Nowe rygorystyczne limity dla nowo rejestrowanych samochodów wchodzą w życie dopiero we wrześniu 2019 roku, tymczasem ponad 79 zespołów napędowych Opla już dziś jest zgodnych z Euro 6d‑TEMP.
Marka wdraża intensywnie przyszłą europejską normę emisji spalin, która jest mierzona w warunkach rzeczywistych – na drogach publicznych.
Zobacz także:
Silniki benzynowe i przystosowane do spalania LPG spełniające normę Euro 6d‑TEMP są dostępne w całej gamie — czyli w modelach ADAM, KARL i Corsa, Astra, Cascada oraz Insignia, jak też Mokka X, Crossland X, Grandland X i Zafira – oraz spełniające wymagania nowej normy silniki Diesla montowane w tych modelach.
– Szybkie przejście Opla do zgodności z Euro 6d‑TEMP jest częścią naszego celu zakładającego objęcie roli lidera ograniczania emisji z samochodów. Kolejnym etapem będzie wprowadzenie czterech zelektryfikowanych modeli do 2020 roku, w tym nowej generacji Corsy, która będzie dostępna także jako samochód w pełni elektryczny, oraz Grandlanda X z napędem hybrydowym i możliwością doładowania prądem z zewnętrznego źródła. Do 2024 roku będziemy w pełni zelektryfikowani, a wszystkie modele samochodów osobowych marki Opel będą oferowane także w wersjach z hybrydowym lub akumulatorowym napędem elektrycznym — mówi dyrektor zarządzający w dziale inżynierii, Christian Müller.
Oprócz wprowadzania nowych silników Opel modernizuje też dotychczasowe jednostki, aby dzięki najnowocześniejszej technologii zoptymalizować oczyszczanie spalin zgodnie z wymaganiami Euro 6d‑TEMP. Na przykład Zafira otrzymuje nową wersję silnika benzynowego 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Od teraz wszystkie jednostki napędowe montowane w Zafirze są wyposażone w filtry cząstek stałych (dotyczy to także silników benzynowych), natomiast samochody z silnikami Diesla mają również układy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR).
Nowa wersja silnika benzynowego o mocy 100 kW/136 KM jest dostępna z sześciobiegową skrzynią manualną lub ze skrzynią automatyczną (zużycie paliwa – model pięciomiejscowy: 7,9– 7,0 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 182– 160 g/km). Zamontowanie filtra cząstek stałych (GPF) tuż za silnikiem benzynowym umożliwia optymalną regenerację tego elementu (tj. utlenianie cząstek gromadzących się w filtrze), a tym samym maksymalnie skuteczne ograniczenie emisji tych zanieczyszczeń.
W procesie selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w silnikach Diesla, AdBlue jest wtryskiwany do spalin. Roztwór rozkłada się do amoniaku. Tlenki azotu (NOx) dostające się do katalizatora ze spalinami są następnie wybiórczo redukowane do azotu i pary wodnej. Ople wyposażone w silniki wysokoprężne z układem SCR i zgodne z Euro 6d‑TEMP nie będą więc podlegały zakazom wjazdu pojazdów z silnikami Diesla do centrów miast, które obecnie są przedmiotem dyskusji w Niemczech.
Kompaktowy sportowo- użytkowy (SUV) Grandland X wprowadza nową generację silników Diesla do oferty zespołów napędowych Opla. Nowy silnik zaprojektowano tak, aby spełniał przyszłe surowe wymagania w zakresie emisji spalin. Jest to możliwe dzięki połączeniu innowacyjnego katalizatora utleniającego / absorbera NOx z selektywną redukcją katalityczną (SCR).
Nowy czterocylindrowy turbodoładowany diesel 1.5 o mocy 96 kW/130 KM rozwija 300 Nm momentu obrotowego przy 1750 obr./min. i jest zestawiony z sześciobiegową przekładnią manualną (4,2–4,1 l/100 km; 110–108 g/km) lub z zaawansowaną ośmiobiegową przekładnią automatyczną (4,2–4,1 l/100 km; 109–108 g/km). Ośmiobiegowy automat zapewnia nie tylko płynną zmianę przełożeń, ale pozwala też ograniczyć zużycie paliwa i emisję dzięki zmniejszonemu tarciu wewnętrznemu.
Diesle 1.6 w Insignii również są wyposażone w technologię SCR. Mimo umiarkowanego zużycia paliwa Iauto charakteryzuje się dobrymi osiągami. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,5 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 212 km/h.
Opel kontynuuje ofensywę zgodności z Euro 6d‑TEMP, obejmując nią model Astra. Silnik benzynowy 1.6 o mocy 147 kW/200 KM rozwija moment obrotowy 300 Nm. W konfiguracji z filtrem cząstek stałych (GPF) oraz sześciobiegową przekładnią manualną lub automatyczną rozpędza on Astrę hatchback lub Sports Tourer do prędkości maksymalnej 235 km/h, zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w odpowiednio 7,8 i 7,9 sekundy).
Turbodiesel 1.6 w Astrze hatchback, rozwijający moc 100 kW/136 KM i moment obrotowy 320 Nm (4,6–4,4 l/100 km ; 121–116 g/km), jest wyposażony w układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). W niedalekiej przyszłości nowy silnik 1.6D będzie również dostępny w kombi Sports Tourer.