Od 2009 roku Peugeot zajmuje wiodącą pozycję na rynku crossoverów. Wraz z concept carem Quartz proponuje nową wizję tego nadwozia, która łączy wyrazistość stylistyczną generacji SUV-ów z osiągami najmocniejszych modeli marki.
Prototyp, który będzie można zobaczyć podczas salonu samochodowego Paris Motor Show zwraca uwagę spektakularnym designem i innowacyjnymi materiałami: bazaltem, tkaniną uzyskaną w procesie druku cyfrowego, ciekawie barwionymi skórami…
Zobacz także:
PARYŻ 2014: PEUGEOT POKAŻE KONCEPCYJNY EXALT
Quartz jest wyposażony w i-Cockpit zaprojektowany całkowicie z myślą o potrzebach kierowcy. Pozwala na ujarzmienie mocy 500 KM, rozwijanej przez zespół napędowy opracowany przez Peugeot Sport, oraz precyzyjne prowadzenie układu jezdnego. Auto już na pierwszy rzut oka zwraca uwagę swoim sportowym, mocnym stylem i solidną konstrukcją. Łączy nadwozie SUV-a z kabiną hatchbacka w atletycznie wyrzeźbionej sylwetce.
Wygląd przodu dobitnie świadczy o zaletach jezdnych tego samochodu o szerokości 2,06 m i oponach o szerokości 305 mm. Poszczególne rodzaje świateł wykorzystują bloki optyczne diod LED, zapewniających optymalną efektywność. Kształt reflektorów pozbawionych odbłyśników podkreśla linia diod, która na błotniku wystaje z nadwozia, tnąc strumień powietrza. Logo lwa jest umieszczone w samym centrum grilla z motywem szachownicy, która zmienia się w zależności od kąta spojrzenia.
Z profilu, smukłe linie nadwozia podkreślają dynamikę. Strukturalne felgi aluminiowe 23’’, z oponami Continental, idealnie wpisują się w imponujące krzywizny nadkoli. Maksymalnie skrócono zwisy przedni i tylny, aby jak największa część nadwozia o długości 4,5 m była wykorzystana dla pasażerów. Pod długą maską z wyrazistymi wlotami powietrza znajdziemy potężną jednostkę napędową. Składany, elektrycznie sterowany stopień ma starannie zaprojektowaną stylistykę nawiązującą do konfekcji tekstylnej. Zaciski napinają materiał jak najbliżej maski, a jednocześnie świetnie podkreślają imponujące nadkola.
Górna część nadwozia daje wrażenie monolitu. Szyby z poliwęglanu łączą wizualnie nadwozie z metalowymi łukami dachu. Precyzyjnie zarysowanie linie, karoserii, jakby wycięte w metalu, przyciągają światło. Wyznaczają również bryłę nadwozia, nadając mu nieco „mineralny” wygląd. Przeszklony dach przechodzi w okolicy tylnych błotników w dwa spojlery, zapewniające lepszy docisk aerodynamiczny. Są one rozmieszczone w osi ostro odcinającego się styku obu kolorów nadwozia modelu Quartz: zainspirowanego kryształem górskim, metalowo szarego z przodu i matowo czarnego na tylnych błotnikach, podkreślonego drobnymi czerwonymi akcentami.
Precyzja, z jaką został wykonany każdy element, podkreśla nieprzeciętną efektywność tego auta. Ramiona 23-calowych obręczy kół są tak cienkie, jak tylko pozwala wytrzymałość materiału. Pokrywają je kompozytowe elementy. Poza niewątpliwą estetyką, dzięki otworom optymalizują opływ powietrza i chłodzenie hamulców, co zapewnia większą wytrzymałość na przegrzewanie.
Wnętrze
Otwierane do góry, przeciwstawne drzwi ułatwiają wsiadanie. Dzięki zastosowaniu nowego procesu produkcji wyeliminowano słupek środkowy. Quartz został zbudowany na platformie podłogowej EMP2, na której zamontowano kompozytową konstrukcję z klejonymi płatami nadwozia. Rozwiązanie to zapewnia nie tylko niższą masę, ale również doskonałą sztywność, co pozwoliło na rezygnację ze środkowego słupka, który tradycyjnie zapewniał wzmocnienie konstrukcji.
Czterej pasażerowie wsiadają do środka korzystając ze składanych stopni – to kolejne zaskakujące doświadczenie dla zmysłów. Ich spojrzenia i dłonie natrafiają na nieoczekiwane materiały – naturalne lub pochodzące z odzysku.
