W działach designu poszczególnych marek pracują kreatywni projektanci, często pochodzący z wielu krajów. W przypadku Škody, współpracują oni z wieloma działami, głównie Rozwoju Technicznego oraz Produkcji.
Droga od pierwszego szkicu do gotowego pojazdu koncepcyjnego zajmuje im osiem kroków. Oczywiście nie jest to wcale droga na wprost – trzeba pokonać liczne zakręty…
Zobacz także:
A oto jak wygląda marsz po końcowy sukces:
1. Rysunek
Na początku każdego procesu twórczego projektanci zastanawiają się nad podstawowymi wartościami, które chcą zawrzeć w projekcie i którymi chcą wyróżnić swój nowy model.
– Zastanawiamy się, w którą stronę mamy iść. Pierwsze rysunki to tylko proste szkice, więc na tym etapie naszymi jedynymi narzędziami są ołówki i kartki papieru, ewentualnie markery do podkreślenia niektórych konturów – mówi projektant Škody Peter Olah.
Celem tego etapu jest wyjaśnienie wątpliwości i uporządkowanie priorytetów, czemu towarzyszą wielkie emocje. Szkice z czasem przenoszone są na ekrany monitorów. Gotowe prace trafiają do głównego stylisty i zarządu.
2. Model komputerowy
Wizje i projekty designerów są składane w model komputerowy (Digital Design Model).
– Naszą ambicją jest zaspokojenie wszystkich oczekiwań dotyczących estetyki, ergonomii i funkcjonalności wykorzystując to, co jest technicznie wykonalne – mówi specjalista Škody ds. cyfrowego modelowania Petr Havlíček.
Powstały w efekcie model 3D jest dalej rozwijany, dodawane są kolejne detale, a efekty są omawiane przez zespół projektantów i inżynierów. Każda z części musi zostać zaprojektowana w najdrobniejszym szczególe, bo to na podstawie tych projektów zyskają one później realną formę.
3. Model gliniany
Model komputerowy jest następnie wiernie przenoszony do rzeczywistości w formie glinianej rzeźby. Jako jeden z najbardziej tradycyjnych etapów projektowania samochodu, model taki nadal stanowi nieocenioną pomoc, bardzo realistycznie oddając wygląd przyszłego samochodu.
Glina jest zaskakująco ciężka – wykonany z tego materiału model Vision E waży około 2,5 tony. Po ukończeniu modelowania powierzchnia pokrywana jest foliami, które uwydatniają kształty i nadają połysk. Finalnie model pokrywany jest lakierem.
4. Nadwozie
Gdy projekt nabiera realnej formy, jego twórcy analizują, jak poszczególne kształty i detale prezentują się w różnych warunkach oświetleniowych. Szczególnie przy rozwijaniu samochodów seryjnych, bardzo ważne jest obserwowanie projektu przy świetle dziennym.
– Naszą ambicją jest tworzenie projektów, które nie tylko robią świetne pierwsze wrażenie, ale na długo pozostają nowoczesne i ponadczasowe – mówi stylista Škody Dalibor Pantůček, komentując zewnętrzny wygląd nowego modelu Vision E.
Główną różnicę pomiędzy samochodami elektrycznymi a tymi napędzanymi silnikami spalinowymi stanowi oczywiście technologia zawarta pod karoserią. Vision E E zdradza swój typ napędu zasłoniętym grillem (którego napęd elektryczny nie potrzebuje).
5. Wnętrze
Makieta wnętrza rozwijana jest w skali 1:1. W ten sposób najlepiej można sprawdzić wszystko pod względem estetycznym i ergonomicznym. Wnętrze tworzy się w podobny sposób jak nadwozie, z tym że w tym przypadku większe znaczenie ma druk trójwymiarowy. Zadaniem zespołu jest wywołanie wrażenia jak najbliższego finalnemu, dlatego też glina pokrywana jest materiałami imitującymi poszczególne powierzchnie.
6. Światła
Światła i szklane elementy to biżuteria samochodu. W porównaniu do poprzednich modeli studialnych marki, Vision E wyróżnia się innowacyjnym sposobem połączenia świateł wzdłuż całej maski, wliczając w to podświetlony element pod krawędzią maski.
– Projekt świateł wzmacnia charakter tego modelu, jednocześnie zwiastując przyszłość designu naszej marki. Szkło i światło tworzą imponujące połączenie sztuki i technologii – mówi Petr Nevřela.
7. Kolory i materiały
Każda osoba w Dziale Kolorów i Materiałów jest odpowiedzialna za swoją specjalizację: tapicerki skórzane, tekstylia, kolory wnętrza, lakiery nadwozia, elementy dekoracyjne. Materiały są następnie umieszczane koło siebie w wizualizacjach komputerowych.
– Wizualizacje mają tu kluczowe znaczenie. Dzięki wirtualnej rzeczywistości możemy zająć miejsce w kabinie i zobaczyć jak działają poszczególne zestawienia kolorów i materiałów – mówi Andrea Jensen kierująca tym działem.
8. Zatwierdzenie projektu
– Jako samochód czysto elektryczny, Vision E to przełomowy produkt, dla którego nie mogliśmy wykorzystać żadnej z istniejących platform. Zaczęliśmy od czystej kartki papieru, wliczając w to nawet sposób otwierania drzwi czy pokrywy bagażnika, sterowanej elektrycznie – powiedział Koordynator Projektu Daniel Edr.
Zajmuje się on dokumentacją procesu tworzenia modelu, którą przedkłada zarządowi decydującemu o akceptacji projektu.