Mały, ale przestronny, atrakcyjny i rozsądny — tego właśnie mogą oczekiwać nabywcy zupełnie nowego podstawowego modelu w ofercie marki Opel, który trafi do sprzedaży w czerwcu 2015 roku.
Nazywa się on KARL. Został zaprojektowany od podstaw i zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie. W rozsądnej cenie klienci będą mogli nabyć pięciodrzwiowy pojazd o długości 3,68 m i wysokości 1,48 m, którym może podróżować nawet pięć osób.
Zobacz także:
Jest on wyposażony w liczne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i komfortu, które dotychczas nie były oferowane w tym segmencie. KARL będzie wkrótce dostępny także z najnowszym systemem pokładowej łączności. Od jesieni 2015 roku samochód ten można będzie zamówić zarówno z systemem multimedialnym IntelliLink nowej generacji, jak i z systemem Opel OnStar — osobistym asystentem łączności i usług. Od lata 2015 roku, dzięki modelom KARL, ADAM oraz Corsa, Opel będzie mógł poszczycić się najbogatszym i najmłodszym na rynku portfolio w segmentach A i B.
Przy rozstawie osi 2 385 mm i masie 939 kg pięciodrzwiowe nadwozie oferuje sporo miejsca. Fotel kierowcy i kolumna kierownicy są regulowane w pionie (od wersji Enjoy), a z tyłu można zamontować dwa foteliki dziecięce zgodne z systemem ISOFIX. Asymetrycznie dzielona (40:60) i składana tylna kanapa (opcja w wersji Enjoy, standard w Cosmo) umożliwia elastyczne powiększanie przestrzeni bagażowej. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika KARLa do dachu wynosi 1 013 litrów.
Przednie zawieszenie ze sprężynami kompensującymi obciążenia boczne, podwójnie łączone tuleje zawieszenia oraz wysoka sztywność strukturalna poprawiają właściwości jezdne oraz ograniczają hałas i wibracje. Rozwiązania podnoszące komfort jazdy zastosowano także w tylnym zawieszeniu. Przed tylnymi kołami została zamontowana rurowa belka skrętna o przekroju litery V. Umożliwiło to perfekcyjne dopasowanie charakterystyki skrętności belki w osi poziomej i pionowej do mocy silnika i masy pojazdu. Tylne amortyzatory zamontowano pionowo nad kołami. Komfort jazdy poprawiają też pionowe łączniki amortyzatorów typu „dual-path”, które zmniejszają hałas i wibracje.
Nowy silnik 1.0 ECOTEC i systemy
Trzycylindrowy silnik benzynowy 1.0 ECOTEC o mocy 55 kW/75 KM pochodzi z tej samej rodziny turbodoładowanych jednolitrowych silników, co jednostki montowane w modelach Corsa i ADAM. Mały model Opla z opcjonalnym pakietem ecoFlex, obejmującym poprawiające własności aerodynamiczne spojlery przedni i dachowy, a także opony o obniżonych oporach toczenia, emituje tylko 99 gramów CO2 na kilometr, zużywając 4,3 litra benzyny na 100 kilometrów. Kierowcy mogą regulować wykorzystanie mocy za pomocą pięciobiegowej przekładni.
KARL jest wyposażony w liczne funkcje poprawiające bezpieczeństwo i komfort. Oprócz standardowych systemów ABS, kontroli trakcji TCPlus, elektronicznego programu stabilizacji ESPPlus oraz systemu ułatwiającego ruszanie na wzniesieniu (HSA), nowe auto może być również wyposażone w system ostrzegania przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu.
Funkcja doświetlania zakrętów zintegrowana ze światłami przeciwmgielnymi poprawia bezpieczeństwo kierowcy. W standardowym wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa nie zabrakło także sześciu poduszek powietrznych oraz systemu składania pedałów (PRS).
Opcjonalnie podgrzewane przednie fotele i podgrzewana kierownica pokryta skórą zapewniają zimą przyjemne ciepło. KARL wyposażony jest także w przycisk uruchamiający tryb City (od wersji Enjoy). Wciśnięcie przycisku powoduje zwiększenie siły wspomagania w celu ułatwienia manewrów w ciasnej przestrzeni. Z kolei asystent parkowania zapobiega stłuczkom podczas parkowania. Tempomat z ogranicznikiem prędkości jest przydatny w ruchu miejskim lub w strefach zamieszkania. Podróż latem dodatkowo uprzyjemni (również opcjonalne) sterowane elektrycznie okno dachowe.
Systemy łączności ratujące życie
Już od jesieni można będzie zamówić KARLa z systemem multimedialnym IntelliLink z licznymi funkcjami łączności oraz systemem Opel OnStar. Abonenci systemu będą mogli korzystać z szerokiej oferty usług. Na przykład otwarcie poduszki powietrznej spowoduje automatyczne wysłanie wiadomości alarmowej do centrum Opel OnStar. Kierowca i pasażerowie mogą też nawiązać kontakt z całodobową, działającą przez 365 dni w roku pomocą drogową oraz korzystać z innych usług – punkt dostępowy Wi-Fi 4G LTE pozwoli podłączyć jednocześnie nawet 7 urządzeń.
KARL w wersji Cosmo jest wyposażony w radioodbiornik R300 BT, gniazdo Aux-in i port USB oraz moduł Bluetooth. Tradycyjnemu radiu może towarzyszyć tuner DAB+ (Digital Audio Broadcasting). Interfejsy Android Auto i Apple CarPlay w inteligentny sposób umożliwiają właścicielowi KARLa proste korzystanie z wybranych funkcji smartfona na ekranie systemu multimedialnego.
Strona główna IntelliLink oferuje dostęp do pięciu najważniejszych funkcji: nawiązywania połączeń telefonicznych (Telefon), słuchania muzyki (Audio), oglądania zdjęć i filmów (Galeria), zmiany ustawień, np. języka systemu (Ustawienia) oraz integruje z telefonem.
KARL jest dostępny w 10 kolorach, od fioletowego („Mystic Violet”) do limonkowego („Fresh Green Lime”). W ofercie są też różne wzory obręczy kół w rozmiarze od 14 do 16 cali. Pomysłowe schowki, takie jak dodatkowa półka nad skrytką w desce rozdzielczej przed fotelem pasażera oraz duże kieszenie w drzwiach, w których zmieści się standardowa litrowa butelka z napojem, to przykłady efektywnego wykorzystania przestrzeni.