Mieszanka stosowana w oponach letnich zaczyna twardnieć przy temperaturze 7°C, co za tym idzie przyczepność do nawierzchni staje się coraz gorsza, dlatego warto wcześniej zadbać o odpowiedni dobór opon przed zimą.
Dotychczas aura okazywała się łaskawa i w wielu rejonach kraju wielu kierowców nie zdecydowało się jeszcze na wymianę ogumienia. Czekają oni na prawdziwie zimowe warunki: śnieg i mróz. I choć meteorolodzy zapowiadają, że do połowy stycznia raczej taka pogoda nie powinna nas zaskoczyć, to jednak warto znaleźć chwilę czasu i się wcześniej zabezpieczyć.
Zobacz także:
OPONY
Za nim jednak podpowiemy na co zwrócić szczególną uwagę przy wyborze opon, przypominamy osobom chcącym korzystać z opon używanych, aby nie zapomnieli o ich sprawdzeniu przed zbliżającym się sezonem. W Europie prawo wymaga głębokości bieżnika co najmniej 1,6 mm, jednak eksperci alarmują, aby zachować odpowiednie bezpieczeństwo nie powinno korzystać się z opon o głębokości bieżnika poniżej 4 mm.
Wielu użytkowników chcąc zaoszczędzić czas i pieniądze decyduje się na kupno opon całorocznych, jednak jest to bardzo złudna oszczędność niosąca ze sobą duże ryzyko. W testach opony wielosezonowe wypadają poniżej średniej, skonstruowano je w taki sposób, aby mogły znosić różnicę temperatur sięgającą nawet do 50°C. Kwestia bezpieczeństwa powinna przemawiać za kupnem opon sezonowych, ale również kwestie finansowe, bowiem opony całoroczne dużo szybciej tracą swoją żywotność, oraz przyczyniają się do wzrostu spalania paliwa.
Aby jazda samochodem była bezpieczna, a jednocześnie niosła za sobą korzyści w otrzymywaniu najlepszych osiągów, komfortu podczas jazdy, czy też niskiego zużycia paliwa, ważne jest, aby zwrócić uwagę na wiele szczegółów, tylko w ten sposób będziemy w stanie dopasować opony odpowiadające naszym preferencjom, ale przede wszystkim pasującym do naszego samochodu.
Jakość opon zależna jest od mieszanki, z której są one wykonane, oraz właściwej budowy bieżnika zapewniającej odpowiednią przyczepność do nawierzchni, równie ważna jest szerokość opon, im jest ona szersza, tym większa powierzchnia ma styczność z podłożem, co daje skuteczniejszą przyczepność. Przy wyborze ważnym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, jest zapoznanie się z zaleceniami producenta dotyczącymi: rzeźby bieżnika, rozmiaru, indeksu prędkości, indeksu równości. Zaleca się używania dwóch opon o tej samej konstrukcji i wzorze rzeźby bieżnika na jednej osi, zakazuje natomiast użytkowania opon z niższym indeksem prędkości niż jest wskazany, oraz z większym obciążeniem niż wskazane.
Aby wyjść naprzeciw zróżnicowanym wymaganiom klientów, opony zostały sklasyfikowane na trzy klasy. Jako pierwszą możemy wymienić- klasę ekonomiczną, opony tej klasy produkowane są na sprawdzonych starych rozwiązaniach technologicznych, daleko odbiegających od zaawansowanej konstrukcji, nie mniej jednak produkcja ich odbywa się według sprawdzonych długoletnich metod. Dedykowane są dla samochodów o niskiej pojemności silnika, miejskiego umiarkowanego stylu jazdy, z przeznaczeniem na pokonywanie krótkich odcinków. Do klasy ekonomicznej możemy zaliczyć marki Sava, Dębica, Barum, Kormoran – dobra jakość za niewielką cenę.
Kolejną klasą jest klasa średnia(medium), to grupa ciesząca się największą rzeszą klientów, głównie ze względu na ich szerokie zastosowanie, jak i zrównoważony stosunek jakości do ceny. Przeznaczone są zarówno dla samochodów małolitrażowych, rodzinnych, sportowych jak i luksusowych, sprawdzają się w codziennej, miejskiej eksploatacji, ale również podczas dłuższych podróży. Do klasy średniej zaliczyć możemy opony marki Firestone, Kleber, Fulda.
Klasa najwyższa nazywana jako UHP(Ultra High Performance) jest klasą po którą sięgnąć mogą najbardziej wymagający klienci. Do ich produkcji wykorzystywane są najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Skład mieszanki, wzór bieżnika dopracowany jest pod każdym względem tak, aby spełnić najśmielsze oczekiwania w kwestii osiągów, bezpieczeństwa i komfortu. Zalecane są przede wszystkim do samochodów sportowych, ekskluzywnych o dużej mocy silnika, jednak idealnie dopasują się również do samochodów klasy średniej.
W klasie UHP znajdziemy marki takie jak: Continental, Michelin, Goodyear.
Serwis Skąpiec.pl sprawdził, które opony osobowe były najchętniej wybierane przez internatów w ostatnich miesiącach i przygotował raport specjalny poświęcony tej właśnie kategorii produktowej. Portal NewsAuto.pl był patronem medialnym wydawnictwa. Pełen raport można bezpłatnie pobrać ze strony: skapiec.pl.
PAULINA JUR