Upłynęło właśnie piętnaście lat od dnia, w którym w z linii produkcyjnej zakładu GM Manufacturing Poland w Gliwicach – wtedy Opel Polska – zjechał pierwszy samochód: biała Astra Classic.
Przez kolejne lata należący do koncernu General Motors gliwicki zakład rozwijał się bardzo szybko. Łączna wartość tej, pierwszej w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, inwestycji wynosi 1 miliard Euro. Fabryka zatrudnia 3 000 osób i pomimo kryzysu utrzymuje się ono na niezmienionym poziomie.
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
Ponadto w firmach współpracujących powstało około 15 tysięcy dodatkowych miejsc pracy.
Do końca sierpnia br. linię produkcyjną fabryki opuściło ponad 1,8 miliona samochodów, z czego ponad 98 proc. trafiło na eksport. Stanowi to ok 1,5 proc. rocznej wartości eksportu krajowego, czyniąc z polskiego zakładu Opla ważny podmiot dla życia gospodarczego regionu i kraju.
Duża elastyczność i konkurencyjność zakładu, zaufanie władz koncernu oraz proinwestycyjna polityka władz państwa, a także miasta Gliwice, umożliwiły jego intensywny rozwój, pomimo niesprzyjających warunków rynkowych. Ostatnie cztery lata (2009 – 2013) upłynęły pod znakiem wprowadzenia do produkcji pięciu modeli. Obecnie na jednej linii produkowanych jest łącznie sześć modeli, dla siostrzanych marek Opel i Vauxhall: Astra Hatchback, Astra Sedan, Astra GTC coupe, Astra OPC, Astra Classic Sedan oraz nowy model – kabriolet Cascada.
W roku 2009 zakład został jednostką odpowiedzialną za jakość wszystkich modeli Astry w europejskim oddziale GM – Opel/Vauxhall. Rok 2013 należy do najważniejszych w historii zakładu – wdrożony do produkcji w lutym kabriolet Cascada, poszerzył gamę modelową zakładu o samochód klasy premium. Planowane jest już uruchomienie następnego modelu – kolejnej generacji Astry. Wysokie zaangażowanie gliwickiej załogi i znakomita jakość produkowanych przez nią samochodów były jednymi z głównych czynników, które przyczyniły się do podjęcia decyzji o ulokowaniu produkcji tego bestselleru Opla w polskiej fabryce.
W marcu 2012 roku firma zakończyła wdrażanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania obejmującego pięć obszarów działalności: Jakość, Środowisko, Bezpieczeństwo i Higiena Pracy, Energia oraz Ciągłość Działania. Utrzymanie wysokich standardów w każdym z nich jest priorytetem dla kierownictwa zakładu, a szczególne osiągnięcia w zakresie efektywnego zarządzania energią w zakładzie zostało uhonorowane Nagrodą Ministra Środowiska.
– Jestem dumny z osiągnięć zakładu GMMP na przestrzeni ostatnich 15 lat. Znakomita załoga i doskonałe portfolio umożliwiły efektywne wykorzystanie tego czasu, pomimo często niestabilnej sytuacji na rynku samochodowym w Europie. Szczególnie ważne jest dla nas to, że pomimo przeciwności udało nam się utrzymać pełne zatrudnienie oraz uzyskać gwarancję produkcji kolejnej generacji Astry – powiedział Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland.