OPEL: NOWE HYBRYDY Z TECHNOLOGIĄ 48 – WOLTOWĄ

Samochody osobowe marki Opel od Corsy przez Astrę, Mokkę i Grandlanda aż po nową Fronterę można teraz zamawiać z wydajnym napędem hybrydowym

Jazda zelektryfikowana i oszczędność paliwa bez konieczności zmiany wyrobionych nawyków dotyczących jazdy i obsługi lub podłączania samochodu do stacji ładowania: nowe modele Opla z 48-woltową technologią hybrydową umożliwiają to wszystko.


Zobacz także:

SKODA: NOWA OCTAVIA W WERSJACH ESSENCE I RS JUŻ W POLSKIM CENNIKU
 

ROZMAITOŚCI


 

Najnowszym nabytkiem w gamie jest wydajny Opel Frontera Hybrid. Przystępny cenowo, nowy rodzinny SUV jest teraz dostępny z technologią 48-woltową w cenie zaczynającej się już od 102 900 zł (cena detaliczna w Polsce z VAT). Frontera Hybrid jest wyposażona w 1,2-litrowy silnik benzynowy turbo o mocy 74 kW (100 KM) zaprojektowany specjalnie do wykorzystania w technologii hybrydowej. Pracuje on w połączeniu z silnikiem elektrycznym o mocy 21 kW (28 KM) i zelektryfikowaną sześciobiegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem, dzięki czemu zużycie paliwa i emisja CO2 są niższe w porównaniu z modelem z tradycyjnym napędem. Ponadto, Frontera Hybrid jest również dostępna w wersji z silnikiem turbo o mocy 100 kW (136 KM) w cenie zaczynającej się od 108 200 zł.

Dodatkowo, klienci Opla mogą wybierać spośród wielu innych modeli wyposażonych w nowoczesną technologię hybrydową. Szeroka gama już teraz rozciąga się od bestsellera w klasie małych samochodów Opla Corsę poprzez stylowego Opla Mokkę po odnoszące sukcesy w klasie kompaktowej Opla Astra i Astrę Sports Tourer, a także topowego SUV-a Opla Grandlanda.

Doskonale skoordynowany system: oszczędność paliwa i jazda w pełni elektryczna od czasu do czasu

Inteligentna, ekonomiczna i kompaktowa 48-woltowa technologia hybrydowa oferuje liczne korzyści w codziennym użytkowaniu. Pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 18 procent (jak w przypadku Corsy) w porównaniu z podobnym modelem wyposażonym w silnik spalinowy, a jednocześnie zwiększyć komfort jazdy.

Podczas codziennej jazdy po mieście i na drogach wiejskich, silnik benzynowy i elektryczny współpracują ze sobą lub pracują oddzielnie w zależności od potrzeb – zawsze w optymalnej harmonii między zużyciem energii a osiągami. W celu zapewnienia optymalnego działania katalizatora i asystenta hamowania od pierwszego naciśnięcia pedału przyspieszenia, do uruchamiania modeli Opla zawsze wykorzystuje się silnik benzynowy. Napęd elektryczny wspomaga silnik benzynowy podczas przyspieszania i ruszania z miejsca. Silnik elektryczny zapewnia moment obrotowy, zwłaszcza przy niskich prędkościach obrotowych silnika, co korzystnie wpływa na dynamikę jazdy i redukcję emisji CO2.

Przy niskich prędkościach, silnik elektryczny umożliwia również w pełni elektryczną jazdę przez maksymalnie jeden kilometr lub przez 50 procent czasu jazdy w mieście – na przykład podczas wykonywania manewrów. Samochód automatycznie przełącza się na napęd elektryczny, gdy poziom naładowania akumulatora, temperatura zewnętrzna i temperatura katalizatora są odpowiednie. Gdy hybrydy Opla zwalniają przy wyższych prędkościach, silnik benzynowy wyłącza się, a silnik elektryczny działa jak generator do ładowania 48-woltowego akumulatora układu hybrydowego. Jednocześnie, po zwolnieniu pedału przyspieszenia, hybryda może „płynąć” wspomagana przez silnik elektryczny.

Kierowcy samochodów hybrydowych mogą wybierać pomiędzy trzema trybami jazdy: Eco (wyjątkowo wydajne działanie), Normal i Sport. W trybie Sport silnik benzynowy jest zawsze włączony, zapewniając tym samym przez cały czas wymaganą wydajność.

