OPEL: INTELIILUX LED CZYLI BEZPIECZEŃSTWO JAZDY PO ZMROKU

Opel-Ins1

W ostatnim tygodniu października cofamy zegarki o godzinę i na poważnie zaczynamy przygotowania do zimy. Dla kierowców oznacza to, że jazda po zmierzchu i przy słabszej widoczności przez najbliższe miesiące będzie normą.

Dla właścicieli samochodów marki Opel nie jest to aż tak przykra wiadomość, ponieważ producent znany jest z demokratyzacji innowacyjnych i inteligentnych technologii oświetlenia.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO

ROZMAITOŚCI


 

W wielu modelach oferuje najnowocześniejsze reflektory LED, które automatycznie dostosowują wiązkę świetlną do sytuacji i otoczenia. Przykładem takiego rozwiązania jest druga generacja matrycowych reflektorów IntelliLux LED, dostępnych np. w nowym Oplu Insignii Country Tourer. Dzięki znacznej poprawie widoczności istotnie wzrosło bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów oraz innych użytkowników drogi.

opel-insig2

Matrycowe reflektory zostały wprowadzone w najnowszej generacji Opla Astry. Zastosowano w nich 16 segmentów diodowych (po 8 z każdej strony), które automatycznie i nieustannie dostosowują zasięg i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. W razie potrzeby część wiązki wokół pojazdu poprzedzającego lub nadjeżdżającego z przeciwka jest po prostu wygaszana. W ten sposób wyeliminowano oślepianie innych użytkowników drogi, zapewniając jednocześnie najlepszą widoczność.

Eksperci szybko zgodzili się, że: „Technologia matrycowych reflektorów Opla stanowi przełom w systemach oświetlenia samochodowego”. Po wszechstronnych testach przeprowadzonych przez jurorów system okazał się tak skuteczny, że w 2015 roku w plebiscycie Autobest uznano go za „magiczny”.

Zasada działania systemu jest prosta: gdy tylko pojazd opuści miasto, reflektory IntelliLux LED w Astrze lub Insignii automatycznie włączają się i nieustannie dostosowują długość i kształt wiązki świetlnej do sytuacji w ruchu drogowym, takiej jak jazda w obszarze zabudowanym i poza nim, autostrada czy pokonywanie zakrętu lub łuku drogi. System oświetlenia nie oślepia innych użytkowników drogi.

opel-insig4

Reflektory w nowym Oplu Insignii Country Tourer (a także w Grand Sport i Sports Tourer) charakteryzują się większą skutecznością dzięki podwojeniu (do 32) liczby segmentów LED. Nowe lampy są bardziej eleganckie dzięki mniejszym odstępom między poszczególnymi segmentami diodowymi, a większa liczba tych segmentów pozwala na bardziej płynne i precyzyjne sterowanie snopem światła.

Aby zwiększyć widoczność podczas pokonywania zakrętów przy włączonych światłach drogowych, inżynierowie Opla zastosowali dodatkową funkcję. Intensywność światła generowanego przez wewnętrzne segmenty matrycy rośnie w zależności od kąta skręcania pojazdu, co przekłada się na lepsze doświetlenie zakrętu. Kolejną cechą jest oświetlenie punktowe zintegrowane z reflektorami IntelliLux LED, dzięki któremu światła drogowe uzyskują zasięg aż do 400 metrów.

Opel upowszechnia technologie oświetlenia

Opel oferuje technologię oświetlenia nie tylko w Insignii i Astrze, ale także w innych segmentach rynku. Nowy Grandland X jest wyposażony w reflektory LED z systemem AFL. Technologia pozwala na zmianę kształtu wiązki światła przy jednoczesnej poprawie funkcjonalności w porównaniu z poprzednio stosowanymi technologiami oświetlenia.

opel-insig3

Ponadto system automatycznej regulacji świateł drogowych wykorzystujący obraz z kamery zapobiega oślepianiu innych użytkowników dróg, uwalniając przy tym kierowcę od konieczności ręcznego przełączania świateł mijania na drogowe i odwrotnie. W sumie reflektory LED AFL w Grandlandzie X oferują siedem trybów pracy: pozamiejski, autostradowy, miejski, doświetlanie zakrętów, światła na złą pogodę, dynamiczne doświetlanie łuku drogi i asystent świateł drogowych.

To samo dotyczy SUV‑a Mokka X i minivana Zafira. W obydwu modelach Opla zastosowano także nowoczesną technologię w pełni diodowego oświetlenia, która oferuje różne funkcje, od świateł do jazdy miejskiej i pozamiejskiej po tryb turystyczny przydatny w krajach z ruchem lewostronnym. W modelu Crossland X wprowadziono w pełni diodowe przednie reflektory z takimi funkcjami, jak doświetlanie zakrętów, asystent świateł drogowych i automatyczne poziomowanie wiązki świetlnej.

Od ukrytych reflektorów do AFL+

Matrycowe reflektory IntelliLux LED oraz w pełni diodowe reflektory adaptacyjne to technologie to potwierdzenie konsekwentnego podejścia w opracowywaniu nowoczesnych rozwiązań stosowanych w oświetleniu pojazdu.

opel-insig5

Już w 1968 roku Opel GT imponował nie tylko nowatorską sylwetką nawiązującą do kształtu butelki coca-coli, ale był również pierwszym niemieckim samochodem wyposażonym w chowane reflektory. W 1989 roku na rynku pojawiła się Calibra — jeden z pierwszych seryjnie produkowanych samochodów z reflektorami eliptycznymi. Reflektory o wysokości zaledwie 7 cm nadawały sportowemu coupé niepowtarzalny wygląd i poprawiały jego własności aerodynamiczne.

W 2003 roku, wraz z wprowadzeniem innowacyjnego systemu AFL, marka jako pierwszy producent zaoferowała dynamiczne oraz 90‑stopniowe doświetlanie zakrętów w modelu klasy średniej. W 2004 roku Opel Astra był pierwszym samochodem kompaktowym z funkcją doświetlania zakrętów, a w 2006 roku wprowadzono bi-halogenowe doświetlanie zakrętów i łuków drogi w segmencie minivanów (Meriva) i małych samochodów (Corsa).

W 2008 roku przyszedł czas na kolejną generację systemu oświetlenia. Reflektory AFL+ zadebiutowały wraz z modelem Insignia, wyznaczając nowy standard dla branży motoryzacyjnej. Zmienny rozkład wiązki świetlnej emitowanej przez reflektory ksenonowe dostosowywał się do profilu drogi, prędkości oraz warunków jazdy.