Ciche, rozwijające dużą moc i duży moment obrotowy mimo niewielkiego zużycia paliwa i niskiej emisji spalin — to najważniejsze cechy nowych silników wysokoprężnych firmy Opel.
Mokka z silnikiem 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM i Insignia z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 125 kW/170 KM dostarczają przyjemności z jazdy. Motory spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 6.
Zobacz także:
Nowy, czterocylindrowy silnik do Opla Mokka jest wykonany w całości z aluminium i zastąpił jednostkę 1.7 CDTI. Oferuje dodatkowe 6 KM mocy i 20 Nm momentu obrotowego — wszystko przy mniejszej pojemności skokowej i zredukowanym zużyciu paliwa.
Jednostka 1.6 rozwija moc 100 kW/136 KM, czyli 85 KM z 1 litra, a także moment obrotowy 320 Nm. Parametry przyspieszenia i elastyczności wpływają na zwiększenie przyjemności z jazdy: Mokka 1.6 CDTI rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy; tyle samo czasu potrzebuje na zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h na piątym biegu. Supercichy diesel jest także oszczędny dzięki precyzyjnej 6-stopniowej przekładni manualnej oraz standardowemu systemowi Start/Stop.
Zużycie paliwa wynosi 4,1 litra paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym, przy emisji CO2 na poziomie zaledwie 109 g/km.
Podobne cechy ma dwulitrowy turbodiesel oferowany w Insignii. Stosunek mocy do pojemności wynosi 87 KM na litr — czyli odrobinę więcej niż w przypadku silnika 1.6 CDTI nowej generacji. 400 Nm jest dostępne w przedziale 1750–2500 obr./min., a maksymalną moc 125 kW/170 KM silnik rozwija już przy 3750 obr./min. Nowa jednostka napędowa oferuje o więcej mocy i ma większy moment obrotowy przy takim samym zużyciu paliwa jak jej poprzedniczka. Prędkość maksymalna Insignii z nowym silnikiem wzrosła o 5 km/h, do 225 km/h. Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 sekund.
Dobre osiągi i mały wpływ na środowisko
W silnikach zastosowano turbinę o zmiennej geometrii oraz wysokociśnieniowy wtrysk paliwa common‑rail. Turbosprężarką VTG (ze zmienną geometrią kierownicy turbiny) w Insignii steruje elektryczny siłownik, dzięki czemu elastyczność podzespołu w porównaniu z siłownikiem podciśnieniowym zwiększa się o 20 procent.
W Oplu Mokka zastosowano technologię zwaną pułapką tlenków azotu (LNT), która jest układem oczyszczania spalin umieszczonym za filtrem cząstek stałych silnika, przechwytującym i eliminującym tlenki azotu (NOx) z wytwarzanych spalin. Z kolei Insignia jest wyposażona w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) BlueInjection.
Oprócz poprawy osiągów i sprawności silnika było zapewnienie płynnej pracy jednostki. Inżynierowie wdrożyli szereg rozwiązań służących zmniejszeniu hałasu i wibracji. Wynik: nowy silnik 2.0 CDTI, w porównaniu ze swoim poprzednikiem, jest cichszy w każdym przedziale obrotów – na biegu jałowym różnica wynosi 5 decybeli. Silnik 1.6 CDTI najnowszej generacji znany jest już z Opli Astra i Meriva.
Nowa Mokka 1.6 CDTI jest dostępna w wersji z przednim napędem oraz sześciobiegową przekładnią manualną lub automatyczną. W samochodach z napędem na 4 koła stosowana jest sześciobiegowa przekładnia manualna. Insignia z nowym dwulitrowym turbodieslem jest oferowana z sześciobiegowymi przekładniami i napędem na przednią oś lub na 4 koła.
Oferta nowych silników na rynek polski zostanie ogłoszona wkrótce.