Na niedawnym, Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie Opel zademonstrował nowe generacje modeli Astra i Corsa.
W celu dalszego obniżenia emisji dwutlenku węgla producent oferuje w nich wysoce wydajne reflektory LED. Służy to nie tylko poprawie oświetlenia, ale także zużyciu paliwa.
Zobacz także:
Emisja w przypadku nowego Opla Corsy jest niska nie tylko za sprawą bardzo efektywnych silników zastosowanych w szóstej generacji tego popularnego małego samochodu. W zależności od wersji Corsa może posiadać w standardzie lub być też opcjonalnie wyposażona w efektywne energetycznie reflektory LED, zużywające zaledwie 13 watów każdy.
W porównaniu z reflektorami halogenowymi o mocy około 70 watów zużycie energii jest więc o 81 proc. niższe, bez uszczerbku dla intensywności wiązki światła. Wręcz przeciwnie: dzięki specjalnym odbłyśnikom przednie światła LED zapewniają bardzo dobre oświetlenie.
– Nowa Corsa i Astra kontynuują tradycje Opla jako lidera innowacji. Naszym celem było zapewnienie optymalnego oświetlenia przy minimalnym zużyciu energii. Chcemy, aby w przyszłości całe oświetlenie samochodu było oparte na energooszczędnej technologii LED — powiedział Ingolf Schneider, szef działu technologii oświetlenia w firmie Opel.
W podstawowej wersji Corsy same reflektory LED umożliwiły obniżenie emisji CO2 średnio o 1,3 g/km (wg NEDC). Redukcja wynosi 1,38 g/km w pojazdach z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi oraz 1,23 g/km w modelu z silnikiem Diesla (zużycie paliwa wg NEDC: 4,7–3,2 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji CO2 106–85 g/km; wg WLTP).
W pięciodrzwiowej Astrze emisja CO2 jest niższa o 1,26 g/km (wg NEDC). Wartości redukcji dla wersji z turbodoładowanym silnikiem benzynowym oraz z silnikiem Diesla wynoszą odpowiednio 1,34 oraz 1,19 g/km (5,1–3,4 l/100 km; 116–90 g/km; wg WLTP).
Zamiast mierzyć emisję na hamowni inżynierowie Opla obliczyli potencjalne obniżenie emisji CO2 uzyskane dzięki zastąpieniu żarówek halogenowych jeszcze dokładniej, stosując metody matematyczne. W kalkulacji uwzględniono między innymi zmniejszenie poboru mocy w porównaniu z reflektorem halogenowym, a także fakt, że na porę nocną przypada tylko jedna trzecia wszystkich jazd oraz że kierowcy używają wtedy prawie wyłącznie świateł mijania. Wobec tego do kalkulacji przyjęto tylko jedną trzecią łącznego czasu jazdy.
Do rozwiązania pozostała jeszcze kwestia zapewnienia optymalnej ilości światła przy zmniejszonej mocy. Niższą moc elektryczną świateł LED Opel skompensował specjalną konstrukcją odbłyśników. Są one kształtem zbliżone do łopatki, dzięki czemu światło z każdej świecącej diody pada na drogę.
Nowe reflektory w samochodach marki Opel są więc wyjątkowo wydajne — nie tylko pod względem zużycia energii, ale także budowy oraz ilości emitowanego światła.