OPEL: NOWY GRANDLAND Z SYSTEMEM OŚWIETLENIA INTELLI-LUX HD

Nowy system Intelli-Lux Pixel HD z ponad 50 000 pojedynczych elementów

Wyposażony w nowy system oświetlenia Intelli-Lux HD, najnowszej generacji nieoślepiające reflektory matrycowe Intelli-Lux LED, nowy Opel Grandland, na którego od kilku dni można już składać zamówienia, oświetla drogę tam, gdzie dotąd panowała tylko ciemność.


Zobacz relacje:

CUPRA: TAVASCAN ZAPARKUJE SAMODZIELNIE – NAWET BEZ KIEROWCY W AUCIE
 

TECHNIKA


 

Nie jest to jednak jedyna innowacja w zakresie oświetlenia wprowadzona przez markę Opel w nowym Grandlandzie. Nowy Opel Grandland jest pierwszym Oplem wyposażonym w 3D Vizor, podświetlany Opel Blitz i technologię „edge light”. Wszystko to sprawia, że nowy Grandland jest wszechstronnym, promiennym nowym modelem w gamie, który przyciąga uwagę samymi już innowacyjnymi technologiami oświetleniowymi. Demokratyzacja zaawansowanej technologii oświetleniowej w różnych klasach samochodów to ugruntowana tradycja w Oplu, która trwa już 125 lat.

Bardziej precyzyjne, ostrzejsze, lepsze: nowe oświetlenie Intelli-Lux HD z ponad 50 tysiącami elementów

Klienci Opla znają już doskonale adaptacyjną, nieoślepiającą technologię Intelli-Lux LED z bestsellerów takich jak obecna Astra, Corsa, nowy Grandland i Combo. Jednak wraz z nowym Oplem Grandlandem swoją premierę świętują światła Intelli-Lux HD, które są wiodącym w branży systemem oświetlenia w tym segmencie pojazdów. Po raz pierwszy reflektory składają się z ponad 50 000 elementów (dokładnie 51 200, czyli 25 600 na stronę) i umożliwiają dystrybucję światła w wysokiej rozdzielczości bez oślepiania.

Ultranowoczesny system zamienia dla kierowcy noc w dzień i precyzyjnie oświetla trasę oraz otoczenie. W zależności od sytuacji na drodze, kamera wykrywa idących z naprzeciwka użytkowników drogi oraz nadjeżdżające pojazdy, a oświetlenie Intelli-Lux Pixel Matrix HD oświetla je jeszcze precyzyjniej niż poprzednie technologie oświetlenia matrycowego. „Tunel świetlny”, czyli obszar utworzony przez wiązkę światła, jest węższy niż wcześniej, natomiast pozostała część drogi i otaczającego ją obszaru jest lepiej oświetlona. W ten sposób system zapewnia jeszcze jaśniejszy i bardziej równomierny rozkład światła bez oślepiania innych. Badania naukowe potwierdziły korzyści płynące z tego rozwiązania dla bezpieczeństwa. Jadąc z prędkością 80 km/h obiekty znajdujące się przed pojazdem można wykryć około 30-40 metrów wcześniej niż w przypadku tradycyjnych reflektorów halogenowych. Pozwala to kierowcy zareagować na potencjalną przeszkodę od jednej do dwóch sekund wcześniej, a to cenny czas, by uniknąć zbliżającej się kolizji.

Kolejny etap ewolucji: nowe funkcje i animacje graficzne

Jednocześnie wszystkie automatyczne funkcje Intelli-Lux, od oświetlenia stosowanego w obszarze zabudowanym i poza nim, poprzez doświetlanie zakrętów aż po oświetlenie w złych warunkach pogodowych, zostały ulepszone i przeniesione na wyższy poziom. Rozkład snopa światła przed pojazdem może być stale cyfrowo regulowany przy użyciu ponad 50 000 pikseli, dzięki czemu intuicyjnie prowadzi on kierowcę wzdłuż drogi podczas pokonywania zakrętów. Oprócz cyfrowej regulacji snopa światła, w zależności od kąta skrętu, po odpowiedniej stronie pojazdu aktywowany jest dodatkowy moduł świetlny. Jeszcze lepiej oświetla on pobocze, zapobiegając powstawaniu tzw. „czarnych dziur” podczas pokonywania zakrętów. W przypadku złej pogody lub mgły, system Intelli-Lux HD bierze pod uwagę możliwy efekt oślepienia spowodowany przez mokre od deszczu ulice i odpowiednio dostosowuje intensywność światła, aby nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwnej strony kierowców.

Ponadto technologia oświetlenia o wysokiej rozdzielczości nie tylko chroni oczy innych użytkowników drogi, ale także samego kierowcy Grandlanda. System rozpoznaje ustawione na drodze znaki drogowe i przyciemnia diody LED, aby odbicie znaków nie oślepiało kierowcy. Tzw. „tryb turystyczny” zapewnia z kolei, że oświetlenie Intelli-Lux HD w pełni wykorzysta swoją moc i wszystkie funkcje nawet podczas podróży po krajach, w których obowiązuje ruch lewostronny.

Wreszcie, nowe animacje na powitanie i pożegnanie z graficznymi elementami wyświetlanymi przed pojazdem już teraz dają wyobrażenie o przyszłych możliwościach Grandlanda.

Niezwykły projekt oświetlenia: 3D Vizor, podświetlany Opel Blitz i technologia Edge Light

Standardy wyznacza nie tylko innowacyjne oświetlenie Intelli-Lux HD. Nowy Opel Grandland wyróżnia się też zauważalnym już na pierwszy rzut oka niepowtarzalnym stylem – zwłaszcza w ciemności. Zdecydowanie przyczynia się do tego również nowo zaprojektowany charakterystyczny pas przedni marki Opel: nowy 3D Vizor zestawiony jest po raz pierwszy z podświetlonym logo Opel Blitz i innowacyjną technologię „edge light”, która rozciąga się na całej szerokości pojazdu, tworząc jedną całość. Również tył nowego samochodu może pochwalić się niepowtarzalnym wyglądem. Nowy Grandland jest pierwszym seryjnie produkowanym modelem Opla, w którym charakterystyczna sygnatura świetlna kompasu wkomponowana jest w podświetlany napis OPEL.

Technologie zastosowane w nowym Grandlandzie stanowią zatem najnowszy i najbardziej zaawansowany etap ewolucji w rozwoju oświetlenia Opla. Jednak zapewnianie wyjątkowej widoczności, a tym samym najwyższego poziomu bezpieczeństwa dla wszystkich kierowców ze wszystkich segmentów, jest tradycją Opla – i trwa od czasu, gdy firma wyprodukowała swój pierwszy samochód. Historia rozwoju oświetlenia rozpoczęła się w 1899 roku od Patentmotorwagen System Lutzmann.