Pierwszy Opel Vivaro‑e HYDROGEN, który opuścił linię montażową, będzie bezemisyjnie eksploatowany w parku pojazdów firmy Miele, niemieckiego producenta artykułów gospodarstwa domowego klasy premium.
Opel zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi będzie użytkowany na co dzień w regionie Ren-Men. Produkcję modelu w Rüsselsheim zainaugurowano w zeszłym tygodniu w obecności dyrektora generalnego firmy Opel, Uwe Hochgeschurtza, oraz dyrektora ds. rozwoju, Marcusa Lotta.
Zobacz także:
Nowym Oplem Vivaro‑e HYDROGEN otwieramy kolejny rozdział naszej ofensywy zrównoważonej mobilności. W przemyślanej koncepcji połączyliśmy zalety napędu opartego na wodorowych ogniwach paliwowych z funkcjonalnością oraz innymi atutami naszego bestsellerowego lekkiego pojazdu użytkowego — powiedział dyrektor generalny firmy Opel, Uwe Hochgeschurtz, w centrali firmy w Rüsselsheim.
Szef działu rozwoju, Marcus Lott dodał: Nowy Opel Vivaro‑e HYDROGEN doskonale trafia w potrzeby klientów flotowych. Samochód dostawczy na wodór jest idealnym rozwiązaniem na długie trasy pokonywane bez emisji, z większymi ładunkami oraz bez straty czasu na ładowanie akumulatorów. Opel Vivaro‑e HYDROGEN jest pionierem bezemisyjnej mobilności, zwłaszcza w segmencie użytku komercyjnego.
Przemyślana koncepcja: duży zasięg, brak emisji, szybkie tankowanie
Vivaro‑e HYDROGEN jest oparty na zasilanym akumulatorowo elektrycznym Oplu Vivaro‑e, „Międzynarodowym Vanie Roku 2021”. Zatankowanie zbiorników wodoru do pełna wystarcza na przejechanie ponad 400 kilometrów (WLTP1). Ilość energii wytwarzanej przez 45‑kilowatowe ogniwo paliwowe pozwala na ciągłą jazdę autostradą. Uzupełnienie zapasu wodoru zajmuje tylko trzy minuty — tyle samo, ile tankowanie oleju napędowego lub benzyny w samochodzie z tradycyjnym napędem.
W chwilach szczytowego zapotrzebowania na moc, na przykład przy ruszaniu z miejsca i dynamicznym przyspieszaniu, dodatkowej energii dostarcza akumulator litowo-jonowy o pojemności 10,5 kWh. Dzięki dodatkowemu akumulatorowi ogniwo paliwowe może pracować w optymalnych warunkach. Akumulator jest doładowywany energią odzyskiwaną w czasie hamowania, ale zapas prądu można także uzupełnić z zewnętrznego źródła, na przykład na stacji ładowania, co pozwoli na przejechanie 50 kilometrów w trybie zasilania elektrycznego. W standardowym wyposażeniu Vivaro‑e HYDROGEN znajduje się trójfazowa pokładowa ładowarka (11 kW) oraz kabel do ładowania typu 2.
Dzięki przemyślanej konstrukcji Vivaro‑e HYDROGEN, oferując od 5,3 do 6,1 metra sześciennego przestrzeni ładunkowej, nie ustępuje pod tym względem wersjom z silnikami spalinowymi. Elektryczny samochód dostawczy zasilany ogniwami paliwowymi jest dostępny z nadwoziem w wersji M (4,95 m długości) lub L (5,30 m) i ładownością do 1000 kilogramów.
Podobnie jak wersje akumulatorowe oraz z silnikami spalinowymi Vivaro‑e HYDROGEN oferuje szeroki zestaw systemów wspomagających kierowcę, które podnoszą poziom bezpieczeństwa użytkowników auta. Wyposażenie obejmuje między innymi kamerę cofania z panoramicznym widokiem 180 stopni, system ostrzegania o pojazdach w martwym polu oraz przednie i tylne czujniki parkowania.
System Multimedia Navi Pro jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto oraz można obsługiwać zarówno poleceniami głosowymi, jak i przez kolorowy ekran dotykowy. System nawigacji zawiera mapy Europy oraz podaje dynamiczne wskazówki dotyczące trasy i komunikaty o sytuacji w ruchu drogowym nadawane przez TMC. Użytkownik pojazdu może włączyć wstępne ogrzanie lub schłodzenie wnętrza pojazdu na postoju w czasie ładowania przez aplikację „OpelConnect”, zaś aplikacja „myOpel” umożliwia zaprogramowanie czasu ładowania.
W nowym Vivaro‑e HYDROGEN wykorzystano ponad 20 lat doświadczeń firm Opel i Stellantis w pracach na pojazdami zasilanymi ogniwami paliwowymi. Za produkcję odpowiada dział pojazdów specjalnych Opla (OSV) w Rüsselsheim. Nowy Vivaro‑e HYDROGEN jest kontynuacją elektryfikacyjnej ofensywy Opla. Nabywcy samochodów dostawczych tej marki mają do wyboru kilka koncepcji napędu, odpowiednich do różnych zastosowań pojazdu. Vivaro‑e HYDROGEN dołącza do zasilanych akumulatorowo samochodów dostawczych Combo‑e, Vivaro‑e i Movano‑e, na które można już składać zamówienia.