PARYŻ 2012: POWRACA SEAT TOLEDO (ZDJĘCIA)

Toledo powrócił! Nowy sedan Seata lepiej niż kiedykolwiek łączy design z walorami użytkowymi, dynamikę z ekonomicznością oraz wysoką jakość. Dzięki dużej ilości miejsca, wysokiej uniwersalności oraz odpowiedniej relacji ceny do osiągów model rusza na podbój rynków.

Seat wyprodukował ponad 860 000 sztuk tylko dwóch pierwszych serii modelu Toledo. Pierwsze egzemplarze Toledo w Hiszpanii i Portugalii trafią do salonów w połowie listopada, a do pozostałych krajów Europy w 2013 roku.

Nowy Toledo przy długości 4,48 metra posiada duże i szerokie piąte drzwi. Po ich otwarciu ukazuje się przedział bagażowy o pojemności 550 litrów, który można powiększyć do 1490 litrów po złożeniu tylnej kanapy. Stosunkowo duży rozstaw osi 2 602 milimetrów (o 80 mm więcej niż w przypadku Toledo II) sprzyja uzyskaniu przestronnego wnętrza i wystarczającej ilości miejsca na nogi wszystkich pasażerów, a szerokie drzwi gwarantują łatwe wsiadanie i wysiadanie.

Auto wyposażono w najnowsze silniki i skrzynie biegów wykorzystywane w Grupie Volkswagena. Topowe wersje posiadają ekonomiczne jednostki benzynowe TSI i wysokoprężne TDI z układem Common Rail, zaś najmocniejszy silnik benzynowy łączony jest z 7-biegową, zautomatyzowaną i 2-sprzęgłową skrzynią DSG. Jednostki benzynowe oferują moc maksymalną w zakresie od 55 kW (75 KM) do 90 kW (122 KM).

Wersja Ecomotive wyróżnia się emisją CO2 na poziomie 116 gramów na kilometr. Natomiast w połączeniu z silnikiem wysokoprężnym TDI, który dostarcza 77 kW (105 KM) z 1,6 litra pojemności, wersja E-Ecomotive może pochwalić się zużyciem paliwa o wartości 3,9 litra na 100 kilometrów i emisją 104 gramów CO2 na kilometr. W 2013 roku SEAT poszerzy ofertę silników TDI w Toledo o wersję 90-konną.

 

 

Design

Nowy Toledo wpasowuje się w tożsamość stylistyczną marki wyrażoną w prototypach IBE, IBX i IBL oraz zastosowaną w nowym Leonie. Prezentuje silną i solidną sylwetkę o wyraźnie poprowadzonych powierzchniach, liniach i krawędziach. Szerokie, kanciaste reflektory stanowią ważny element nowego stylistycznego DNA marki. W połączeniu z niską osłoną chłodnicy w kształcie trapezu, trapezoidalnymi wlotami powietrza oraz poziomymi tylnymi lampami, skutecznie podkreślają one szerokość samochodu.

Projektanci dopracowali linię dachu: biegnie ona eleganckim łukiem aż do szerokiego, tylnego słupka C, który wyłania się z tylnej części nadwozia. Ścięty tył nadaje harmonijną, wyważoną sylwetkę.

Linia ciągnie się od zewnętrznej krawędzi reflektorów ponad klamkami aż do tylnych lamp, łącząc się z czystymi liniami progów. Przykładem przemyślanego projektu są tylne drzwi: dzięki swoim dużym rozmiarom gwarantują łatwe wsiadanie i wysiadanie.

Wnętrze

Wnętrze nowego Toledo jest jasne i przestronne. Kabina jest uporządkowana i zaprojektowana ergonomicznie. Zwłaszcza w przypadku opcjonalnego, beżowego wykończenia wnętrza, ciemne, górne powierzchnie kokpitu wydają się unosić ponad prostokątnymi kratkami nawiewu i ozdobnym wykończeniem. Okrągłe instrumenty są czytelne, a elementy sterowania systemem audio i klimatyzacji na konsoli centralnej obsługuje się w sposób intuicyjny.

