OPEL: NOWOŚĆ CZYLI ASTRA 1.4 Z PRZEKŁADNIĄ BEZSTOPNIOWĄ

Nowy Opel Astra zadebiutował z przekładnię bezstopniową CVT. Jest ona oferowana w hatchbacku i w kombi, zapewniając prawie nieskończoną liczbę biegów niezależnie od prędkości obrotowej silnika.

W połączeniu z silnikiem 1.4 Direct Injection Turbo o mocy 107 kW/146 KM tworzy oszczędny i żwawy zespół napędowy.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Dzięki silnikom i przekładniom zupełnie nowej generacji Opel Astry może pochwalić się niskim zużyciem paliwa i emisją CO2 (wprzypadku pięciu z siedmiu dostępnych zespołów napędowych emisję udało się obniżyć poniżej magicznego progu 100 g/km – NEDC1).

Z uwagi na niemal nieskończoną liczbę przełożeń zespoły napędowe z bezstopniową skrzynią biegów działają z maksymalną wydajnością w całym przedziale prędkości obrotowej silnika. Przy masie pojazdu gotowego do jazdy wynoszącej 1350 kg i maksymalnym momencie obrotowym 236 Nm nowe auto 1.4 jest najoszczędniejszą generacją w historii modelu.

Przekładnie bezstopniowe w historii motoryzacji

Idea przekładni bezstopniowej nie jest nowa. Amerykański inżynier Milton Reeves zaprojektował taką przekładnię na potrzeby… tartaku już w 1879 r., a w samochodzie zastosował ją po raz pierwszy w 1896 r. Liczne warianty powstawały w latach 20. ubiegłego wieku i były stosowane zarówno w samochodach, jak i w motocyklach. Jeden z najciekawszych mechanizmów tego typu skonstruował w 1926 r. pochodzący z Rumunii inżynier i wynalazca George Constantinesco.

Jednak koncepcja przekładni bezstopniowej została spopularyzowana dopiero w 1958 r. Na Targach Motoryzacyjnych w Amsterdamie firma DAF zaprezentowała mały samochód rodzinny — model 600 — z przekładnią Variomatic. Dzięki mechanizmowi zaprojektowanemu przez Holendra Huba van Doorne’a pojazd mógł jechać do tyłu z taką samą prędkością jak do przodu!

Później przekładnie bezstopniowe pojawiały się we wszystkich rodzajach maszyn, od traktorów po skutery śnieżne, motorowery, pojazdy terenowe i oczywiście samochody osobowe. Pierwszym Oplem z taką przekładnią była Vectra C z 2002 r. Jednak kariera skrzyni CVTronic była krótka, jej produkcję zakończono już w 2005 r.

Od małych samochodów poprzez SUV‑y po vany i hybrydy

Dziś skrzynie bezstopniowe przechodzą renesans, poniekąd za sprawą coraz bardziej rygorystycznych globalnych norm dotyczących zużycia paliwa i emisji CO2. Z uwagi na fakt, że w takiej przekładni wartość przełożenia jest korygowana w sposób ciągły, silnik może zawsze pracować z optymalną prędkością, co pozwala oszczędzać paliwo, zwłaszcza w jeździe miejskiej.

Skrzynie te trafiają więc do różnych modeli, od małych samochodów po limuzyny, a także do SUV‑ów, minivanów i aut hybrydowych.