Opel systematycznie i z wyprzedzeniem wdraża nową normę 6d‑TEMP, która uwzględnia emisję spalin w warunkach rzeczywistych (RDE) mierzoną na drogach publicznych.
Marka wprowadziła już 85 nowo opracowanych silników, które spełniają przyszłą europejską normę emisji. Na czele tej inicjatywy są sportowo- użytkowe Ople z rodziny X, do której należą modele Crossland X, Grandland X i Mokka X.
Zobacz także:
Wraz z przyjęciem zgodności z normą Euro 6d‑TEMP Opel Crossland X oraz jego większy kuzyn Grandland X reprezentujący segment kompaktowych SUV‑ów będą dostępne z nową generacją silników Diesla o pojemności 1,5 litra. Zarówno głowice, jak i skrzynie korbowe jednostek napędowych są wykonane z lekkiego aluminium, a czterema zaworami każdego cylindra sterują dwa wałki rozrządu w głowicy.
Crossland X oferuje moc 75 kW/102 KM w wersji z turbodoładowanym czterocylindrowym silnikiem z systemem Start/ Stop. W modelu z sześciobiegową przekładnią manualną zużycie paliwa wynosi 4,7 l/100 km w cyklu miejskim, 3,5 l/100 km poza miastem oraz 4,0 l/100 km przy emisji CO2 105 g/km w cyklu mieszanym. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm jest dostępny już od 1750 obr./min.
Kompaktowy SUV Grandland X jest wyposażony w wersję silnika Diesla 1.5 o mocy 96 kW/130 KM z systemem Start/ Stop i turbosprężarką o zmiennej geometrii (VGT). W modelu z sześciobiegową przekładnią manualną zużycie paliwa1 wynosi 4,7 l/100 km w cyklu miejskim, 3,9– 3,8 l/100 km poza miastem oraz 4,2– 4,1 l/100 km przy emisji CO2 110– 108 g/km w cyklu mieszanym.
Z maksymalnego momentu obrotowego 300 Nm można korzystać już od 1750 obr./min.
Grandland X 1.5 D jest dostępny także z zaawansowaną ośmiobiegową przekładnią automatyczną, gwarantującą nie tylko płynną zmianę biegów, ale również umiarkowane zużycie paliwa i emisję (4,2– 4,1 l/100 km przy emisji CO2 109– 108 g/km w cyklu mieszanym).
W celu zapewnienia optymalnego oczyszczania spalin układ redukcji emisji towarzyszący półtoralitrowej jednostce wysokoprężnej zamontowano jak najbliżej silnika — jako pojedynczy kompaktowy moduł składający się z pasywnego katalizatora utleniającego/absorbera NOx, wtryskiwacza AdBlue, układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) oraz filtra cząstek stałych (DPF).
Nabywcy Grandlanda X mają więc do wyboru dwa mocne, a przy tym oszczędne silniki wysokoprężne: nową jednostkę 1.5 oraz Diesla 2.0 o mocy 130 kW/177 KM (4,9– 4,8 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji 128–126 g/km CO2), który dzieli układ redukcji emisji z 1.5-litrowym silnikiem.
Podstawową wersję Grandlanda X napędza benzynowy silnik 1.2 o mocy 96 kW/130 KM z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem należący do rodziny PureTech. Trzycylindrowa jednostka, po raz czwarty z rzędu uhonorowana tytułem Międzynarodowego Silnika Roku, jest wyposażona w filtr cząstek stałych (GPF) oraz może współpracować z sześciobiegową przekładnią manualną lub ośmiobiegowym automatem.
Nowe auto na przyzwoite osiągi: rozwija prędkość maksymalną 188 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,1 sekundy (5,3– 5,2 l/100 km przy emisji 121– 120 g/km CO2 w cyklu mieszanym).
Dla modelu Mokka X zgodność z normą Euro 6d‑TEMP wiąże się z wprowadzeniem nowej, mocniejszej jednostki benzynowej. Przedstawiciel segmentu B‑SUV będzie napędzany wyłącznie turbodoładowanymi silnikami. Jednostka 1.4 Turbo o mocy 88 kW/120 KM z systemem Start/ Stop (6,6– 6,4 l/100 km przy emisji CO2 151– 148 g/km w cyklu mieszanym) napędza koła przednie za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni manualnej i zastępuje wolnossącą poprzedniczkę 1.6 o mocy 85 kW/115 KM.
Wdrażanie zgodności z normą Euro 6d‑TEMP przez firmę Opel wpisuje się w strategię marki, która chce być liderem redukcji emisji spalin z pojazdów. Kolejnym etapem w realizacji tego celu będzie wprowadzenie czterech zelektryfikowanych modeli do 2020 roku, w tym nowej generacji Corsy, która będzie dostępna również jako samochód w pełni elektryczny.
Grandland X pojawi się z napędem hybrydowym i możliwością doładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła. Do 2024 roku Opel zamierza osiągnąć pełną elektryfikację w segmencie samochodów osobowych.