Droga skuta lodem, a oddech zamarza w powietrzu. Wszędzie, jak okiem sięgnąć, leży śnieg. Doskonałe warunki, by wsiąść za kierownicę i zrobić parę naprawdę szybkich okrążeń w zmarzniętej na kość Austrii.
Do zabawy na śniegu i lodzie potrzebna jest tylko jedna rzecz: Opel Insignia Country Tourer z napędem na wszystkie koła Twinster z wektorowaniem momentu obrotowego.
Zobacz także:
Ten samochód doskonale sprawdza się na lodzie i śniegu w Thomatal, gdzie odbywają się Zimowe Szkolenia Opla. Program szkoleń obejmuje nie tylko naukę hamowania i przyspieszania na granicy przyczepności czy opanowania samochodu w ekstremalnie trudnych warunkach, ale także mnóstwo dobrej zabawy.
Dzięki prześwitowi zwiększonemu o 25 milimetrów i osłonom ochronnym Opel Insignia Country Tourer sprawdza się w jeździe po każdej nawierzchni.
W nowym napędzie na cztery koła zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne: w systemie Twinster z wektorowaniem momentu obrotowego dwa sprzęgła zastępują tradycyjny mechanizm różnicowy tylnej osi.
– Dzięki temu moment obrotowy może być rozdzielany indywidualnie między tylne koła w ułamku sekundy. Twinster umożliwia przeniesienie ekstremalnie wysokich wartości momentu obrotowego, od 0 Nm do 1500 Nm. Ponadto rozkład momentu obrotowego może być określony niezależnie od poślizgu koła i jego prędkości obrotowej. Cały system ma przy tym kompaktową konstrukcję: ze względu na obecność dwóch sprzęgieł przed półosiami napędowymi tylny mechanizm różnicowy stał się zbędny. Pozwala to zaoszczędzić przestrzeń i obniżyć masę — wyjaśnił Andreas Holl, dyrektor ds. rozwoju układów kontroli i napędu na wszystkie koła w firmie Opel.
Oznacza to, że moc jest przekazywana przez cały czas w optymalny sposób.
Technologia ta poprawia również zwrotność i precyzję prowadzenia Insignii Country Tourer w zakrętach. Zapewnia ona skuteczne panowanie nad kierunkiem jazdy i maksymalną stabilność oraz wzorową przyczepność na każdej nawierzchni, nawet oblodzonej i zaśnieżonej. Zasadniczo w trakcie pokonywania zakrętu wyższa wartość momentu trafia na koło po zewnętrznej stronie łuku, co poprawia stabilność pojazdu — auto skręca z większą precyzją i bardziej spontanicznie reaguje na polecenia kierowcy. Wektorowanie momentu obrotowego zwiększa zatem poziom aktywnego bezpieczeństwa.
Uczestnicy Zimowego Szkolenia Opla mogą się o tym przekonać osobiście. Wystarczy tymczasowo wyłączyć funkcję wektorowania momentu obrotowego, która jest powiązana z ESP.
– Porównanie charakterystyki pojazdu przed wyłączeniem tej funkcji i po jej wyłączeniu jest bardzo sugestywne. O ile wcześniej kierowca miał wszystko pod kontrolą, o tyle bez wsparcia technologii jego jazda skończy się przy drugim pachołku — powiedział Holl.
To ekstremalne doświadczenie, którego nikt nie chciałby przeżyć poza torem szkoleniowym.
Dla amatorów komfortu i dla doświadczonych kierowców
Mechatroniczne zawieszenie FlexRide zapewnia zoptymalizowane i dostosowane do sytuacji właściwości jezdne. Charakterystyka amortyzatorów, kalibracja pedału przyspieszenia oraz punkty zmiany przełożeń (w samochodach z automatyczną skrzynią biegów) są korygowane automatycznie lub zgodnie z wybranym przez kierowcę trybem Tour lub Sport. W zależności od wybranego trybu układ kierowniczy i przepustnica działają bardziej miękko lub jeszcze bardziej bezpośrednio, a ESP interweniuje wcześniej lub później.
Kierowca oczekujący bardziej sportowych wrażeń w samochodzie z ESP i napędem na wszystkie koła powinien więc wybrać tryb „Sport”. System pozwala wówczas na większy kąt obrotu pojazdu wokół pionowej osi (słabsze tłumienie znoszenia), a jednocześnie wspiera zwrotność Insignii Country Tourer.
Zwolennik bardziej komfortowej jazdy powinien nacisnąć przycisk „Tour”. Centralne oprogramowanie „Drive Mode Control” decyduje o charakterystyce i działaniu zawieszenia adaptacyjnego. Jego zadaniem jest nieprzerwane analizowanie danych pochodzących z czujników w powiązaniu z ustawionymi parametrami, a także rozpoznawanie stylu jazdy danego kierowcy.