Kask, rękawice, skórzany kombinezon – to elementy biernej ochrony zdrowia i życia motocyklisty. Do aktywnych zaliczyć można sprawne oświetlenie jednośladu.
Obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania przez całą dobę łączy się z zapewnieniem optymalnej widoczności.
Zobacz także:
Motocykl jest tu szczególnym przypadkiem. Poprzez osiągi – z zachowaniem obowiązujących ograniczeń prędkości – dysponuje nieporównywalnie lepszym przyspieszeniem niż większość samochodów. Chociażby z tego względu kierowcy aut powinni mieć zapewnioną większą szansę na dostrzeżenie nadjeżdżającego jednośladu z dalszej odległości.
Warto zatem stosować żarówki charakteryzujące się jasnym światłem jak np. Philips X-tremeVision moto, które dysponują wydajniejszą aż o 130 procent wiązką w porównaniu do wymaganego prawem minimum. Do tego gwarantują wysoką wytrzymałość na wstrząsy i wibracje rzędu 10 G. Żarówka w reflektorze głównym to jednak nie wszystko.
– Jednoślady zdobywają coraz większą popularność, głównie w segmencie motocykli do 125 cm3, skuterów i motorowerów. Dla wielu osób stają się efektywnym środkiem transportu w zatłoczonych aglomeracjach miejskich. I właśnie jazda w ruchu ulicznym stanowi doskonały przykład, jak ważne jest oświetlenie jednośladu z każdej strony. Próba wykonania manewru z niesprawną żarówką kierunkowskazu czy stopu może mieć poważne konsekwencje – mówi Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego Philips.
Marka oferuje do jednośladów pełny zestaw żarówek sygnalizacyjnych i pomocniczych. Do kierunkowskazów przeznaczone są typy W5W, W16W, W21W, WY21W, WY5W, H21W, R5W, R10W, RY10W, P21W, PY21W czy P21/5W. Już sam ten zestaw pokazuje, jak różne konstrukcje i instalacje stosowane są przez producentów motocykli, skuterów i motorowerów.
Część z nich można użyć do świateł STOP – W16W, W21/5W, P21W czy P21/5W – ale są też dodatkowe typy – PR21W czy PR21/5W.
Podobnie jest z żarówkami do świateł postojowych z przodu i z tyłu, w których występują jeszcze typy T2W, T3W, T4W, H6W czy W3W. Natomiast w podświetleniu tablicy rejestracyjnej może się znaleźć typ C5W.
Oczywiście nie należy zapominać, że w reflektorach głównych występują żarówki do świateł mijania i drogowych. Philips proponuje do nich Vision moto (H4, H7 i HS1), CityVision moto (H4, H7, HS1), wspomniane już X-tremeVision moto (H4, H7) i CrystalVision ultra (H4, H7 i HS1) oraz typy H1, H3, H9, H11, HB3, HB4, R2, S2 i S3.
– Jednoślad, w porównaniu z samochodem, jest zdecydowanie prostszą konstrukcją, ale w kwestii oświetlenia praktycznie nie ma różnic. Mnogość możliwych rozwiązań ilustruje paleta naszych produktów, dlatego przed wymianą konkretnej żarówki należy sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu, który typ będzie pasował. Inaczej jest w przypadku żarówek halogenowych do reflektorów głównych, bo jej parametry świecenia możemy dostosować do własnych preferencji. Przy ich wyborze warto jednak kierować się wydajnością wiązki światła, barwą świecenia oraz odpornością na drgania – dodaje Wioletta Pasionek.