowie firmy opracowali system, który umożliwia indywidualne nastawy układu klimatyzacji również dla tej części kabiny. We wnętrzu Forda zrobiło się także ciszej. Pojazd może być wyposażony w system ogrzewanych i wentylowanych foteli Multi- Contour Seats z funkcją masażu.

Przednie zagłówki posiadają czterokierunkowy zakres regulacji (góra- dół, przód- tył). Wszystkie nastawy można również zapisać w pamięci fotela. Kolejnym nowym rozwiązaniem jest regulowana elektrycznie kierownica z system ogrzewania koła.

Zmodyfikowano kształt i sprężystość tylnych foteli aby zapewniały jeszcze większą wygodę, a kabina oferuje najlepsze rozwiązania ładunkowe, takie jak nowy zamykany schowek w górnej części panelu instrumentów, schowek na multimedia wkomponowany w konsolę środkową oraz podpodłogowy schowek ukryty za trzecim rzędem foteli.

Technologie

Nowy Ford S-MAX wykorzystuje kamery, radar oraz ultradźwiękowe czujniki, które są podstawą ponad 16 wyjątkowych technologii wspomagających kierowcę podczas jazdy.

Wśród nich znalazły się:
• system Pre-Collision Assist, który uruchamia układ hamulcowy w obliczu nieuniknionej kolizji z pojazdem jadącym z przodu – układ początkowo wyemituje ostrzeżenie dźwiękowe, a następnie wyświetli na przedniej szybie ostrzeżenie wizualne. System działa w zakresie od 8 km/h do prędkości maksymalnej;
• adaptacyjne reflektory LED – wykorzystują one system reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front Lighting System, który dostosowuje strumień światła do warunków panujących na drodze;
• światła drogowe z technologią zapobiegającą oślepianiu innych kierowców Glare-Free Highbeam – system wykrywa pojazdy jadące z przeciwka oraz poruszające się tym samym pasem, a następnie przyciemnia obszar adaptacyjnych reflektorów LED, który może oślepić kierowcę innego pojazdu, zapewniając jednocześnie maksymalne oświetlenie pozostałego obszaru drogi;

 

Technologie zastosowane w Fordzie S-MAX ułatwiają również wykonywanie manewrów parkowania:
• system Perpendicular Parking pozwala zaparkować pojazd prostopadle pomiędzy innymi pojazdami bez konieczności dotykania kierownicy. Podobnie działa system Active Park Assist, który wspomaga parkowanie równoległe;
• system Park-Out Assist pomaga kierowcom podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego. System odpowiednio obraca kołem kierownicy, natomiast kierowca kontroluje pedałuj gazu i hamulca;
• system Side Parking Aid emituje dźwiękowe ostrzeżenia oraz wyświetla na monitorze odległość do przeszkód znajdujących się wokół pojazdu;
• system Cross Traffic Alert ostrzega kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z poprzecznego kierunku.

Inne technologie wspomagające kierowcę to: sygnalizacja pojawienia się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych, system kontroli pasa ruchu, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, funkcja monitorowania koncentracji kierowcy.

W Fordzie S-MAX debiutuje również technologia Front Split View Camera, która ułatwia manewrowanie na skrzyżowaniach lub parkingach o ograniczonej widoczności. Z kolei inteligentny tempomat pozwala utrzymać ustaloną odległość od pojazdu jadącego z przodu, w czym pomaga specjalny radar.

Nowa technologia Intelligent Speed Assist, stanowiąca uzupełnienie oferowanego obecnie adaptacyjnego ogranicznika prędkości Adaptive Speed Limiter, pozwala kierowcy zaprogramować maksymalną prędkość jazdy, a następnie na bieżąco ją dostosowuje do sytuacji drogowej, korzystając z danych systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz systemu nawigacji.

 

Ford S-MAX debiutuje w Europie z nowym, adaptacyjnym układem kierowniczym Adaptive Front Steering, który optymalizuje reakcje układu kierowniczego. Wielowahaczowe zawieszenie tylne posiada aluminiowe komponenty o obniżonej masie własnej. Układ zapewnia dynamiczne osiągi, a jednocześnie zwiększa komfort podróżowania.

Inne technologie poprawiające jakość prowadzenia:
• oferowany po raz pierwszy inteligentny napęd na wszystkie koła’
• układy Torque Steer Compensation i Active Nibble Compensation, które niwelują niepożądane siły przekazywane na koło kierownicy oraz wszelkie wibracje.

Silniki

W ofercie znajdzie się 120-konna jednostka 2,0 litra TDCi z sześciobiegową skrzynią manualną, a także zmodernizowana konstrukcja 2,0 TDCi o mocy 150 i 180 KM, współpracująca z przekładnią ręczną lub automatyczną, dwusprzęgłową Powershift. Ford zastosował również system Active Thermal Management, który pomaga szybciej osiągnąć optymalną temperaturę pracy silnika.

W gamie silników benzynowych znajdzie się nowa jednostka 1,5 litra EcoBoost o mocy 160 KM, połączona z manualną skrzynią biegów, oraz 240-konny motor 2,0 litra EcoBoost zestawiony ze skrzynią automatyczną.

Niskie zużycie paliwa i niewielka emisja CO2 to zasługa zastosowania inteligentnego systemu ładowania z odzyskiem energii oraz układu Auto Start Stop. Wydajność aerodynamiczną poprawia specjalna osłona podwozia oraz aktywna żaluzja wlotu powietrza do komory silnika.

 

Wyższy poziom bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego

Struktura nadwozia nowego modelu jest o 3 procent bardziej wytrzymała, natomiast dodatkową ochronę zapewniają zaawansowane systemy z zakresu bezpieczeństwa aktywnego, jak na przykład oferowane po raz pierwszy boczne poduszki powietrzne dla pasażerów siedzących w drugim rzędzie. Stabilność auta zapewniają systemy Curve Control i Roll Stability Control, które dostosowują moment obrotowy silnika i odpowiednio sterują układem hamulcowym, aby pomóc kierowcy w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy.

Z kolei technologia MyKey pozwoli kierowcy zaprogramować kluczyk.

Funkcje ułatwiające eksploatację

Tradycyjna tablica wskaźników ustąpiła miejsca opcjonalnemu, 10-calowemu ekranowi skierowanemu w stronę kierowcy, na którym wyświetlane są animowane odpowiedniki prędkościomierza i obrotomierza, stworzone w analogowym stylu. Ośmiocalowy wyświetlacz dotykowy o wysokiej rozdzielczości wkomponowany w deskę rozdzielczą umożliwia sterowanie systemem SYNC 2.

Dzięki funkcji pomocy w nagłych wypadkach Emergency Assistance system Ford SYNC 2 po wypadku łączy osoby znajdujące się w pojeździe z operatorami lokalnych służb ratunkowych w języku właściwym dla danego regionu.

Ford S-MAX będzie też po raz pierwszy oferowany z drzwiami bagażnika otwieranymi i zamykanymi elektrycznie i bezdotykowo, które umożliwiają łatwe otwarcie bagażnika bez potrzeby używania rąk. W zeszłym roku nowy Ford Kuga był pierwszym SUV-em średniej wielkości w Europie oferowanym z tą technologią, na którą zdecydowała się połowa nabywców tego modelu.

Premiera samochodu odbędzie się podczas targów motoryzacyjnych Mondial de l‘Automobile 2014.