OPEL: ROCZNICA 30 LAT OD PREMIERY CORSY B

Od premiery Opela Corsy, która miała miejsce w 1982 roku, wyprodukowano ponad 14,5 miliona egzemplarzy.

Opel Corsa był najlepiej sprzedającym się samochodem w Wielkiej Brytanii w 2021 roku i najpopularniejszym małym samochodem w Niemczech w ciągu ostatnich dwóch lat. Teraz rusza sprzedaż nowego Opla Corsy – bardziej nowoczesnego, bardziej cyfrowego i bardziej zróżnicowanego niż kiedykolwiek dotąd. Nowy Opel Corsa, jako Corsa Electric po raz pierwszy oferuje dwa poziomy mocy napędu elektrycznego. Ponadto adaptacyjnematrycowe reflektory Intelli-Lux LED, które Corsa wprowadziła do segmentu małych samochodów w 2019 roku, zostały jeszcze dodatkowo udoskonalone. Dwa składniki receptury, która sprawiła, że najmniejszy Opel z gamy odniósł tak wielki sukces, to zapewnienie innowacji dostępnych w samochodach z wyższych klas nabywcom małych samochodów, ale przede wszystkim przystępność cenowa.


Zobacz relacje:

CITROEN: 20-LECIE DEBIUTU RYNKOWEGO MODELU C3 PLURIEL
 

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Dotyczy to zwłaszcza drugiej generacji Corsy. Po przełomowym modelu Corsa A wprowadzonym na rynek w 1982 roku, poszła ona o krok dalej, kiedy to 30 lat temu pojawiła się na rynku. Dzięki niezależnej konstrukcji i funkcjom wyznaczającym standardy bezpieczeństwa, a także wysokiemu poziomowi komfortu i praktyczności, Corsa odniosła światowy sukces, a nawet do 2000 roku przekroczyła granicę czterech milionów sprzedanych egzemplarzy. Ponadto w 1993 roku Corsa B otworzyła nową erę jako pierwsza Corsa „made in Eisenach”.

Zaokrąglanie krawędzi: warianty Corsy B z nowymi elementami stylistycznymi

Projektanci pod kierownictwem Hideo Kodamy podjęli pewne ryzyko, projektując następcę pierwszej Corsy. Pomimo ogromnego sukcesu kanciastej Corsy A, w Rüsselsheim podjęto decyzję, aby Corsa B stała się bardziej atrakcyjna dla kobiet. Kodama zabrał się więc do pracy i zaprojektował znacznie bardziej zaokrągloną, subtelniejszą Corsę, której reflektory wyglądały jak duże oczy. Płynne, zaokrąglone kształty to efekt inspiracji samochodem koncepcyjnym Junior, który kilka lat wcześniej wywołał duże poruszenie. Miękko opływające kontury miały jednak również praktyczny efekt: poprawiły aerodynamikę, a tym samym zmniejszyły zużycie paliwa.

Zauważalna była również odmienna stylistyka modeli trzy- i pięciodrzwiowych. Projektanci stworzyli praktycznie dwa różne modele, każdy ze swoim własnym charakterem. Model trzydrzwiowy miał sportową sylwetkę, a jego tył przypominał coupé, natomiast model pięciodrzwiowy był wariantem „rodzinnym” z bardziej prostopadłą pokrywą bagażnika. Tył samochodu był bardziej przestronny dla pasażerów siedzących w drugim rzędzie, a pojemność bagażnika wzrosła do maksymalnie 1.150 litrów.

Corsa B przede wszystkim wyróżniała się bogatą gamą wariantów. Pięć wersji wyposażenia – od Eco poprzez Swing, Joy i Sport aż po GSi – oferowało coś dla każdego, również dzięki dopasowanym wzorom i kolorom tkanin. Ponadto Opel uzupełnił trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki o wersję kombi, czterodrzwiowe nadwozie typu notchback, a nawet pickupa na niektóre rynkach.

