OPEL: MODEL ZAFIRA ŚWIĘTOWAŁ 25-LECIE SWOJEJ ŚWIATOWEJ PREMIERY

W 1999 roku, dokładnie 25 lat temu, wprowadzono na rynek przełomowego Opla Zafirę.

Dzięki innowacyjnej konfiguracji siedzeń typu Flex7, zrewolucjonizował on segment kompaktowych vanów i wyznaczył nowe standardy w dziedzinie wszechstronności wnętrza, za co otrzymał w późniejszym czasie liczne nagrody. Jednocześnie utorował on drogę dla dzisiejszego napędu na wodorowe ogniwa paliwowe w Vivaro HYDROGEN i przyszłym Movano HYDROGEN, służąc jako baza dla kilku flot testowych HydroGen. Opel Zafira był pionierem pod wieloma względami i wprowadził rozwiązania motoryzacyjne, które są obecnie uważane za oczywiste.


Zobacz relacje:

TOYOTA: 25 LAT OBECNOŚCI MODELU YARIS NA RYNKU
 

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Praktyczna, oszczędzająca miejsce, łatwa: pionierska konfiguracja foteli w Zafirze

Wiosną 1999 roku rozpoczęła się produkcja modelu, który miał zapisać się w historii: z linii produkcyjnej zjechały pierwsze egzemplarze nowego Opla Zafiry. Kompaktowy van o długości 4,32 metra, szerokości 1,74 metra i wysokości 1,68 metra został zaprojektowany pod kątem lekkości konstrukcji. W momencie wprowadzenia na rynek pierwsza generacja ważyła zaledwie 1390 kilogramów. Wydajność była dla Opla tak samo ważna wtedy, jak i dziś. Przy współczynniku oporu powietrza wynoszącym 0,33, Zafira oferowała najlepsze osiągi aerodynamiczne w swojej klasie. Dzięki wyrazistej stylistyce i szerokiemu rozstawowi osi łączyła elegancję z funkcjonalnością. Nisko położony środek ciężkości samochodu i ultranowoczesne podwozie DSA (Dynamic SAfety) zapewniały stabilność jazdy i najwyższy możliwy poziom bezpieczeństwa.

25 lat temu Zafira trafiła jednak na pierwsze strony gazet z innego powodu: była pierwszym kompaktowym vanem, który oferował elastyczną przestrzeń dla maksymalnie siedmiu osób bez konieczności mozolnego wyjmowania ciężkich siedzeń. Było to możliwe dzięki inteligentnemu, opatentowanemu systemowi siedzeń typu Flex7. Dzięki temu unikalnemu mechanizmowi Opel wyznaczył nowe standardy pod względem w pełni zintegrowanej elastyczności wnętrza. W ciągu zaledwie 15 sekund kompaktowy van mógł zostać przekształcony z siedmiomiejscowego w dwumiejscowy pojazd z bagażnikiem o pojemności do 1700 litrów. Po odblokowaniu i schowaniu zagłówków, fotele w trzecim rzędzie można było z łatwością złożyć i schować w odpowiednio wyprofilowanych wnękach w podłodze pojazdu, tworząc całkowicie płaską przestrzeń ładunkową. Uciążliwe wyjmowanie z pojazdu i przechowywanie chwilowo nieużywanych siedzeń należało już do przeszłości.

To samo dotyczyło drugiego rzędu: można go było złożyć, przesunąć do przodu i zabezpieczyć za przednimi fotelami, oszczędzając miejsce. Przedni fotel pasażera również można było złożyć do pozycji poziomej. Oznaczało to, że do Zafiry można było załadować przedmioty o długości do trzech metrów, jednocześnie przewożąc czterech pasażerów.

Nagroda za koncepcję: Zafira trzykrotnym zdobywcą „Złotej Kierownicy”

W roku swojej premiery, ten trendsetter otrzymał po raz pierwszy „Złotą Kierownicę”. Był to tylko przedsmak tego, co miało nadejść. W drugiej generacji Zafiry z 2005 roku, inżynierowie Opla zoptymalizowali obsługę drugiego rzędu siedzeń. Siedzenia można było składać w stosunku 40:20:40, dzięki czemu dorośli mogli również wygodnie siedzieć na zewnętrznych pojedynczych siedzeniach. Była to nagroda za trud: dzięki zmodernizowanemu systemowi foteli Flex7, Zafira B ustanowiła kolejny punkt odniesienia w zakresie elastyczności wnętrza – i po raz kolejny zdobyła „Złotą Kierownicę“.

Zafirze towarzyszył partner premium w postaci Zafiry Tourer, która natychmiast zdobyła kolejną „Złotą Kierownicę”. Oprócz funkcjonalnego wnętrza samochód oferował imponujący komfort, panoramiczny szklany dach i takie innowacje, jak radarowy tempomat czy alarm przedkolizyjny. Seryjny sukces sprawił, że sama tylko Zafira, w różnych swoich generacjach, trzykrotnie przyczyniła się do zdobycia przez markę Opel prestiżowej nagrody „Złotej Kierownicy”.

