W salonach Opla w Polsce można od kilku dni zamawiać nowy elektryczny model Vivaro-e. Dostępny jest on w cenie od 139 350 złotych netto.
Jest możliwość ubiegania się się o dofinansowanie ze skierowanego do przedsiębiorców programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – „e-VAN”.
Zobacz także:
Program ten zakłada dofinansowanie zakupu elektrycznych samochodów dostawczych z homologacją N1, a maksymalna dotacja przy zakupie lub leasingu elektrycznego vana wynosi do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 70 000 zł.
Dostawy furgonu rozpoczną się w tym roku. Nabywcy mają do wyboru dwie pojemności akumulatora litowo- jonowego: 75 kWh dla potrzebujących zasięgu do 330 km lub 50 kWh(do 230 km).
– Vivaro‑e to pierwszy zelektryfikowany lekki pojazd użytkowy marki Opel. Dwie pojemności baterii do wyboru oraz wszechstronność tego modelu pozwalają na przewożenie ładunków od nadawcy do odbiorcy bez emisji — na całej trasie, a nie tylko na ostatnim odcinku dostaw, bez uszczerbku dla praktyczności. Dzięki tym cechom Vivaro‑e to jeden z najbardziej konkurencyjnych modeli na rozwijającym się w Polsce rynku elektrycznych lekkich pojazdów użytkowych — powiedział Jacek Górski, dyrektor marki Opel w Polsce.
Vivaro‑e może przewieźć do 1275 kg, może być wyposażony w hak holowniczy. Dopuszczalna masa przyczepy wynosi 1000 kg.
Opel oferuje Vivaro‑e w trzech długościach — 4,6 m (Compact), 4,95 m, (Long) i 5,3 m (Extra Long) — oraz w kilku wersjach nadwozia, w tym jako furgon (także z kabiną załogową) oraz platformę z kabiną. Większość wersji Vivaro‑e ma tylko 1,90 m wysokości, co pozwala wjeżdżać na podziemne parkingi.
Lista opcji obejmuje szereg systemów wspomagających kierowcę oraz zaawansowanych technologii, takich jak kamera cofania o kącie widzenia 180 stopni i systemy multimedialne z nawigacją. Inne przydatne rozwiązania to między innymi przesuwane drzwi sterowane czujnikami oraz system FlexCargo ułatwiający przewożenie dłuższych przedmiotów.
Moc 100 kW (136 KM) i maksymalny moment obrotowy 260 Nm zapewniają świetne osiągi. Prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 130 km/h pozwala na sprawne poruszanie się autostradami bez drastycznego zmniejszania zasięgu. W celu dalszej poprawy efektywności w modelu zastosowano układ hamowania regeneracyjnego, który odzyskuje energię. Akumulator ulokowany pod przedziałem ładunkowym dodatkowo obniża środek ciężkości.
Vivaro‑e może być ładowany na kilka sposobów — za pomocą ładowarki naściennej, na stacji szybkiego ładowania, a nawet po podłączeniu samochodu do domowego gniazdka elektrycznego. Uzupełnienie zapasu energii do 80 procent pojemności akumulatora 50 kWh na stałoprądowej publicznej stacji ładowania o mocy 100 kW zajmuje tylko 30 minut (około 45 min w przypadku akumulatora 75 kWh).
Opel oferuje ładowarki pokładowe. Na polskim rynku nowe auto jest standardowo wyposażone w jednofazową ładowarkę 7,2 kW. Opcjonalnie samochód można wyposażyć w mocną trójfazową ładowarkę pokładową o mocy 11 kW. W ramach OpelConnect i aplikacji myOpel oferowane są specjalne rozwiązania dla pojazdów elektrycznych.
Pojemność przestrzeni ładunkowej w wersjach o długości 4,95 m (Long) i 5,30 m (Extra Long) wynosi odpowiednio 5,8 oraz 6,6 m3. Szerokie drzwi tylne oraz przesuwane drzwi boczne zapewniają łatwy dostęp do przedziału towarowego i pasażerskiego.
Podobnie jak wersje z silnikami spalinowymi Vivaro‑e oferuje wyjątkowo szeroki zestaw systemów wspomagających kierowcę. Dostępne są między innymi: wyświetlacz head-up, asystent pasa ruchu, rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych, system wykrywający zmęczenie kierowcy, system ostrzegający przed najechaniem na pojazd poprzedzający oraz system automatycznego hamowania awaryjnego.
Zadaniem ultradźwiękowych czujników w przednim i tylnym zderzaku jest wykrywanie przeszkód przy parkowaniu oraz monitorowanie martwego pola. W zależności od wersji samochód może być wyposażony w kamerę cofania obejmującą kąt 180 stopni, z której obraz jest wyświetlany na 7‑calowym ekranie dotykowym.