Kwiecień był udanym miesiącem dla importerów samochodów na polskim rynku. Sprzedaż zwiększyła się, wzrósł optymizm, który wcześniej był nieco hamowany przez ustawę “kratkową”.
Rynek nowych samochodów w Polsce wzrósł w tym roku o 26 procent. A co na temat wyników sądzą prezesi polskich przedstawicielstw kontynentów Toyota Motor Poland, General Motors Poland i Mazda Polska?
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
Dobry kwietniowy wynik pierwszych rejestracji rozpoczął drugi kwartał roku. Zmiana przepisów o podatku VAT, znacząco przyhamowała sprzedaż samochodów ale i tak rezultat ostatniego miesiąca należy zaliczyć do dobrych. W kwietniu zarejestrowano 31 336 nowych samochodów osobowych i dostawczych, tj. więcej o 14,2 proc. niż przed rokiem i mniej o 21,4 proc. niż w marcu br.
Na szczycie listy rankingowej poza pierwszym miejscem Skody (3350; +14,6 %), wystąpiły przetasowania. Druga z wynikiem przekraczającym 3 tysiące była Toyota (3162;+51,6 %). Trzeci – Ford wydał 2168 samochodów (+ 45,5 %). Za nim znalazł się Opel z liczbą 2125 aut (+35,%). Volkswagen zarejestrował 2110 (+0,8 %) samochodów i zajął dopiero na piąte miejsce. W kwietniu w rankingu marek aż pięć z pierwszej dwudziestki poprawiło swoje rezultaty w porównaniu do poprzedniego miesiąca, kiedy wyniki nakręcała jeszcze sprzedaż samochodów z tzw. kratką: Toyota (+1,5 % m/m), Mercedes- Benz(941; +98,9 % m/m), Suzuki (678; +49 % m/m), Mazda (663; +57,9 % m/m) i Mitsubishi (525; +87,5 % m/m).
Z pierwszej dziesiątki spadek w stosunku do kwietnia ub. roku zanotowały KIA i Hyundai.
W ogólnym rankingu od początku roku Skoda jest liderem – 17 624 (+41 %) zarejestrowanych samochodów, przed Volkswagenem (12 925; +39,7 %) i Toyotą (12 313; +52,4 %). Wśród modeli prowadzi wciąż Skoda Octavia – 5484 przed Skoda Fabią – 3965 i Toyotą Auris – 3808 sztuk.
GENERAL MOTORS POLAND
W kwietniu sprzedaż Opla na polskim rynku wyniosła 2 207 samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t, co daje 34,2 proc. wzrostu w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej (1 645 sztuk). Sprzedaż marki w tym miesiącu rosła powyżej rynku, dzięki temu Opel zwiększył udział z 6 proc. uzyskanych w zeszłym roku do 7,04 proc., czyli o 1,04 punktu procentowego.Łącznie po pierwszych czterech miesiącach roku sprzedaż Opla wyniosła 9 100 samochodów, czyli o 40,6 proc. więcej niż w pierwszych czterech miesiącach ubiegłego roku, zakończonych wynikiem na poziomie 6 472 sztuk. Wynik ten jest najlepszym od 5 lat.
Liderem sprzedaży marki w okresie od stycznia do kwietnia jest najbardziej popularny model wśród klientów indywidualnych w Polsce, czyli Opel Corsa – 2 854 sztuk, tuż za nim uplasowała się Astra z wynikiem 2 615 egzemplarzy, trzecie miejsce na podium przypadło Insignii – 1 479 sztuk. Kwiecień był także kolejnym miesiącem wzrostów sprzedaży samochodów dostawczych Opla – o 9,3 proc. w porównaniu do zeszłego roku. Łącznie od początku tego roku Opel sprzedał aż 51,6 proc. samochodów dostawczych więcej niż w roku 2013. Najpopularniejszym modelem w gamie był Opel Vivaro – ponad 105 proc. wzrostu i 424 sprzedane egzemplarze.
