Dostawczy Opel Vivaro oferowany jest od 2001 roku – wyprodukowano dotychczas około miliona egzemplarzy. W tym roku do salonów wjedzie trzecia generacja auta.
Nowy model wyposażony jest w liczne technologie i dostępny w kilku wariantach różniących się wielkością nadwozia, tak by zaspokoić zróżnicowane potrzeby użytkowników.
Zobacz także:
OPEL: CENY VIVARO KOMBI ELEGANCE I ELEGANCE TOURER
W przyszłości Opel będzie odpowiedzialny globalnie za projektowanie lekkich pojazdów użytkowych dla całej Groupe PSA.
Pierwsze egzemplarze najnowszego Opla Vivaro pojawią się u dealerów pod koniec lata, ale zamówienia na ten samochód można będzie składać już od lutego. Model będzie dostępny w kilku wariantach nadwoziowych dostosowanych do potrzeb klientów — jako furgon, furgon z kabiną załogową do 6 osób, osobowe kombi oraz platforma do zabudowy.
Po raz pierwszy będzie oferowany w trzech, a nie dwóch długościach (4,60 m, 4,95 m i 5,30 m). Przy maksymalnej kubaturze przestrzeni ładunkowej 6,6 m3 nowe auto ma ładowność 1400 kilogramów, czyli o 200 kg więcej w porównaniu z poprzednikiem. O pół tony wzrosła dopuszczalna masa holowanej przyczepy, która obecnie wynosi 2500 kilogramów. Umiarkowana pozostała jedynie wysokość — 1,90 m w większości wersji.
Stabilność i bezpieczeństwo na śliskiej nawierzchni — błocie, piasku lub śniegu — zapewnia układ kontroli trakcji IntelliGrip. Wyższy prześwit i osłony podwozia są dostępne w dodatkowym pakiecie budowlanym. Od samego początku klienci będą mogli również zamówić wersję z napędem na cztery koła zaprojektowanym przez firmę Dangel.
Łatwy dostęp do środka zapewniają szerokie drzwi z tyłu oraz przesuwane drzwi boczne (z funkcją automatycznego otwierania). Drzwi sterowane są z zewnątrz czujnikami reagującymi na ruch stopą. Do modelu w wersji o długości 5,30 m zmieszczą się przedmioty mierzące do 4,02 m, które dzięki otwieranej przegrodzie Flex‑ Cargo można częściowo wsunąć pod fotel pasażera.
W środku kierowca i pasażerowie mogą poczuć się jak w samochodzie osobowym. Relaksowi za kierownicą sprzyjają takie rozwiązania, jak wyświetlacz projekcyjny, kamera cofania obejmująca kąt 180°, alarm ostrzegający przed najechaniem na pojazd poprzedzający, układ automatycznego hamowania awaryjnego czy tempomat. Dzięki ergonomicznemu położeniu foteli wszystkie elementy sterowania są doskonale widoczne i znajdują się w zasięgu ręki kierowcy. Użytkownik samochodu ma również do dyspozycji opcje łączności i najnowocześniejsze systemy multimedialne.
Wprowadzając nowego Vivaro, Opel kontynuuje realizację strategicznego planu PACE!. Już w 2020 roku oferta zespołów napędowych zostanie poszerzona o w pełni elektryczną wersję z zasilaniem akumulatorowym.
Trzy długości, FlexCargo
Nowy Opel Vivaro jest oferowany w trzech długościach. Najbardziej kompaktowa wersja o długości 4,60 m ma średnicę zawracania wynosząca tylko 11,3 m. Już w tej odmianie kubatura przestrzeni ładunkowej wynosi 4,6 m3 , a dzięki praktycznej klapie FlexCargo w przegrodzie za fotelem pasażera można ją powiększyć do 5,1 m3. Pozwala to na przewożenie przedmiotów o długości nie 2,16 ale do 3,32 m.
Pojemność przestrzeni ładunkowej w wersjach o długości 4,95 m i 5,30 m wynosi odpowiednio 5,8 oraz 6,6 m3. Z powodzeniem w pojeździe zmieszczą się zatem drabiny czy deski o długości do 3,67 lub 4,02 m, a drobniejsze przedmioty można ułożyć w licznych schowkach w całym kokpicie.
Vivaro nowej generacji, mogący holować przyczepę o masie do 2500 kg, jest nie tylko uniwersalnym transporterem. W samochodach z systemem FlexCargo oparcie środkowego fotela z przodu składa się, tworząc podręczny stolik na dokumenty, notebooka czy tablet. Chcąc skorzystać z bocznych drzwi przesuwanych wystarczy ruch stopą, aby drzwi otworzyły się automatycznie.
Pełne wyposażenie
Dzięki wielozakresowej regulacji foteli (także elektrycznej), podparciu kręgosłupa lędźwiowego oraz podłokietnikowi kokpit jest podporządkowany komfortowi kierowcy i równie wygodny jak w samochodzie osobowym. Liczne systemy wspomagające kierowcę zapewniają analogiczny poziom bezpieczeństwa.
Vivaro może być wyposażony w wyświetlacz projekcyjny. Dodatkowa kamera z przodu oraz systemy radarowe umożliwiają realizację następujących funkcji:
– ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu;
– rozpoznawanie znaków drogowych;
– wykrywanie zmęczenia kierowcy, czyli system zalecający przerwę po każdych dwóch godzinach jazdy oraz monitorujący zachowanie kierowcy i ostrzegający go sygnałami wizualnymi i akustycznymi przed zaśnięciem;
– aktywny tempomat, który koryguje prędkość jazdy z uwzględnieniem prędkości pojazdu poprzedzającego;
– system dwustopniowego ostrzegania przed najechaniem na pojazd poprzedzający;
– układ automatycznego hamowania awaryjnego pozwalający uniknąć kolizji lub złagodzić jej skutki.
W zderzakach z przodu i z tyłu Vivaro zamontowano ultradźwiękowe czujniki. Ich zadaniem jest wykrywanie przeszkód przy parkowaniu oraz monitorowanie martwego pola. W zależności od wersji wyposażenia samochodu obraz z kamery cofania jest wyświetlany w lusterku wstecznym albo na 7‑calowym ekranie. Systemy Multimedia Radio i Multimedia Navi Pro są wyposażone w duże 7-calowe ekrany dotykowe.
Atuty nowego Vivaro to nie tylko zdolności transportowe oraz technologie zapożyczone z samochodów osobowych. Silniki i skrzynie biegów, w tym ośmiobiegowa przekładnia automatyczna, poprawiają efektywność i komfort eksploatacji, co ma szczególne znaczenie zwłaszcza na rynku flotowym. Wydłużenie okresów międzyprzeglądowych nawet do 50 000 km również obniża koszty użytkowania.