Wyświetlacz informacyjny kierowcy z dodatkowymi informacjami skonfigurowanymi specjalnie dla wersji hybrydowej

Dzięki dodatkowym informacjom skonfigurowanym specjalnie dla napędu hybrydowego, kierowcy Opla Hybrid mogą z łatwością i w wygodny sposób kontrolować najważniejsze wskazania dotyczące bieżącego trybu jazdy, stanu zużycia energii i wiele więcej. Wyświetlacz informacyjny kierowcy zapewnia widok znany z wariantów modelu z konwencjonalnym napędem, oferując dodatkowo kilka specjalnych funkcji. Cyfry na cyfrowym wyświetlaczu prędkości świecą na biało, gdy pracuje silnik benzynowy. Gdy zostanie on wyłączony i pojazd będzie napędzany wyłącznie elektrycznie, wypełnienie wskaźników zmieni się na kolor niebieski. Dodatkowy stały wyświetlacz wykorzystania mocy (zastępujący obrotomierz) na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy jest podzielony na następujące sekcje:

Power: pojazd zapewnia maksymalną moc, silnik spalinowy i elektryczny pracują jednocześnie.
Eco: pojazd w danym momencie pracuje z najlepszą wydajnością energetyczną (silnik benzynowy lub silnik elektryczny).
Charge: pojazd zwalnia i odzyskuje energię.

Gdy kierowca włączy ekran przedstawiający przepływ energii, na wyświetlaczu informacyjnym kierowcy pojawi się schemat pokazujący przepływ energii między akumulatorem, silnikiem benzynowym i kołami, oraz informujący o poziomie naładowania akumulatora. Aktualny tryb pracy – jazda w 100 procentach na napędzie elektrycznym, odzyskiwanie energii lub moc pochodząca z silnika spalinowego – jest wyświetlany w różnych kolorach. Najważniejsze dane dotyczące przebytej odległości, czasu podróży, średniego zużycia paliwa, pozostałego zasięgu i trasy przejechanej wyłącznie elektrycznie (podanej w procentach) można odczytać na wyświetlaczu podsumowania podróży, po wyłączeniu samochodu.

Krótki przegląd głównych komponentów i funkcji 48-woltowego układu hybrydowego

Nowa generacja trzycylindrowych silników benzynowych o pojemności 1,2 litra, które zostały stworzone specjalnie z myślą o technologii hybrydowej i spełnieniu normy emisji spalin Euro 6e. W celu zapewnienia optymalnej wydajności, nowe silniki działają w tzw. cyklu Millera – dzięki zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii, która zwiększa osiągi przy niskich obrotach oraz systemu zmiennych faz rozrządu.
Nowa zelektryfikowana sześciobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem została zaprojektowana specjalnie na potrzeby napędów hybrydowych. Zmiana biegów bez przerywania momentu obrotowego pozwala na szybsze przyspieszenie, zapewniając jednocześnie wyższy komfort jazdy. W obudowie skrzyni biegów mieści się również silnik elektryczny i falownik prądu stałego, co optymalizuje rozmiar i wagę układu napędowego oraz zapewnia doskonałe właściwości jezdne.
– Zintegrowany ze skrzynią biegów, elektryczny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi wytwarza maksymalną moc na poziomie 21 kW (28 KM) i maksymalny moment obrotowy wynoszący 55 Nm.
Rozrusznik-generator napędzany paskiem (również oparty na technologii 48 V), który w połączeniu z silnikiem elektrycznym służy do uruchomienia zimnego silnika spalinowego. Rozrusznik-generator umożliwia także szybkie i bezproblemowe ponowne uruchomienie silnika podczas jazdy.
Akumulator litowo-jonowy 48 V o pojemności użytkowej 432 Wh (890 Wh brutto), który jest ładowany poprzez rekuperację i silnik benzynowy, zwykle montowany pod lewym przednim fotelem (Grandland Hybrid: pod nadwoziem). Takie położenie nie tylko zapewnia optymalny rozkład masy i dobrą dynamikę jazdy, ale także pozwala zachować pełną pojemność bagażnika.
Dwie instalacje elektryczne: instalacja niskiego napięcia 12V zasilająca wyposażenie samochodu (np. elektryczne szyby, system informacyjno-rozrywkowy) oraz instalacja 48V do zasilania układu hybrydowego. W zestawie znajduje się również konwerter prądu stałego do przesyłania energii elektrycznej z sieci 48 V do sieci 12 V. Jeśli akumulator 48 V jest prawie rozładowany – na przykład po dłuższym okresie postoju samochodu – konwerter może przesyłać energię do celów serwisowych z sieci 12 V do sieci 48 V.