– Imponujący wzrost Opla w segmencie samochodów dostawczych jest dla nas bardzo dobrym prognostykiem przed wprowadzeniem na polski rynek nowej generacji Opla Vivaro oraz Opla Movano z zupełnie nowymi, mocnymi, a przy tym wyjątkowo oszczędnymi silnikami. Te nowe modele, debiutujące przed paroma dniami podczas targów w Birmingham, będzie można zamawiać w Polsce już od czerwca br. – powiedział Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland.
TOYOTA MOTOR POLAND
Toyota okazała się w kwietniu marką z największym wzrostem rejestracji spośród czołówki polskiego rynku motoryzacyjnego. Dzięki 3162 zarejestrowanym samochodom, uzyskała aż 11,3-procentowy udział w rynku.
– Jesteśmy obecnie jedyną liczącą się firmą w Polsce, która po zakończeniu okna kratkowego w marcu, jest w stanie utrzymywać rejestracje nowych samochodów na tak wysokim poziomie i przy tak wielkich – ponad 50-procentowych – wzrostach. W całym 2014 roku Toyota ma rekordowy dla czołówki rynku wzrost – aż 52 proc. Po kwietniu jest jasne, że rosnąca popularność Toyoty wynika przede wszystkim z uznania klientów dla naszych nowych modeli, co jest długotrwałym trendem. Coraz szersza grupa decyduje się również na zakup hybrydowych Toyot. To u nas sprawdzona i rozwijana już od ponad 17 lat technologia. Dziś obecna także pod maskami popularnych Yarisów i Aurisów. Jeszcze 3 lata temu sprzedawaliśmy rocznie zaledwie około 200 hybryd. Rok 2013 zakończyliśmy wynikiem sprzedaży ponad 2000 tych aut – głównie Aurisów i Yarisów. W 2014 roku przekroczymy kolejny próg – 3000 sprzedanych hybryd. W 2013 roku wprowadziliśmy na rynek nowe wersje bardzo ważnych dla Toyoty i rynku modeli. Pojawił się zupełnie nowy Auris, także w wersji kombi i z pełnym napędem hybrydowym, nowa generacja światowego bestsellera Corolli, czy czwarta odsłona pioniera SUV-ów, modelu RAV4. Wszystkie nowe Toyoty mają to, z czego słynie nasza marka, czyli legendarną jakość i niezawodność, a teraz wyróżniają się także zupełnie nowym, bardzo atrakcyjnym stylem. Dzięki temu stały się tak pożądane przez Polaków – wyjaśnia źródła sukcesu marki Jacek Pawlak, Prezes Toyota Motor Poland.
MAZDA POLSKA
Styczeń br. przyniósł rekordowy wynik Mazdy na polskim rynku – 591 zarejestrowanych samochodów, jednak kwiecień okazał się dla marki jeszcze lepszy. Na ulice wyjechały 663 Mazdy, co oznacza wzrost w porównaniu do kwietnia 2013 r. o 83 proc. i udział w rynku nowych samochodów na poziomie 2,4 proc.
Od stycznia zarejestrowanych zostało 1999 Mazd, o 69 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. Sukces należy przypisać przede wszystkim modelom nowej generacji, a popyt na modele Mazda6 (767 szt. zarejestrowanych w 2014 r.) i Mazda CX-5 (454 szt.) nie słabnie. Nowa Mazda3, wprowadzona na rynek w drugiej połowie roku, również spotkała się z bardzo pozytywnym przyjęciem – od momentu wprowadzenia do sprzedaży zamówionych zostało już ponad dwa tysiące aut modelu.
Na tle Europy Polska wspina się w rankingu przedstawicielstw Mazdy, zajmując w kwietniu 5. pozycję, po Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Austrii.
– Pierwsze miesiące 2014 r. utrzymały ubiegłoroczną tendencję wzrostową. Rok 2013 zakończyliśmy wynikiem lepszym o 76 proc., a cztery miesiące bieżącego roku przyniosły kolejne sukcesy i wzrost o 69 proc. Cieszy nas tak duże zainteresowanie klientów, również z marek premium, którzy coraz liczniej odwiedzają nasze salony. Analizując napływ zamówień z optymizmem patrzymy na kolejne miesiące i widzimy duże szanse na kolejny rekord – podsumowuje Łukasz Paździor, dyrektor zarządzający Mazda Polska.