OPEL: SYSTEMY POMOGĄ ALE NIE ZASTĄPIĄ KIEROWCY

Zima zaatakowała: mróz i opady śniegu, czasami obfite stworzyły trudne warunki drogowe, nie tylko w Polsce, ale i innych krajach Europy. Kierowcy zmagali się na drogach z naturą, choć służby robiły wszystko, aby sytuacje poprawić…

Współczesne samochody starają się w takich warunkach pomagać kierowcy, oferując nowoczesne technologie i układy wspomagania. Np. Opel proponuje użytkownikom inteligentny napęd na cztery koła, adaptacyjne reflektory (AFL+) i podgrzewaną kierownicę, co zapewnia bezpieczniejsze i wygodniejsze prowadzenie w warunkach słabej widoczności, w ciemności oraz po lodzie i śniegu.

Zimowe podróże z Oplem Amperą

Zimowe warunki są szczególnym wyzwaniem dla pojazdów elektrycznych, ponieważ wahania temperatury mogą istotnie wpłynąć na wydajność akumulatora. Z tego powodu w Oplu Ampera zastosowano kontrolę temperatury akumulatora przy użyciu zaawansowanego systemu chłodzenia cieczą, który stale monitoruje i utrzymuje temperaturę, zapewniając optymalną wydajność i trwałość. Krążące chłodziwo przepływa przez wiele wewnętrznych żeberek w modułach akumulatora. Podczas niskich temperatur akumulator jest podgrzewany w czasie ładowania w celu zapewnienia pełnej mocy. Konstruktorzy nie zapomnieli także o wygodzie kierowcy – samochód jest standardowo wyposażony w zasilane elektrycznie ogrzewanie kabinowe gwarantujące komfort prowadzenia w każdych warunkach. Dzięki temu kierowca i pojazd nie są zależni od kaprysów pogody i związanych z tym ograniczeń.

Napęd na cztery koła, ESPPlus i kontrola trakcji

Gdy drogi są oblodzone, zawieszenie i technologia przeniesienia napędu odgrywają decydującą rolę. Automatycznie aktywowany napęd na cztery koła (AWD) doskonale sprawdza się na śniegu i lodzie. Dzięki temu nowy kompaktowy SUV Mokka charakteryzuje się doskonałą przyczepnością na zimowych nawierzchniach. W normalnych warunkach, podczas jazdy na suchych drogach, napęd przenoszony jest na przednie koła, co obniża zużycie paliwa. W zależności od bieżących potrzeb moment obrotowy jest płynnie i automatycznie przekazywany – zależnie od warunków panujących na drodze zakres rozdziału napędu waha się od 100% napędu przednich kół do 50-procentowego rozdziału między koła przednie i tylne, na przykład na zaśnieżonej drodze.

Gdy wymagana jest lepsza przyczepność, elektroniczny zespół przenoszenia momentu automatycznie i niezauważalnie rozdziela moment między przednią a tylną oś. Przyczynia się to do optymalizacji układu AWD zgodnie z warunkami panującymi na drodze. Aktywuje się on automatycznie w ułamku sekundy, gdy tylko jedno z kół na przedniej osi zaczyna się ślizgać, gwarantując tym samym maksymalną przyczepność. Układ także samoczynnie się wyłącza, gdy nie ma potrzeby zapewnienia dodatkowego napędu na tylne koła, co obniża zużycie paliwa.

Równie istotny, zwłaszcza na mokrych i śliskich nawierzchniach, jest układ elektronicznej kontroli stabilności (ESP Plus). W Oplu Mokka w standardzie obejmuje on nowoczesny system kontroli trakcji, działający jako mechanizm różnicowy zapobiegający poślizgowi kół.

