OPONY ZIMOWE: KTÓRE ZAŁOŻYĆ – NOWE CZY UŻYWANE?

© Foto: Per Pettersson.

Wymianę opon na zimowe deklaruje ponad 90 procent polskich kierowców. Większość z nich ostatecznie sięga po używane modele z ubiegłych lat.

Jak sprawdzić, czy nadają się do jazdy na ośnieżonej i śliskiej drodze? A może już straciły swoje właściwości?


Zobacz także:

OPONY


 

Do konieczności wymiany opon w sezonie zimowym polskich kierowców nie trzeba przekonywać. Modele zimowe wyróżnia inny niż w przypadku opon letnich czy całorocznych skład mieszanki gumowej, zapewniający większą elastyczność opony przy niskich temperaturach. Pozwala to osiągnąć lepszą przyczepność do nawierzchni. Inna jest także konstrukcja bieżnika – umożliwiająca lepsze odprowadzanie wody i błota.

Charakteryzuje ją duża liczba poprzecznych rowków, tzw. lameli – „wgryzających się” w śnieg. Bieżnik o takiej charakterystyce zwiększa precyzję i bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni.

Nowe opony – jakość, czy cena?

W Polsce powodzeniem cieszą się opony zimowe z kategorii budżetowych i segmentu średniego. Eksperci są jednak zgodni – zimą warto zainwestować w dobrej jakości ogumienie. To jedyny element styku pojazdu z nawierzchnią, który musi gwarantować bezpieczeństwo podczas zmiennych warunków atmosferycznych. Wybór i zastosowanie wysokiej jakości „zimówek” pozwala skrócić drogę hamowania nawet o 20 proc.

Po opony z segmentu premium sięgają głównie kierowcy samochodów klasy średniej i wyższej, aut z napędem 4×4 i typu SUV oraz pojazdów o sportowej charakterystyce – coraz popularniejszych w Polsce. W ostatnich latach dystrybutorzy obserwują także coraz większe zainteresowanie oponami zimowymi dobrej jakości ze strony kierowców średnich i małych aut.

– Zaczynamy doceniać komfort i bezpieczeństwo, a to właśnie duże marki inwestują w najlepsze technologie i mieszanki, udoskonalają produkty, testując je na najlepszych torach świata – mówi Artur Posłuszny z ITR CEE., autoryzowanego dystrybutora opon Yokohama.

Japoński producent posiada własne ośrodki badawczo- rozwojowe i tory testowe w różnych strefach klimatycznych. Przełomowe dla branży oponiarskiej technologie są tworzone we współpracy z takimi ośrodkami jak Institute of Space and Astronautical Science czy oddział badawczy agencji kosmicznej JAXA.

– Wysokiej jakości opona zimowa zapewnia nie tylko lepszy kontakt pojazdu z nawierzchnią, prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji, ale także konkretne oszczędności w długofalowym procesie użytkowania – dodaje Posłuszny.

„Zimówki” używane – sprawdź bieżnik…

Okres eksploatacji „zimowek” jest zwykle krótszy niż opon letnich. Przyjmuje się, że wysokiej jakości opony mogą służyć przez 2 – 3 sezony w zależności od przebiegu. Szybsze zużycie ogumienia może wynikać z nadmiernego obciążania pojazdu, nieodpowiedniego ciśnienia w oponach, a także niewłaściwego montażu oraz doboru felg i opon do pojazdu. Żywotność opon skraca agresywna jazda i awaryjne hamowanie z dużych prędkości.

Jedną z najważniejszych kwestii podczas decyzji o dalszym użytkowaniu opony zimowej jest głębokość bieżnika. Zdaniem fachowców, ustawowa minimalna wysokość bieżnika – 1,6 mm – nie zapewnia bezpiecznej jazdy zimą. Bieżnik nowej opony ma wysokość ok. 8 mm, a minimalna wysokość podczas użytkowania nie powinna być niższa niż 4 – 6 mm. Płytszy bieżnik zimowych warunkach, nie odprowadzi skutecznie wody, błota i śniegu.

… i stan techniczny

Decydując o dalszym wykorzystywaniu opon używanych w poprzednich sezonach zimowych należy sprawdzić ich stan techniczny pod kątem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych i eksploatacyjnych – pęknięć, przecięć i ubytków gumy. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji jeśli odkleja się bieżnik, drutówka jest odkryta, na bocznych ścianach można zauważyć wybrzuszenia, przetarcia i przecięcia. Jeśli po zdjęciu opony z felgi na warstwie butylowej widać plamy i odparzenia, również jest to sygnał, że czas zakupić nowe ogumienie.

Wpływ na jakość opon zimowych i ich użytkowanie w kolejnym sezonie ma także sposób ich przechowywania. Aby zapobiec odkształceniom całe koła należy przechowywane poziomo, same opony – pionowo. Wskazane jest umieszczenie ich z dala od źródeł ciepła i światła.

Jaki rozmiar zimą?
Koncerny oponiarskie zalecają wybór opon w oryginalnym rozmiarze, podawanym przez producenta pojazdu. Popularne jest przekonanie, że zimą lepiej wybrać opony o nieco mniejszej szerokości, gdyż siła nacisku na jednostkę powierzchni jest wówczas większa, co zapewnia większą przyczepność i precyzję prowadzenia.

Nie jest ono jednak uniwersalne i sprawdza się raczej tylko w przypadku szerokich opon oryginalnych, gdy pojazd porusza się zimą w większości po nieodśnieżanych drogach. W jeździe miejskiej, po drogach krajowych czy autostradach lepszym rozwiązaniem są szersze opony. Zapewnią lepszą stabilność i trakcję oraz krótszą drogę hamowania na zimowej odśnieżonej, ale mokrej drodze.

Czytaj oznaczenia, sprawdzaj parametry

Przy wyborze zimowek warto spojrzeć na indeks prędkości. Opony z wyższym indeksem, takim jak V – do 240 km/h, wyposażone są najczęściej we wzmocniony profil, co sprawia że są bezpieczniejsze i wytrzymalsze. Istotne informacje znajdują się także na etykietach, określających opory toczenia, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy poziom hałasu opony.

– W oponach zimowych bezpieczeństwo odgrywa kluczową rolę. Należy szukać modeli z wysokimi ocenami w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni: A, B lub C, licząc się z tym, że ich efektywność paliwowa oceniona będzie jako E czy F, tak jak w przypadku opony Yokohama W.drive V905, która uzyskała najwyższą możliwą rekomendację niemieckiej organizacji ADAC w tegorocznych testach zima 2015/ 2016 – dodaje Artur Posłuszny.

Fot.: Yokohama