Międzynarodowy van roku 2019 czyli Opel Combo zyskał właśnie kolejne rozwiązanie znacznie podnoszące bezpieczeństwo i zapewniające dodatkowy komfort kierowcy.
System Surround Rear Vision wspiera prowadzącego w pracy w ruchu miejskim – poprawia widoczność do tyłu oraz w tzw. martwym polu od strony pasażera.
Zobacz relacje:
Kamery bardzo skutecznie pomagają zapobiegać potrąceniu rowerzysty lub pieszego przy skręcaniu w prawo.
Zwłaszcza w nieoszklonych furgonach kierowca skręcający w prawo ma problem z zauważeniem pieszego lub rowerzysty, który chce przejść na drugą stronę ulicy. W takim furgonie nie można po prostu obejrzeć się przez ramię jak w samochodzie osobowym. Niestety często skutkuje to kolizjami w ruchu miejskim, zwłaszcza między lekkimi pojazdami użytkowymi lub ciężarówkami a innymi użytkownikami drogi.
Według niemieckiego badania przeprowadzonego na zlecenie firm ubezpieczeniowych (Unfallforschung der Versicherer) na tamtejszych drogach, tylko wskutek kolizji z samochodami ciężarowymi, co roku poszkodowanych zostaje około 660 rowerzystów. Kamery Surround Rear Vision pokazują tymczasem kierowcy także obiekty zbliżające się do pojazdu z tyłu i z boku.
Nowy system jak oczy dookoła głowy
System składa się z dwóch kamer przekazujących widok z tyłu oraz z boku pojazdu. Kamera zamontowana nad tylnymi drzwiami obserwuje strefę za pojazdem, a rejestrowany przez nią obraz jest wyświetlany na osobnym pięciocalowym ekranie, na przykład w trakcie parkowania. Obraz można przełączać między zbliżeniem (tj. zwykłym widokiem z tylnej kamery) a ujęciem panoramicznym.
Ten drugi tryb pracy kamery przydaje się nie tylko podczas cofania, ale także w czasie jazdy do przodu, gdy na osobnym monitorze wyświetlany jest obraz obejmujący strefę od 4 do 30 metrów za Combo Cargo.
Druga kamera, umieszczona pod lusterkiem bocznym od strony pasażera, poprawia widoczność we wszystkich kierunkach, co sprzyja bezpieczeństwu innych użytkowników drogi. Można ją łatwo włączyć, dotykając ekranu palcem — wówczas na monitorze wyświetlany jest obraz z boku samochodu w kierunku do tyłu. Obiektyw kamery obejmuje tzw. martwe pole, w którym mogą znajdować się rowerzyści lub piesi.
Kierowca Combo z takim wyposażeniem wie, kiedy może bezpiecznie skręcić w prawo, a kiedy powinien poczekać, aż minie go rowerzysta, aby uniknąć potrącenia i uszkodzenia pojazdu.
Flank Guard, asystent parkowania i inne systemy
Dzięki wielu innym systemom wspomagającym kierowcę jazda, manewrowanie oraz przewóz osób i towarów Oplem Combo Cargo są łatwiejsze, bezpieczniejsze i wygodniejsze. Czujniki asystenta parkowania z przodu i z tyłu pomagają zmniejszyć stres związany z parkowaniem. System Flank Guard, również oparty na czujnikach, wspiera kierowcę przy manewrowaniu z niską prędkością.
Emituje on ostrzeżenie, gdy istnieje ryzyko, że bok samochodu uderzy w przeszkodę (np. słupek, barierkę lub mur). Zapobiega to drobnym, ale irytującym i kosztownym w naprawie uszkodzeniom nadwozia. Informacjom wizualnym towarzyszą sygnały akustyczne, których częstotliwość wzrasta w miarę zbliżania się pojazdu do przeszkody.
Samochód może być też wyposażony w inne opcjonalne rozwiązania. Są wśród nich między innymi: automatyczny tempomat, alarm przedkolizyjny z funkcją wykrywania pieszych i systemem automatycznego hamowania awaryjnego, system wykrywający objawy zmęczenia kierowcy, wyświetlacz projekcyjny head-up oraz adaptacyjny układ kontroli trakcji IntelliGrip oferujący pięć trybów pracy.
Elektryczny układ poprawiający przyczepność zapewnia optymalne przekazywanie napędu nawet na błotnistej, piaszczystej lub zaśnieżonej nawierzchni, pomagając utrzymać stabilność w każdych warunkach.