PARYŻ 2012: HYBRYDOWY BMW CONCEPT ACTIVE TOURE

Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu 2012 firma BMW zaprezentuje nowe BMW Concept Active Tourer – to pierwszy pojazd w segmencie kompaktowych samochodów premium, który łączy komfort i funkcjonalność wnętrza ze stylem i dynamiką.

Model Concept Active Tourer jako hybryda typu plug-in stanowi zapowiedź przyszłych rozwiązań napędu w samochodach kompaktowych. Koncepcja napędu eDrive, znana z BMW i8, wprowadzona została tutaj po raz pierwszy w głównej marce BMW i w przyszłości będzie stanowić oznaczenie wszystkich napędów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Koncepcja ta obejmuje wszystkie składniki napędu elektrycznego, silnik elektryczny skonstruowany przez BMW, akumulator litowo-jonowy oraz inteligentny system zarządzania silnikiem.

Nowe BMW Concept Active Tourer łączy kompaktowe wymiary i atrakcyjny, sportowy wygląd z wysoką jakością. Jego wymiary: długość 4353 mm, szerokość 1834 mm, wysokość 1560 mm. Szeroki rozstaw osi 2670 mm, wysoka linia dachu i kompaktowo zbudowany silnik poprzeczny oraz napęd na przednią oś pozwoliły stworzyć przestronne wnętrze. Akumulatory napędu hybrydowego wbudowano całkowicie w podłogę bagażnika, dzięki czemu pojemność kufra jest zadowalająca.

Nadwozie

Lakier w kolorze High Reflection Silver stanowi dopełnienie wyglądu auta. Akcenty w postaci dodatkowych, aluminiowych aplikacji pojawiają się z przodu, z tyłu i po bokach pojazdu. Powierzchnie wypolerowane są na wysoki połysk, a spód matowy.

Dominującym elementem przodu jest lekko nachylona do przodu atrapa chłodnicy. Podwójne reflektory z diodowymi światłami akcentowanymi („brwiami”), sięgają daleko w boczne strefy błotnika. Dwa duże zewnętrzne wloty powietrza poniżej głównych reflektorów potęgują wrażenie szerokiego przodu.

Wydłużona linia boczna z zaznaczonym klinowym kształtem nawet w bezruchu nadaje sylwetce dynamiczny charakter. Zintegrowane klamki drzwi i mocno zarysowane progi z lekko wznoszącą się linią cienia wraz z 20-calowymi obręczami kół uwypuklają sportowo-elegancki wygląd auta. Podwyższona linia dachu i duże powierzchnie drzwi przednich i tylnych zapewniają wygodne wchodzenie do wnętrza pojazdu.

Kompaktowy tył BMW charakteryzują wyraźne poziome linie karoserii. Duże lampy tylne, rozciągające się daleko aż na błotnik, podkreślają szerokie nadkola i ilustrują stabilność auta.

Wnętrze

Wstawki „Streakline”, wyfrezowane z litego kawałka drewna o otwartych porach, stanowią optyczny element łączący górną i dolną powierzchnię dekoracyjną deski rozdzielczej. Boczki drzwi i siedzenia wykonano z nubuku. Kontrastujące szwy w kolorze pomarańczowym uwypuklają sportowy charakter pojazdu. Konsola środkowa sprawia wrażenie unoszenia się pomiędzy przednimi siedzeniami, przechodząc płynnie do deski rozdzielczej. Zestaw zegarów wykonany w technologii Black Panel oraz monitor centralnego wyświetlacza informacyjnego znajdują się w polu wiedzenia kierowcy.

W wyposażeniu dodatkowym znajduje się również pełnokolorowy wyświetlacz Head Up na specjalnej wysuwanej szklanej powierzchni pomiędzy kierownicą a przednią szybą – nowość w segmencie samochodów kompaktowych. Podwyższone siedzenia w tzw. pozycji semi-command umożliwiają doskonałą widoczność, stanowiąc uzupełnienie optymalnego poziomu obsługi i komfortu.