 

 

Wysoka jakość wykonania oraz starannie dobrane materiały i kolory uzupełniają projekt wnętrza. Precyzję montażu można dostrzec w detalach: np. w trójramiennej, atrakcyjnie ukształtowanej kierownicy, w nowym układzie sterowania klimatyzacją lub w eleganckim, chromowanym wykończeniu. Przyjemne w dotyku i precyzyjnie działające pokrętła oraz przełączniki są kolejnym dowodem najwyższego przywiązania do szczegółów.

Technologia

Seat oferuje najnowocześniejsze technologie, poczynając od nadwozia o wysokiej sztywności, na obniżeniu masy (do 1140 kilogramów)kończąc.

Oferta silników Toledo opiera się na trzech czterocylindrowych silnikach TSI o mocach od 63 kW (85 KM) do 90 kW (122 KM), a także turbodieselu, początkowo o pojemności 1,6 litra i mocy 77 kW (105 KM). Model podstawowy wyposażono w trzycylindrowy silnik benzynowy 1,2 MPi z wielopunktowym wtryskiem paliwa o mocy maksymalnej 55 kW (75 KM).

Szczególnie ekonomiczny jest model Toledo 1,2 TSI Ecomotive, wyposażony w systemy Start-Stop, odzyskiwanie energii hamowania i wskaźnik zmiany biegów na tablicy przyrządów. Ten turbodoładowany silnik o mocy 77 kW (105 KM) zapewnia zużycie 5,0 litrów benzyny na 100 kilometrów i emisję CO2 o wartości 116 gramów na kilometr. Zaś jego 55-litrowy zbiornik paliwa pozwala mu przejechać bez tankowania 1000 kilometrów lub więcej w zależności od stylu jazdy.

Jednostka 1,2 TSI przy maksymalnym momencie obrotowym 175 Nm w zakresie od 1550 do 4100 obr./min., zapewnia dużą siłę napędową. Prędkość maksymalna wynosząca 195 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,4 sekundy to w tej klasie dane godne szacunku. Oczywiście 122-konne Toledo 1,4 TSI wyposażone standardowo w 2-sprzęgłową skrzynią DSG jest jeszcze bardziej dynamiczny. Model ten osiąga prędkość 206 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy.

 

 

Wersja 1,6 TDI Ecomotive wyróżnia się zużyciem zaledwie 3,9 litra paliwa na 100 kilometrów i emisją CO2 na poziomie 104 gramów na kilometr. Zawdzięcza ona to m.in. systemowi Start-Stop oraz układowi odzyskiwania energii hamowania. Cechą silnika z układem wtryskowym Common-Rail jest jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 250 Nm w przedziale od 1500 do 2500 obr./min.. W roku 2013 Seat wprowadzi model z kolejnym silnikiem wysokoprężnym Common-Rail o mocy 66 kW (90 KM).

Jednostki TDI oraz 1,2 MPI 55 kW (75 KM) i 1,2 TSI 63 kW (85 KM) łączone są z 5-biegową, manualną przekładnią. Model z silnikiem benzynowym o mocy 77 kW (105 KM) wyposażono zaś w 6-biegową skrzynię manualną. Natomiast 7-biegowa, 2-sprzęgłowa skrzynia DSG została zarezerwowana dla Toledo 1,4 TSI. Przekładnia DSG łączy sportowy charakter i ekonomiczność z wygodą konwencjonalnego automatu.

Zawieszenie nowego Srataa Toledo charakteryzuje się zaawansowaną konstrukcją i starannym dostrojeniem, zapewniając sedanowi sportowe i bezpieczne prowadzenie. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, dolne wahacze i stabilizatory, z tyłu zaś belkę skrętną. ESP i układ stabilizacji toru jazdy, jest elementem wyposażenia standardowego. Wspomagany elektrohydraulicznie układ kierowniczy jest sportowy i bezpośredni, a jego siła maleje wraz ze wzrostem prędkości auta.