Wzorzec komfortu i bezpieczeństwa: Corsa B wyznacza standardy w swojej klasie

Dalszy rozwój od generacji A do B przyniósł również korzyści w zakresie komfortu, a przede wszystkim bezpieczeństwa. Długość Corsy zwiększono o 10 centymetrów do prawie 3,73 metra, model wyróżniał się dłuższym rozstawem osi i wyjątkowo krótkimi zwisami nadwozia. Ponadto przednią szybę przesunięto bardziej do przodu, a tył pięciodrzwiowego modelu był pochylony pod znacznym kątem. Dzięki temu Corsa B mogła zaoferować najlepsze wartości w swojej klasie pod względem przestrzeni i swobody ruchów (miejsce na głowę, ramiona i nogi). Duże okna i wąskie słupki stworzyły lekkie, przestronne wnętrze, zapewniające dobrą widoczność dookoła. Aby zapewnić dobrą widoczność ze wszystkich stron, nawet przy bardzo złej pogodzie, na przedniej szybie przewidziano specjalną boczną osłonę przeciwdeszczową; aerodynamicznie zaprojektowane obudowy lusterek zewnętrznych posiadały niewielką ramkę, która zapobiegała gromadzeniu się brudu na powierzchni lusterka i szybach.

Druga generacja Corsy wyznaczyła nowe standardy bezpieczeństwa w segmencie małych samochodów. Sztywność skrętną nadwozia zwiększono o 40% w porównaniu z poprzednim modelem. Po raz pierwszy w tej klasie, zastosowano podwójne stalowe wzmocnienia drzwi, zapewniające pasażerom dodatkową ochronę w przypadku zderzenia bocznego, oraz oferowane w standardzie, mechaniczne napinacze pasów bezpieczeństwa zamontowane w przednich fotelach. Pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości z przodu i z tyłu, a także podstawa fotela to kolejne ważne elementy bezpieczeństwa we wszystkich modelach Corsy. Wkrótce po premierze dostępna była również poduszka powietrzna kierowcy.

Mały sportowy samochód Opla: przyjemna w prowadzeniu Corsa GSi

W 1993 roku na drogach pojawiła się sportowa wersja, Corsa GSi 16V. Najbardziej sportowa Corsa tamtych czasów posiadała progi boczne i zderzaki w kolorze nadwozia, a także przedni i tylny spojler. Wyposażenie standardowe obejmowało również elektronicznie sterowany ABS, licznik obrotów i szerokie opony.

Corsa GSi przyspieszała od zera do 100 km/h w 9,5 sekundy i osiągała prędkość maksymalną 195 km/h. Sportowe podwozie i amortyzatory gazowe pomogły przenieść sportowe osiągi na zwykłe drogi. Sportowe fotele i obszyta skórą kierownica tworzyły odpowiednią atmosferę w kokpicie.

Przyjemność prowadzenia połączona z odpowiedzialnością: ochrona zasobów ważnym elementem dla Corsy B

Jednocześnie, marka Opel pokazała już wtedy, że przyjemność prowadzenia idzie w parze z odpowiedzialnością. Zrównoważony rozwój i ochrona zasobów zawsze były centralnym punktem rozwoju marki z logo „Blitz”.

Druga generacja Corsy wyznaczyła nowe standardy także w tej dziedzinie, dzięki wydajnym silnikom benzynowym wyposażonym we wtrysk paliwa i katalizatory. Dzięki wyjątkowo oszczędnemu silnikowi o pojemności 1,2 litra (33 kW/45 KM), Corsa już w 1993 roku spełniała normy emisji spalin, które weszły w życie dopiero trzy lata później. Przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym 4,66 l/100 km, Corsa Eco była „najbardziej wydajnym samochodem w Europie” pod względem masy i osiągów według ADAC i ÖAMTC. Ponadto, przy wartości hałasu przejazdu wynoszącej zaledwie 72 decybele, był to również jeden z najcichszych samochodów w Europie na początku lat 90-tych.

W 1990 roku, Opel był pierwszym producentem samochodów z systemem recyklingu tworzyw sztucznych do części motoryzacyjnych. Zatem już na etapie projektowania Corsy B uwzględniono późniejszy recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji. Niezmieszane kompozyty z tworzyw sztucznych i łatwe do demontażu mocowania poszczególnych komponentów w istotny sposób przyczyniły się do przyjaznego dla środowiska recyklingu. Wraz z rozpoczęciem produkcji w zakładzie w Eisenach 30 lat temu, Corsa była produkowana w jednej z najnowocześniejszych i najbardziej efektywnych pod względem wykorzystania zasobów fabryk samochodów w Europie.