PARYŻ 2014: ALIANS RENAULT – NISSAN I DAIMLER WSPÓLNIE

Renault_jtyu

Jak oświadczyli w Paryżu dziennikarzom dyrektorzy generalni firm w swoich corocznych informacjach prasowych na salonie samochodowym Paris Motor Show, alians Renault-Nissan oraz koncern Daimler AG mają długoterminowe i stabilne plany na przyszłość, a wszystkie wspólne projekty są kontynuowane.

Firmy rozpoczęły współpracę w 2010 roku. Jej pierwotny zakres obejmował trzy projekty realizowane głównie w Europie. Współpraca firm uległa jednak czterokrotnemu rozszerzeniu i obejmuje dziś aż 12 projektów w Europie, Azji i Ameryce Północnej.


Zobacz także:

PARYŻ 2014: NOWA HONDA CIVIC ORAZ CIVIC TOURER

PARYŻ 2014


 

– Globalna skala naszych wspólnych działań gwarantuje, że będą one dalej rozwijane. Planujemy pozostać partnerami na długi czas. Współpraca skróciła czas wprowadzenia produktu na rynek w przypadku ważnych premier pojazdów i stała się oczywistą przewagą strategiczną firm Renault i Nissan. Jesteśmy pewni naszej relacji w najbliższej przyszłości – oznajmił dyrektor generalny i prezes firmy Renault-Nissan, Carlos Ghosn.

– Od momentu rozpoczęcia, czyli od 2010 roku, współpraca pozwoliła nam nie tylko zrealizować pierwotne zamierzenia, ale znacznie je przekroczyć. Nic się nie zmieni – nadal będziemy realizować wspólne projekty, które zapewniają zwycięski układ dla wszystkich zaangażowanych partnerów i tworzą wartość dla naszych klientów na całym świecie. Zdecydowanie mamy tu do czynienia ze współpracą, którą ze wszech miar warto kontynuować – powiedział Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars.

Komentarze dyrektorów generalnych ogłoszono w momencie, w którym alians Renault-Nissan i firma Daimler przygotowują się do wprowadzenia na rynek pierwszych w całości wspólnie opracowanych pojazdów: nowych Renault Twingo oraz Smart ForTwo i Smart Forfour. Sprzedaż Twingo rozpoczęła się w Europie we wrześniu, modele Smart natomiast będzie można kupić od listopada br. Samochody miejskie konstruowane są na bazie architektury napędu tylnego, wspólnie opracowanej podczas bliskiej, czteroletniej współpracy.

Trzy przedstawione na targach motoryzacyjnych Mondial de l’Automobile samochody to produkty niezależne, o niepowtarzalnej tożsamości marki. Model Smart ForTwo montowany jest w zakładzie Smart w Hambach, we Francji, linia produkcyjna Twingo i Smart Forfour natomiast znajduje się w fabryce Renault w miejscowości Novo Mesto, w Słowenii.

Asortyment projektów jest wciąż rozszerzany

W czerwcu bieżącego roku, w ramach ważnego przełomu, firmy Nissan i Daimler przedstawiły plany współpracy nad opracowaniem wysokiej klasy pojazdów kompaktowych i ich produkcją w Meksyku. Budowa wspólnego zakładu produkcyjnego w Aguascalientes, w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej już fabryki Nissana, rozpocznie się na początku przyszłego roku. Produkcję zainaugurują w 2017 roku modele Infiniti. Niedługo później, bo już w roku 2018 rozpocznie się produkcja pojazdów Mercedes-Benz.

Po pełnym rozwinięciu skrzydeł zakład w Meksyku zyska możliwości produkcyjne na poziomie 300 000 samochodów rocznie. Wysokiej klasy pojazdy kompaktowe będą również produkowane w innych zakładach Daimler i Nissan na całym świecie, w tym w Europie i Chinach.

Na razie koncerny będą sobie wzajemnie dostarczały mechanizmy napędowe. We wrześniu firma Renault rozpoczęła dostawy silników wysokoprężnych 1.6 do nowych Mercedesów klasy C i vana Mercedes Vito. Renault dostarcza również 1-litrowy, 3-cylindrowy silnik benzynowy z naturalnym napowietrzeniem oraz turbodoładowany, 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 0.9 litra do modeli smart forfour i smart fortwo.

W czerwcu ruszyła wspólna produkcja 2-litrowego, turbodoładowanego benzynowego silnika 4-cylindrowego w nowo przygotowanym zakładzie produkcji mechanizmów napędowych Nissana i Daimlera
w Decherd, w stanie Tennessee w USA. Produkowane tam silniki będą początkowo montowane w europejskich wersjach samochodów Infiniti Q50 sports sedan i Mercedes-Benz klasy C. Docelowo nowy zakład będzie miał możliwości produkcyjne na poziomie 250 000 pojazdów rocznie.

W segmencie vanów, Mitsubishi Fuso Truck, należąca do firmy Daimler, Bus Corporation (MFTBC) i Nissan Motor Co. Ltd. podpisały właśnie umowę na dostawę gotowych vanów użytkowych na eksport. Zgodnie z umową Nissan dostarczy swojego vana użytkowego NV350 Urvan (DMC: 3,5 t) firmie Mitsubishi Fuso, która jeszcze w tym roku będzie sprzedawała go na Bliskim Wschodzie jako Canter Van.

Umowę końcową zawarto w rok po tym, jak 11 września 2013 roku firmy podpisały umowę wstępną.