Poziomy wyposażenia

Seat oferuje nowego Toledo w trzech wersjach wyposażeni. W standardzie są przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, kurtyny powietrzne, sygnalizacja niezapiętych pasów, systemy ABS i ESP z ASR, centralny zamek, składana tylna kanapa i elektrycznie sterowane szyby z przodu. Na 15-calowe obręcze kół założono opony o rozmiarze 185/60 R15.

 

 

Toledo Reference posiada dodatkowo pionową regulację fotela kierowcy, zdalnie sterowany centralny zamek, dzieloną tylną kanapę, komputer pokładowy i podświetlany schowek na rękawiczki. W połączeniu z silnikami 77 kW / 105 KM i 90 kW / 122 KM wersję Reference wyposaża się w opony o rozmiarze 195/55 R15. Lusterka zewnętrzne i klamki pomalowano w kolorze nadwozia. Na liście wyposażenia dodatkowego znajdują się między innymi elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne.

Wersja Style jest kierowana do klientów nastawionych na komfort i podkreśla swój status topowego modelu 16-calowymi felgami z lekkich stopów o rozmiarze 215/45 R16. Pakiet obejmuje opcjonalne przednie światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów działającą do prędkości 40 km/h. Włączają się one automatycznie po uruchomieniu kierunkowskazu lub przy znacznym ruchu kierownicą, co zapewnia oczywiście korzyści podczas skrętu na skrzyżowaniu lub wyjazdu z drogi podporządkowanej. Po wybraniu wstecznego biegu oba światła zapalają się równocześnie.

Kompletne wyposażenie wersji obejmuje także elektrycznie sterowane tylne szyby, radio z odtwarzaczem CD obsługiwane przełącznikami na kierownicy, regulacje wysokości fotela pasażera z przodu, obszyte skórą kierownicę i dźwignię zmiany biegów oraz podłokietniki z przodu i tyłu. Tempomat dostępny jest za dopłatą.

Wyposażenie dodatkowe

Pakiet zimowy, w którego skład wchodzą podgrzewane fotele, system oczyszczania reflektorów oraz podgrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby, przypadnie do gustu mieszkańcom chłodniejszych rejonów. Pakiet bagażowy obejmuje praktyczne mocowania i szyny w podłodze bagażnika, które pozwalają na bardziej różnorodne wykorzystanie przestrzeni bagażowej oraz zainstalowanie siatek i przegród.

 

 

Wśród wielu elementów wyposażenia, które można zamówić dodatkowo są m. in.: automatyczna klimatyzacja Climatronic (do Toledo Style), wycieraczka tylnej szyby, monitorowanie wnętrza, zdejmowany hak holowniczy, czujniki parkowania z tyłu, system wspomagający ruszanie pod górę zintegrowany z ESP („hill holder”) oraz Seat Sound System 2.1 zapewniający wyjątkowo dobre brzmienie i doskonałą funkcjonalność.

Najbardziej rozbudowany system multimedialny w Toledo Style to dostępny za dopłatą Seat Media System 2.2, obejmujący wzmacniacz 4×20 W, sześć głośników i odtwarzacz CD odczytujący pliki MP3 i WMA. To centrum komunikacji uzupełniają funkcja Bluetooth, sterowanie głosem, odbiór stacji DAB/DAB+ (radiofonii cyfrowej) i programów DMB (cyfrowe nadawanie multimedialne), wejście AUX-in dla zewnętrznych urządzeń multimedialnych, np. odtwarzacza MP3, oraz 5-calowy ekran dotykowy. System nawigacji satelitarnej z wejściem na karty SD do przechowywania aktualnych map obsługuje technologię „dynamic routing”, tzn. wyszukuje najlepszą trasę z uwzględnieniem ewentualnych korków. Wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości można podzielić, by jednocześnie obserwować na nim mapę oraz śledzić inne informacje.

Set oferuje Toledo w dwóch kolorach podstawowych i ośmiu specjalnych (dwa pastelowe, siedem metalizowanych i jeden na zamówienie). W wersji Style zamiast standardowego wnętrza w kolorze szarym można zdecydować się na beż.