Symbolem modelu Quartz jest bazalt – pozostawiono go w stanie surowym, stanowiącym doskonały kontrast dla innych wykorzystanych materiałów. Quartz jest też pierwszym modelem na świecie, w którym zastosowano tkaninę uzyskaną w procesie druku cyfrowego. Sportowy klimat wnętrza zapewnia czarna skóra pokrywająca podłogę, słupki i dach, natomiast powierzchnie, z którymi styka się ciało pasażerów, jak siedzenia i oparcia, wykonane są ze skóry w płowym kolorze. Wyróżniają się nierównym wybarwieniem, jak na starych meblach lub ubraniach.
Kolejnym niekonwencjonalnym elementem są obramowania drzwi, wycięte z bloku kompozytu. Na dnie śladów pozostawionych przez narzędzie widać czerwony lakier. Uzyskana w ten sposób siatka linii stwarza kinetyczny efekt, o nieustannie zmieniającym się wyglądzie.
i-Cockpit
Każdy z pasażerów dysponuje własnym, kubełkowym fotelem, zapewniającym w dodatku maksymalną ilość miejsca. Do widocznej konstrukcji fotela są zamocowane 4-punktowe, automatyczne pasy. Komfort pasażerów zapewniają pływające siedzenia i oparcia pokryte płową skórą zamontowane na widocznej konstrukcji fotela.
Kierowca, mocno przytrzymywany pasami, może stawić czoła wysokim osiągom kontrolowanym za pomocą Peugeot i-Cockpit. Zapewniająca optymalną efektywność kompaktowa kierownica, zainspirowana modelami wyczynowymi, ma wbudowane przyciski. Włączenie kierunkowskazów, innego trybu jazdy czy zmiana biegów wymaga jedynie oszczędnego ruchu ręki kierowcy. Wyświetlacz head up składa się z dużego panelu, którego ustawienia można zmienić. Pośrodku znajduje się płytka z poliwęglanu pochylona pod kątem 45°, na której są wyświetlane dodatkowe informacje. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać efekt głębokości.
Z obu stron małej kierownicy i wyświetlacza head up display deska rozdzielcza została odpowiednio wyprofilowana, aby zapewnić kierowcy łatwy dostęp do przełączników typu toggle switches. Po włączeniu przełącznika widać przepływającą po światłowodzie informację.
Sportowy silnik
Design concept caru Quartz wymagał wyjątkowego silnika. Rozwijający moc 500 KM napęd typu full-hybrid plug-in składa się z silnika spalinowego i dwóch silników elektrycznych.
Wyprofilowana maska skrywa silnik 1.6 THP o mocy 270 koni mechanicznych opracowany przez Peugeot Sport. 6-przełożeniowa automatyczna skrzynia biegów współpracuje z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym o momencie obrotowym 330 Nm i maksymalnej mocy jednostkowej sięgającej niemal 170 KM z litra pojemności skokowej.
Na przedniej osi zamontowano silnik elektryczny o mocy 85 kW i bezpośrednim przełożeniu. Zapewnia ładowanie akumulatora o mocy 400V w fazie wytracania prędkości oraz wspomaga silnik termiczny przy zmianie biegów. Na tylnej osi również umieszczono silnik elektryczny o mocy 85 kW zapewniający napęd tylny i pomagający w ładowaniu akumulatora. Specjalny system ESP zapewnia rozłożenie siły hamowania pomiędzy cztery koła zapewniając stabilność samochodu i optymalne wykorzystanie dostępnej energii akumulatora.
Połączenie trzech źródeł napędu umożliwia kierowcy wybór jednego z trzech trybów. W trybie ZEV, samochód może przejechać aż 50 km wykorzystując jedynie energię akumulatora, który można ładować ze zwykłego gniazdka. W trybie drogowym, silnik spalinowy pracuje razem z przednim silnikiem elektrycznym, aby zapewnić większą przyjemność jazdy i zapewnić maksymalne ładowanie w fazie hamowania. Natomiast tryb Race wykorzystuje wszystkie trzy silniki, aby wyciągnąć maksymalne osiągi z podwozia i układu jezdnego wyposażonego w samoblokujący mechanizm różnicowy. Przyjęte rozwiązanie pozwala na optymalne rozłożenie momentu obrotowego pomiędzy koła w zależności od ich przyczepności.
Aby w pełni wykorzystać potencjał tego napędu Quartz jest wyposażony w specjalne zawieszenie przednie Mc Pherson i tylne zawieszenie wielowahaczowe z umieszczonym na tylnej osi silnikiem elektrycznym. Pneumatyczne zawieszenie automatycznie zmienia prześwit w zakresie od 300 do 350 mm. Funkcją steruje układ optycznego odczytu nawierzchni drogi. System wyposażony jest w kamery współpracujące z systemem nawigacji, co pozwala mu przewidywać zmianę ukształtowania drogi.
Peugeot na targach motoryzacyjnych Mondial de l’Automobile pokazuje na przykładzie Quartza, jak może wyglądać wysokiej klasy sportowy samochód.