Dach panoramiczny „Cool Shade”

Panoramiczne okno dachowego rozciąga się przez całą powierzchnię Concept Active Tourer. Pożądaną jasność i temperaturę we wnętrzu można uzyskać dzięki zastosowanemu przeszkleniu dachu w postaci szyby zespolonej z innowacyjną technologią Suspended Particle Devise (SPD), umożliwiającą elektryczne silne zaciemnienie szyby do efektu okularów przeciwsłonecznych lub rozjaśnienie do uzyskania przezroczystej szyby – wszystko za jednym naciśnięciem przycisku.

System Travel & Comfort

Z tyłu pojazdu obszerna przestrzeń na nogi jest uzyskana dzięki dużemu rozstawowi kół i lekko podwyższonemu dachowi. Wychodzenie i wchodzenie z pojazdu jest komfortowe. Dzięki regulowanym oparciom foteli tylnych można elastycznie dopasować wielkość bagażnika. Oparcie siedzeń tylnych podzielone jest w stosunku 40:20:40. Po złożeniu wszystkich trzech części oparcia powstaje płaska powierzchnia załadunkowa.

Oprócz elastycznej możliwości rozszerzenia powierzchni ładunkowejauto zapewnia pasażerom w tylnej części pojazdu inteligentne rozwiązania systemu Travel & Comfort. W tylnej części foteli przednich wbudowana jest centralnie prostopadła metalowa szyna. Do systemu można przymocować za pomocą szybkozłącza stoliki składane, a także można zamocować dodatkowe kieszenie na różne drobiazgi. Istnieje możliwość elastycznego korzystania przez osoby siedzące z tyłu z wszystkich popularnych tabletów. System szynowo-zatrzaskowy pozwala na montaż tabletów w układzie pionowym lub poziomym, dzięki czemu użytkownik może korzystać z internetu, relaksować się przy grach lub filmach, oglądanych na wysokości wzroku.

Atrakcją jest wielofunkcyjny wyświetlacz zestawu wskaźników. Typowy wygląd z czterema zegarami został zachowany, jednak rozszerzona technologia Black Panel umożliwia realizację zupełnie nowych opcji wyświetlania informacji. Na przykład tryby właściwości jezdnych COMFORT, SPORT i ECO PRO wyświetlają się na wyświetlaczu przy użyciu rożnych wskaźników oraz zestawów kolorów.

Na wyświetlaczu Head Up najnowszej generacji tryb dzienny i nocny jest aktywowany odpowiednio do trybu przyrządów. W zależności od życzeń kierowcy oprócz aktualnej prędkości jazdy mogą wyświetlać się również ograniczenia prędkości i zakazy wyprzedzania. Poza tym kierowca może otrzymywać także wskazówki nawigacyjne i wszelkie ostrzeżenia.

8-calowy wyświetlacz przejmuje funkcje menu i planowania trasy nowego systemu nawigacyjnego. Kierowca otrzymuje stale informacje o aktualnym wykorzystaniu silnika spalinowego i elektrycznego, mogąc śledzić przepływ energii w systemie.

Nowa aplikacja „Seismic Surf”

Aplikacja umożliwia pasażerom siedzącym z tyłu zapoznanie się z techniką pojazdu w formie gry na iPada. „Seismic Surf” tworzy świat gry w czasie rzeczywistym. Atrakcyjna gra wyścigowa z funkcją ekologicznej jazdy odtwarza aktualne wartości przyspieszenia, obrotów silnika i inne istotne dla gry parametry samochodu BMW Concept Active Tourer. Ta gra komputerowa odtwarza każdą rzeczywistą sytuację na drodze, prezentując tym samym niezliczoną różnorodność nowych wyzwań, jakie mogą pojawić się przed kierowcą.

Celem gry jest zdobycie możliwe największej liczby punktów podczas jazdy po wirtualnej trasie, a zarazem zarejestrowanie najbardziej wydajnego stylu jazdy. Kierowca ma przy tym bezpośredni wpływ na stopień trudności ekologicznej gry wyścigowej.

Napęd

Technologia napędu wszystkich hybrydowych modeli typu plug-in i modeli elektrycznych BMW i nosi oznaczenie BMW eDrive, dotyczące wszelkich komponentów napędu elektrycznego. Concept Active Tourer jest tzw. hybrydą typu plug-in (PHEV = Plug-in-Hybrid Electric Vehicle), łączącą zalety napędu elektrycznego z atutami klasycznego silnika spalinowego. Pod maską mieszczą się dwa silniki: nowoczesny silnik benzynowy o pojemności 1,5 l z nowej rodziny silników BMW Group Efficient Dynamics oraz elektryczny silnik synchroniczny.

