Na zakończonym, Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA Frankfurt Motor Show swoja premierę miał nowy model Opel Corsa GS Line.
Samochód wraz z oryginalną Corsą A GSi tworzą parę zapewniającą prawdziwie sportowe wrażenia z jazdy, choć w rożnych pokoleniach.
Zobacz także:
GSi — skrót od Grand Sport injection (dawniej GT/E) — to oznaczenie umieszczane od lat 80. na usportowionych wersjach modeli z logo błyskawicy. Do Kadetta E GSi i Manty GSi w 1988 roku dołączył przedstawiciel segmentu małych samochodów.
Ultrakompaktowy i ważący zaledwie 820 kilogramów Opel Corsa GSi z wydatnymi nadkolami i sportowymi fotelami dynamiką dorównywał motocyklom, a 100‑konny silnik umożliwiał rozwinięcie prędkości 188 km/h.
Nowa Corsa GS Line, podobnie jak GSi z lat 80., ma czerwony „paprykowy” lakier i czarny dach. Takie zestawienie nie pozostawia wątpliwości co do sportowego charakteru pojazdu.
Spotkanie pokoleń
Szósta generacja Corsy jest dopracowana pod kątem efektywności. Jest też jeszcze bardziej dynamiczna od poprzednich wersji modelu.
Nowo opracowany w 1988 roku silnik 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa pozwalał rozpędzić sportową Corsę pierwszej generacji do 100 km/h w około 9,5 sekundy. Moment obrotowy dostępny był już przy niskich obrotach. Inżynierowie Opla zmodyfikowali podwozie i hamulce pod kątem podwyższonych osiągów. Zastosowano sztywniejsze sprężyny, amortyzatory o specjalnej charakterystyce oraz większe, wewnętrznie wentylowane przednie tarcze hamulcowe. Drążki stabilizujące z przodu i z tyłu pomagały w bezpiecznym pokonywaniu zakrętów.
A jaka jest współczesna sportowa Corsa? Nowy Opel jest wyposażony w turbodoładowany silnik 1.2 o mocy 96 kW/130 KM z ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Corsa z najmocniejszą jednostką benzynową osiąga prędkość maksymalną 208 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,7 sekundy (zużycie paliwa 4,7-4,5 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji CO2 106-103 g/km; wg WLTP). Maksymalny moment obrotowy silnika wynosi do 230 Nm.
Pełnia sportowych wrażeń
Obowiązkowym wyposażeniem standardowym są sportowe fotele. Tak było kiedyś (Corsa GSi) i tak jest dzisiaj (nowa Corsa GS Line). Obrotomierz oraz dodatkowe przyrządy, w tym wskaźnik ciśnienia oleju i woltomierz, dostarczały kierowcy Corsy GSi ważnych informacji. Sportowe obręcze kół i szerokie opony sugerowały, że Corsa GSi doskonale radzi sobie nie tylko w zwykłych ruchu drogowym, ale także na torze Nürburgring.
Podobnie jak nowa Corsa GS Line. Nowość rynkowa, dostępna w cenie od 66 150 zł, jest łatwo rozpoznawalna po chromowanej końcówce wydechu oraz sportowych zderzakach. Tryb Sport zapewnia jeszcze dynamiczniejszą charakterystykę układu kierowniczego i silnika.
GSi we wszystkich klasach
Corsa B GSi 16V imponowała mocą 109 KM i wysoką wartością momentu obrotowego już od niskiej prędkości obrotowej silnika. Corsa C GSi ze 125‑konnym silnikiem osiągała prędkość maksymalną 202 km/h, a Corsa D GSi z 2007 roku po raz pierwszy otrzymała turbodoładowanie, które pozwalało na uzyskanie 150 KM z silnika o pojemności 1,6 litra.
Opel kontynuował tradycję GSi w małych samochodach także w piątej generacji Corsy, wprowadzając taką wersję w 2018 roku. Turbodoładowany silnik benzynowy 1.4 rozwija moc 110 kW/150 KM. Nieduży sportowy samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy i rozpędza się do 207 km/h.
Jednak rok wcześniej Opel zaprezentował też coś w większym rozmiarze. Na targach IAA 2017 światową premierę miała Insignia GSi: limuzyna Grand Sport oraz kombi Sports Tourer. Po raz kolejny marka z błyskawicą pokazała sportowy model z napędem na wszystkie koła. Silnik benzynowy o pojemności 2 litrów miał moc 191 kW/260 KM.
Wkrótce potem ofertę poszerzono o oszczędnego turbodiesla. Dwulitrowa jednostka BiTurbo rozwija moc 154 kW/210 KM i maksymalny moment obrotowy 480 Nm. Prędkość maksymalna Insignii GSi wynosiła 233 km/h w przypadku Grand Sport i 231 km/h w kombi Sports Tourer.