OPEL: VIVARO-E HYDROGEN Z NAGRODĄ AUTOMOBILKLUBU KS ZA 2022 R

Opel Vivaro-e HYDROGEN to furgon zasilany ogniwami paliwowymi, oferujący identyczną przestrzeń ładunkową jak model z konwencjonalnym napędem.

Jedno szybkie tankowanie wodoru do tego pojazdu zapewnia zasięg do 400 kilometrów (WLTP ). Pionierska, przyjazna dla środowiska i praktyczna koncepcja została doceniona w 40. edycji nagród „KS Energie und Umweltpreis” przyznawanych przez niemiecki Automobilclub Kraftfahrer-Schutz e. V.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

ECO


 

Na zorganizowanej w Monachium uroczystości wręczenia nagród prof. dr inż. Dieter Anselm, rzecznik jury automobilklubu KS, powiedział: „Jesteśmy przekonani, że pojazdy z silnikami elektrycznymi i ogniwami paliwowymi, podobnie jak pojazdy elektryczne zasilane z akumulatorów litowo-jonowych, mają przed sobą wielką przyszłość. Dlatego też chcielibyśmy nagrodzić firmę Opel, która już stosuje tę innowacyjną koncepcję napędu”. Patronem nagrody jest niemieckie Federalne Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Działań Klimatycznych.

Wodorowe ogniwa paliwowe umożliwiają odpowiedzialną środowiskowo eksploatację pojazdów bez kompromisów. Cieszymy się więc z przyznanej nam przez KS nagrody środowiskowo-energetycznej za model Opel Vivaro-e HYDROGEN. W Russelsheim mamy ponad 20 lat doświadczenia w projektowaniu pojazdów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Zamierzamy umacniać naszą czołową pozycję, między innymi poprzez wprowadzanie tej technologii w dużych modelach dostawczych od 2024 r. – powiedział Uwe Hochgeschurtz, dyrektor ds. operacyjnych Stellantis w regionie rozszerzonej Europy, odpowiedzialny również za pilotażową komercjalizację produkowanych przez firmę pojazdów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Nagrodę odebrał Peter Kuhn, dyrektor Grupy ds. lekkich pojazdów użytkowych w firmie Opel, w obecności 100 gości, w tym polityków, przedstawicieli władz lokalnych oraz dziennikarzy.

Pionierska koncepcja: duży zasięg, brak emisji, krótki czas tankowania

Opel Vivaro-e HYDROGEN jest idealnym pojazdem dla klientów flotowych, którzy chcą pokonywać dłuższe trasy lub których specyfika działalności wymaga szybkiego tankowania paliwa. Ten lekki pojazd użytkowy oparty na modelu Vivaro-e, „Międzynarodowym Vanie Roku 2021”, jest elektrycznym furgonem zasilanym z ogniw paliwowych, z możliwością doładowania akumulatora trakcyjnego z zewnętrznego źródła prądu (plug-in).

Dzięki zwartej budowie układu przestrzeń ładunkowa jest taka sama jak w Vivaro z konwencjonalnym zespołem napędowym. Cały system ogniw paliwowych wraz z silnikiem elektrycznym zapożyczonym z Vivaro-e zmieścił się pod maską. Akumulator elektrycznego Vivaro-e zastąpiono trzema 700 barowymi zbiornikami wodoru o maksymalnej pojemności 4,4 kg.

Ogniwo paliwowe o mocy 45 kW umożliwia swobodne pokonywanie dłuższych odcinków autostradowych, a dodatkowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 10,5 kWh umieszczony pod przednimi fotelami zapewnia dodatkową moc potrzebną na przykład przy ruszaniu czy przyspieszaniu. Zasięg wynosi do 400 kilometrów (WLTP1), a tankowanie wodoru trwa trzy minuty. Pojazd oferuje do 6,1 m3 przestrzeni ładunkowej i 1000 kg ładowności oraz może holować przyczepę o masie do 1000 kg.

Vivaro-e HYDROGEN jest dostępny z nadwoziem w wersji M lub L (4,95 lub 5,30 m długości), a pierwszym użytkownikiem takiego samochodu jest klient flotowy Miele – niemiecki producent AGD klasy premium.

Tegoroczna edycja nagród energetyczno-środowiskowych automobilklubu KS była już czterdziestą w historii plebiscytu. Nagroda jest przyznawana od 1981 r. w uznaniu innowacyjnych technologii i koncepcji oraz rozwijania branży motoryzacyjnej i mobilności w sposób chroniący środowisko.