PARYŻ 2012: SMART CZYLI OBJAZDOWE KINO

Koncepcyjny smart forstars z dwuosobową kabiną, pojemnym bagażnikiem i napędem elektrycznym to przebojowy reprezentant segmentu SUC (Sports Utility Coupé). Nazwa modelu nawiązuje do przeszklonego dachu, pozwalającego na obserwację rozgwieżdżonego nieba.

Nawet w pochmurny wieczór wystarczy kawałek pustej ściany, by wspólnie z przyjaciółmi obejrzeć ulubiony film – forstars wyposażony jest w projektor, zintegrowany z maską silnika.

Premiera smarta forstars odbędzie się podczas najbliższego salonu samochodowego w Paryżu. Pokaz w stolicy Francji to dla smarta wydarzenie lokalne, fabryka firmy mieści się bowiem we francuskim miasteczku Hambach. Do miejsca światowego debiutu nawiązuje również ekstrawagancki odcień nadwozia koncepcyjnego modelu – kolor “alubeam rouge”, który kontrastuje z matowym, grafitowym tridionem. A dzięki silnikowi magnetoelektrycznemu o mocy 60 kW wprost z nowego smarta BRABUS electric drive, bezemisyjny forstars jest wyjątkowo żwawy.

Auto łączy przestronną kabinę dla dwóch osób i pojemny bagażnik, ukryty pod szklaną klapą, z nowym wymiarem spontanicznej rozrywki. Wystarczy kawałek pustej ściany, by wraz z przyjaciółmi obejrzeć ulubiony film. Projektor zintegrowany z maską silnika współpracuje z odtwarzaczem multimedialnym iPhone’a za pośrednictwem Bluetooth®. Wysokiej jakości system audio z dodatkowymi głośnikami za drzwiami potęguje efekt kina samochodowego.

Design

Forstars bez wątpienia należy do rodziny smarta – wystarczy rzut oka na zwarte nadwozie z ekstremalnie krótkimi zwisami (długość/szerokość/wysokość: 3550/1710/1505 mm). Wyróżniają go jednak świeże detale i sylwetka, która zdradza wygląd przyszłych modeli firmy. Prototyp ma dłuższy od obecnego smarta fortwo rozstaw osi (2470 mm, +603 mm) oraz szerszy rozstaw kół (przód: 1475 mm, +193 mm; tył: 1475 mm, +90 mm) i porusza się na 21-calowych obręczach ze sportowym ogumieniem Michelin.

Jego zuchwały uśmiech i wyraziste lampy z diodowymi kierunkowskazami oraz światłami do jazdy dziennej błyskawicznie zjednują sympatię. Tam, gdzie samochody rajdowe kryją wlot powietrza, forstars ma zintegrowany projektor multimedialny.

Głowy pasażerów przykrywa panoramiczne dachowe, połączone ze szklaną tylną klapą, a tylne lampy mają pomysłowe funkcje – w prawej kryje się gniazdo do ładowania baterii, w lewej z kolei mieści się schowek na napoje. Podobnie jak w modelu for-us, zaprezentowanym podczas styczniowych targów w Detroit, dzielona tylna klapa ułatwia dostęp do przestrzeni bagażowej. Jej dolne skrzydło można elektrycznie opuścić, a podłogę bagażnika wysunąć o 280 mm.

Wnętrze

Kabina smarta forstars pełna jest kontrastów – eleganckie, napięte powierzchnie w perłowym kolorze łączą się z elementami ze szczotkowanego aluminium oraz detalami w kolorze “alubeam rouge”. Głęboko wyprofilowane fotele pokryte są mieszanką delikatnej tkaniny w dynamicznym kolorze oraz białej skóry. Po zdemontowaniu oparcia prawego siedzenia, w kabinie smarta forstars można przewozić nawet długie przedmioty.

Podobnie jak w koncepcyjnych modelach forvision oraz for-us, kokpit ma opływowe kształty, a konsola środkowa zwrócona jest w stronę kierowcy. Miejsce tradycyjnego lusterka zajął smartfon połączony z tylną kamerą, który może służyć również do odtwarzania multimediów i sterowania projektorem.

Napęd elektryczny

Elektryczne serce smarta forstars wykorzystuje innowacyjną koncepcję napędu smarta fortwo BRABUS electric drive. W porównaniu z wersją produkcyjną smarta electric drive, moc magnetoelektrycznego silnika wzrosła do 60 kW. Moment obrotowy 135 Nm zapewnia znakomite przyspieszenie bez żadnych opóźnień i umożliwia łatwe wyprzedzanie – nie tylko w mieście.

Prędkość maksymalna pojazdu wynosi ponad 130 km/h. Litowo-jonowe baterie mają pojemność 17,6 kWh. \