Nowy, trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 l (technologia BMW TwinPower Turbo) nie napędza, jak do tej pory, tylnej osi lecz przewdnią. Koncepcja dodatkowego silnika elektrycznego pozwala w razie potrzeby na niezależny napęd elektryczny tylnej osi. Moc systemowa wynosząca ponad 140 kW/190 KM przy połączonej pracy silnika spalinowego z elektrycznym umożliwia uzyskiwanie sportowych osiągów przy niskim spalaniu i emisji.

Concept przyspiesza od 0 do 100 km/h w niecałe 8 sek., a maksymalna prędkość wynosi wynosi 200 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi poniżej 2,5 l na 100 km, a emisja CO2 – niecałe 60 g/km.

Elektryczny silnik synchroniczny jest produktem stworzonym przez BMW Group. Przy całkowicie naładowanym akumulatorze maksymalny zasięg modelu wynosi ponad 30 km przy wyłącznie elektrycznym trybie pracy. Maksymalny moment obrotowy powyżej 200 Nm dostępny jest już z pozycji zatrzymania.

Akumulator litowo-jonowy

W celu zwiększenia wydajności napędu hybrydy typu plug-in można pozyskiwać energię z obu osi BMW Concept Active Tourer i zasilać nią akumulator pojazdu. Przy każdym przyhamowaniu silnik elektryczny automatycznie odzyskuje maksymalną energię z tylnej osi, natomiast generator wysokowoltowy sprzężony z silnikiem spalinowym w razie potrzeby dodatkowo zasila zasobnik energii samochodu.

W ramach strategii Efficient Dynamics BMW Group zastosowano pakiet rozwiązań zwiększających wydajność, specjalnie dostosowany do napędu hybrydowego typu plug-in. System pobiera dane z systemu nawigacyjnego i już na wstępie wylicza najlepsze parametry napędu elektrycznego lub naładowania akumulatora dla danych odcinków trasy czy warunków drogowych. Dzięki tej zoptymalizowanej strategii ładowania można zaoszczędzić nawet do 10 proc. energii i przedłużyć możliwy zasięg dostępny przy wyłącznie elektrycznym trybie pracy.

Inne rozwiązania BMW EfficientDynamics obejmują m.in. funkcję Auto Start Stop oraz drugą generację sterowania klapami powietrza.

Standardowe wyposażenie w tryb ECO PRO

BMW Concept Active Tourer wyposażono tryb ECO PRO, który redukuje przykładowo przy sprzyjających okolicznościach moc klimatyzacji wnętrza pojazdu oraz ogranicza inne elektryczne funkcje komfortu, dopasowując ukierunkowane na maksymalną wydajność zastosowanie wszystkich komponentów napędu odpowiednio do danej sytuacji na drodze.

Poza tym tryb ECO PRO dostarcza kierowcy cennych wskazówek dotyczących jazdy. Na podstawie obliczonych danych dotyczących trasy z nawigacji oraz w oparciu o indywidualny styl jazdy tryb ECO PRO informuje m.in. jak dotrzeć do celu przy minimalnym zużyciu paliwa. Asystent przewidywania przesyła kierowcy różne wskazówki, np. „Zdejmij nogę z gazu” w momencie zbliżania się do ostrego zakrętu lub ograniczenia prędkości, chociaż kierowca jeszcze tej sytuacji nie widzi. Asystent przewidywania uwzględnia przy tym występowanie zakrętów, przejazd przez teren zabudowany, ronda, skrzyżowania i wyjazdy z autostrady. Równocześnie przewidujący asystent przekładni optymalizuje elektroniczne sterowanie skrzynią biegów odpowiednio do występujących sytuacji na drodze.

Tryb ECO PRO może ponadto uruchamiać dwustopniowo tryb jazdy bez gazu w zakresie prędkości od 50 do 160 km/h. W tym trybie system wyłącza silnik spalinowy przy prędkości maksymalnie 125 km/h. Przy prędkości do maks. 160 km/h silnik spalinowy odłączany jest od układu przeniesienia napędu, co umożliwia komfortową jazdę przy optymalnym wykorzystaniu wygenerowanej energii kinetycznej.