Zafira na każdą okazję: od sportowego charakteru po pioniera lokalnie bezemisyjnej jazdy

W 2001 roku – dwa lata po wprowadzeniu na rynek pierwszej generacji Zafiry – Opel zapytał: „Czy model sportowy może mieć siedem miejsc, lub ujmując to inaczej: Czy kompaktowy van może wyróżniać się sportową stylistyką i dynamicznymi właściwościami jezdnymi?“. Zafira OPC dała jasną odpowiedź. Połączyła dwa pozornie różne segmenty: praktyczną funkcjonalność kompaktowego vana z właściwościami jezdnymi i osiągami samochodu sportowego. W liczbach oznacza to 2,0-litrowy silnik turbo o mocy 141 kW (192 KM), moment obrotowy 250 Nm, przyspieszenie od zera do 100 km/h w 8,2 sekundy i prędkość maksymalną 220 km/h. Dzięki temu Zafira OPC, która zadebiutowała na rynku jesienią 2001 roku, była wówczas najszybszym vanem w Europie.

Połączenie emocji z maksymalną wydajnością, motto przyświecające marce Opel wówczas nadal jest aktualne. W tym samym roku, co sportowa Zafira OPC, swoją premierę miał również zupełnie inny układ napędowy. Oprócz oszczędnych silników benzynowych i diesla, Zafira 1.6 CNG wyposażona w fabryczną instalację zasilania sprężonym gazem ziemnym uzupełniła ofertę jako pojazd wyjątkowo ekonomiczny w utrzymaniu i oszczędzający zasoby naturalne. W porównaniu z tradycyjnymi silnikami benzynowymi znacznie ograniczono emisję spalin, a dzięki praktycznemu rozmieszczeniu wszystkich podzespołów zachowano pełną wszechstronnosć wnętrza.

Kompaktowy van to również pionier w dziedzinie lokalnie bezemisyjnego napędu wodorowymi ogniwami paliwowymi. W 2000 r. rozwój ogniw paliwowych Opla nabrał mocy dzięki modelowi HydroGen1 opartemu na Zafirze. Wodorowe ogniwo paliwowe dostarczało energię elektryczną do trójfazowego silnika asynchronicznego, który oferował moc 55 kW (75 KM) i moment obrotowy wynoszący 251 Nm. Akumulator buforowy zapewniał moc szczytową. W 2001 roku, flota 20 modeli HydroGen3 była testowana przez klientów. Moc zwiększono do 60 kW (82 KM), zapewniając prędkość maksymalną wynoszącą 160 km/h. Podczas Maratonu Ogniw Paliwowych w 2004 r., dwa pojazdy HydroGen3 pokonały trasę prawie 10 000 km w Europie, od Hammerfest w Norwegii do Lizbony w Portugalii. Za kierownicą HydroGen3, kierowca F1 i zespołu Opel DTM Heinz-Harald Frentzen zwyciężył również w Rajdzie Monte Carlo 2005 dla samochodów z napędem alternatywnym. Zbudowane w oparciu o model Zafira pojazdy utorowały drogę dzisiejszemu samochodowi dostawczemu Opel Vivaro HYDROGEN. Wkrótce gama lokalnie bezemisyjnych pojazdów użytkowych, które można szybko zatankować wodorem, powiększy się dodatkowo dzięki nowemu modelowi Opel Movano HYDROGEN.

Przestrzeń dla rodziny, zespołu i przyjaciół: Opel Zafira, Combo i nowa Frontera

Zafira pierwszej generacji z 1999 r. jest uważana za pioniera w zakresie elastyczności wnętrza zapewniającej przestrzeń dla całej rodziny. To ona przetarła szlaki, pozwalając obecnie marce Opel oferować szeroką gamę przestronnych pojazdów idealnych do świadczenia usług wygodnego transportu wahadłowego, a także do relaksujących wakacyjnych wypadów. Obejmują one najnowszą Zafirę z dziewięcioma miejscami, a także Combo mogące pomieścić do siedmiu osób. W tym roku pojawi się kolejny model wielomiejscowy: niedawno zaprezentowana nowa Frontera, to pierwszy w historii Opla kompaktowy SUV, który może pomieścić do siedmiu pasażerów. Przestronna i wygodna, skupiona na tym, co najważniejsze i zelektryfikowana w każdym wariancie, Frontera o charakterystycznym, solidnym wyglądzie to idealny samochód dla miłośników outdooru i rodzin. Atrakcyjny nowy model, który wkrótce będzie można zamówić, jest wyposażony w liczne praktyczne rozwiązania, w tym innowacyjną stację dokującą do smartfonów i wygodną funkcję Intelli-Seat dla przednich foteli. Nowy Opel Frontera dostępny jest w wersji hybrydowej z technologią 48 V lub w wersji całkowicie elektrycznej. Nowy model oferuje zatem przyjemność z jazdy oszczędzającej zasoby, w tym lokalnie bezemisyjną jazdę i kontynuuje ofensywę marki w zakresie elektryfikacji.