Doskonała widoczność

Ciemne poranki i wcześnie zapadający zmrok to problemy, z którymi musi borykać się wiele osób dojeżdżających do pracy w chłodnym okresie roku. Gdy na przednią szybę pada śnieg lub deszcz, dobra widoczność ma szczególne znaczenie. Dostępny opcjonalnie w Oplu Mokka i innych modelach układ adaptacyjnych reflektorów (AFL+) najnowszej generacji bazuje na reflektorach biksenonowych i obejmuje nawet dziewięć inteligentnych funkcji oświetlenia

Należą do nich: oświetlenie do jazdy po terenach wiejskich, na autostradzie, w mieście, w strefie ruchu pieszych, w złych warunkach atmosferycznych, a także ze wzmocnionymi światłami drogowymi, dodatkowe statyczne oświetlanie zakrętów, dynamiczne oświetlanie łuków, światła dzienne LED i asystent świateł drogowych. W efekcie układ AFL+ zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu i łagodzi stres związany z prowadzeniem w nocy i przy złej pogodzie.

Elektrochromatyczne antyrefleksyjne lusterko wsteczne zapobiega oślepieniu kierowcy przez pojazdy znajdujące się z tyłu. Czujnik deszczu na przedniej szybie zapewnia doskonałą widoczność podczas opadów. W temperaturach poniżej zera elektrycznie podgrzewane lusterka boczne ułatwiają śledzenie sytuacji na drodze z tyłu samochodu.

Podgrzewana kierownica i fotele oraz układ Quickheat

Aby zapewnić większą wygodę podczas prowadzenia w warunkach zimowych, klienci mogą zamówić opcjonalną podgrzewaną kierownicę, która w ciągu minuty przynosi ulgę zmarzniętym dłoniom. Warto podkreślić, że po włączeniu podgrzewa się całe koło kierownicy, ale ciepło jest dostarczane szybciej do obszarów w okolicy ramion poprzecznych, gdzie najczęściej spoczywają dłonie. Komfort kierowcy i pasażera siedzącego z przodu zwiększa się dodatkowo przez opcjonalne podgrzewanie foteli, dostępne dla wszystkich modeli Opla. W zależności od osobistych upodobań siedzisko i oparcie mogą być podgrzewane na kilku poziomach. Układ Quickheat przyspiesza ogrzewanie kabiny i zmniejsza skraplanie na szybach.

Inteligentne prowadzenie

Dzięki licznym pakietom dostępnym dla poszczególnych modeli Opla zimowe podróże mogą być bardzo przyjemne i bezpieczne. Kierowcy muszą jednak starannie przygotować się – a także swój pojazd – do wyzwań, jakie stawia trudna, zimowa pogoda. Osoby, które jeszcze nie zmieniły opon na zimowe, powinny zrobić to jak najszybciej. Charakteryzują się one lepszą przyczepnością i skracają drogę hamowania, nie tylko na ośnieżonych drogach, ale także w niskich temperaturach. Nie wolno także zapominać o regularnym napełnianiu zbiornika zimowym płynem do spryskiwaczy, zapobiegającym zamarzaniu przewodów i dysz. Dzięki temu przednia i tylna szyba zawsze będą czyste, co ma szczególne znaczenie w sytuacji zagrożenia.

Przed wyruszeniem w drogę o poranku należy zawsze poświęcić kilka minut na przygotowania. Jeśli w nocy padał śnieg, trzeba dokładnie oczyścić cały samochód ze śniegu i z lodu, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego. Dzięki temu resztki śniegu nie będą spadać na pojazdy znajdujące się z tyłu; pozwala to także uniknąć „oślepienia” przez śnieg zsuwający się podczas ostrego hamowania. Styl jazdy należy zasadniczo dostosować do warunków panujących na drodze, czyli, ogólnie rzecz biorąc, prowadzić bardziej przezornie i zachowywać większe odległości od innych pojazdów.

Na śliskich nawierzchniach najlepiej unikać gwałtownych manewrów. Gdy śnieg na drogach zmienia się w lód i nawet zimowe opony nie zapewniają bezpieczeństwa, trzeba zastosować łańcuchy śnieżne. Warto poćwiczyć ich zakładanie, aby nie utknąć bezradnie na przykład u podnóża wzniesienia.