OPEL: NOWA INSIGNIA Z NAPĘDEM NA CZTERY KOŁA I DWOMA SPRZĘGŁAMI

Opel-Insignia-G1

Już niedługo na rynek wejdzie nowy Opel Insignia Grand Sport, wyposażony w ośmiobiegową przekładnię automatyczną i najnowocześniejszy układ napędu na wszystkie koła.

Posiada on z wektorowanie momentu obrotowego, co zapewnia najwyższy poziom dynamiki, panowania nad pojazdem i właściwości jezdne.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

– Nowa generacja Opla Insignii wyznacza nowe standardy w segmencie samochodów klasy średniej. Wektorowanie momentu obrotowego to najnowsze osiągnięcie w przenoszeniu mocy na drogę. Nowa Insignia z tym układem i napędem na wszystkie koła dorównuje najlepszym modelom na rynku pod względem „przyjemności z jazdy” — mówi William F. Bertagni, wiceprezes ds. inżynierii pojazdów w Europie.

Napęd na wszystkie koła i wektorowanie momentu obrotowego to najlepszy sposób na przeniesienie wysokiej mocy na nawierzchnię — niezależnie od tego, czy jest ona sucha, mokra, oblodzona czy pokryta śniegiem. Jednak dodatkowa masa i złożoność konwencjonalnych systemów uniemożliwiłyby sprostanie wysokim wymaganiom pod względem osiągów i wydajności.

Opel-Insignia-G2

Dlatego w nowym Oplu Insignii zastosowano układ napędu na wszystkie koła Twinster, z modułem tylnego napędu wyposażonym w układ dwóch sprzęgieł zamiast mechanizmu różnicowego. Napęd na wszystkie koła w Insignii może kierować moment obrotowy na jedno lub obydwa tylne koła niezależnie, co umożliwia wektorowanie momentu obrotowego w całym zakresie osiągów samochodu.

W trakcie pokonywania zakrętu wyższa wartość momentu trafia na koło po zewnętrznej stronie łuku, wymuszając obrót pojazdu wokół osi pionowej — Insignia skręca z większą precyzją i bardziej spontanicznie reaguje na polecenia kierowcy.

Wektorowanie momentu obrotowego przyczynia się też do poprawy bezpieczeństwa, ponieważ rozdział momentu zależy także od pozycji przepustnicy, kąta skrętu kierownicą i przyczepności do nawierzchni, co zapobiega nadmiernemu obrotowi wokół osi pionowej. Inteligentne sterowanie rozdziałem momentu obrotowego — tzw. tłumienie znoszenia — skutkuje neutralną charakterystyką pojazdu, a więc poprawą stabilności i podporządkowaniem się poleceniom kierowcy dotyczącym kierunku jazdy.

Prowadząc nową Insignię, można wybrać intensywność tłumienia znoszenia w zależności od preferowanego stylu jazdy: od silnego tłumienia w trybie „Tour” do słabego tłumienia w trybie „Sport”.