Opel GT X Experimental to śmiały, 5‑drzwiowy, w pełni elektryczny kompaktowy nowy pojazd koncepcyjny o długości 4,06 metra i sylwetce coupé, kipiący innowacyjnymi pomysłami.
SUV jest zwiastunem przyszłości marki – odzwierciedla wartości i wizję producenta oraz daje przedsmak tego, czego należy się spodziewać po przyszłych modelach.
Zobacz także:
Przy okazji prezentacji strategicznego planu PACE! w listopadzie ubiegłego roku firma zapowiadała już dalsze wyostrzanie swojego wizerunku. GT X Experimental jest pierwszym materialnym efektem tego procesu.
– W ramach planu PACE! mamy bardzo jasno określoną wizję zapewnienia pomyślnej przyszłości marce Opel. Brand Concept, czyli pojazd koncepcyjny marki, określa sposób, w jaki te wartości: niemieckość, przystępność i emocje będą wprowadzane w życie w przyszłych produktach. Naszym inżynierom i projektantom świetnie udało się to w modelu Opel GT X Experimental. Na jego przykładzie doskonale widać, jak Opel wyobraża sobie przyszłość mobilności — powiedział Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel.
Opel może poszczycić się 156‑letnią historią działalności w zakresie wytwarzania precyzyjnych urządzeń mechanicznych oraz prawie 120‑letnią tradycją w branży motoryzacyjnej.
GT X Experimental ma wymiary: długość – 4063 mm, rozstaw osi – 2625 mm, szerokość – 1830 mm, wysokość z anteną – 1528 mm. Zzostał oparty na lekkiej architekturze, a powiększone optycznie 17‑calowe koła podnoszą komfort jazdy. Zgodnie z założeniami planu PACE! najpóźniej od 2024 roku każdy model Opla ma być dostępny w wersji zelektryfikowanej — zatem koncept jest samochodem w pełni elektrycznym, czerpiącym energię z akumulatora litowo- jonowego nowej generacji z funkcją ładowania indukcyjnego.
Pojemność akumulatora wynosi 50 kWh. Nowe auto oferuje funkcje autonomicznej jazdy poziomu 3, co oznacza, że może realizować wszystkie aspekty jazdy, lecz kierowca musi być w stanie zareagować na wezwanie do interwencji w działanie układów.
Przyszła stylistyka Opla
Mocną sylwetkę GT X Experimental podkreślają akcenty graficzne oddzielające górne i dolne partie samochodu. Dolna części jest polakierowana w kolorze świetlistej szarości, zaś cała góra, w tym maska, szyby i dach, są granatowe. Akcent w kolorze żółtym podkreśla kontur sylwetki i dodaje jej dynamizmu. Auto wita pasażerów przestronnym wnętrzem, do którego dostęp ułatwiają tylne drzwi otwierane „pod wiatr”. Wszystkie czworo drzwi otwierają się pod szerokim 90‑stopniowym kątem. Panoramiczna szyba czołowa i dach sięgają daleko aż do tylnych siedzeń.
Na progu pod tylnymi drzwiami od strony kierowcy nakreślono stylizowane trójkąty. Jeden z nich zawiera mały, sześcioboczny ekran LED informujący o stanie naładowania akumulatora. Zgodnie ze stylistyką przyjętą w SUV‑ach dolną cześć nadwozia osłaniają panele ochronne.
GT X Experimental ujawnia także nowe motywy przedniego i tylnego pasa przyszłych modeli. „Opel Compass” systematyzuje elementy stylistyki wokół dwóch głównych osi krzyżujących się na emblemacie marki. Dzięki temu kultowy znak błyskawicy jeszcze mocniej skupia na sobie uwagę. Oś poziomą wyznaczają typowe motywy skrzydła w światłach do jazdy dziennej, które będą pojawiać się także we wszystkich przyszłych modelach Opla.
Tył jest utrzymany w podobnym stylu jak przedni pas. Motyw Opel Compass w najczystszej postaci tworzą tam znak „blitz” pośrodku poziomej linii zakończonej kloszami tylnych świateł w kształcie skrzydeł, a linia pionowa biegnie od anteny typu „płetwa rekina” w dół, aż do przetłoczenia na tylnym zderzaku.
„Opel Vizor” wyraża pionierskiego ducha firmy. Jest to pełny, pojedynczy moduł z mocno przyciemnianego pleksiglasu, który przykrywa wszystkie elementy technologii oraz wizualnej identyfikacji marki, takie jak emblemat błyskawicy podświetlany diodami LED w różnych kolorach w zależności od stanu pojazdu, diodowe reflektory matrycowe, światła do jazdy dziennej z motywem skrzydła, a także kamery i czujniki systemów wspomagających jazdę i umożliwiających realizację funkcji jazdy autonomicznej.
Elegancki moduł odważnie rozciąga się na cały przód samochodu poniżej maski silnika. Nowy, wyrazisty Opel Vizor będzie znakiem rozpoznawczym wszystkich modeli Opla w latach 20. bieżącego stulecia.
Wizualne i cyfrowe oczyszczenie wnętrza
Przestronne wnętrze zaprojektowano według tych samych zasad i poddano wizualnemu oraz cyfrowemu oczyszczeniu. Kabina otoczona panoramiczną szybą łączącą się z przeszklonym dachem oraz bocznymi oknami bez środkowego słupka skrywa liczne innowacje. Szczególną uwagę przyciąga zestaw wskaźników zamknięty w module „Pure Panel”, będącym odpowiednikiem zewnętrznego Opel Vizor. Jeden panoramiczny ekran wita kierowcę i pokazuje, że typowe dla dzisiejszych samochodów seryjnych deski rozdzielcze pełne wyświetlaczy, przycisków i przełączników mogą wkrótce odejść do lamusa.
Pure Panel umożliwia kierowcy korzystanie z najnowszych technologii i uzyskiwanie potrzebnych informacji, a jednocześnie eliminuje elementy odwracające uwagę. Wloty nawiewu zostały ukryte za ekranami, co pozwoliło uzyskać jednolitą i przejrzystą płaszczyznę. Na dwóch skrajnych ekranach po lewej i prawej stronie wyświetlany jest obraz z dwóch kamer wysuwających się z nadwozia. Uproszczono również stylistykę kierownicy, której środkowy moduł nawiązuje kształtem do Opel Vizor. Podobnie jak w przypadku kół, diodowe logo Opla na jej środku pozostaje nieruchome niezależnie od położenia samej kierownicy.
Cztery fotele wydają się unosić w powietrzu, a z wyjmowanych głośników ulokowanych pod zagłówkami można korzystać także poza samochodem. Stylistyczną przejrzystość wnętrza podkreślono też elementami graficznymi: motyw stylizowanego trójkąta został powtórzony na oparciach foteli oraz na pedale przyspieszenia i hamulca.
Samochody koncepcyjne Opla
Nazwa GT X Experimental nawiązuje do pionierskiego samochodu koncepcyjnego firmy Opel, czyli modelu Experimental GT z 1965 roku. Była to propozycja coupé dostępnego dla przeciętnego klienta oraz pierwszy samochód koncepcyjny zaprojektowany przez europejskiego producenta. Litera X odnosi się do planów firmy Opel w zakresie dalszego wzmacniania obecności na rynku pojazdów sportowo‑ użytkowych: w 2021 roku 40 procent sprzedawanych Opli ma być SUV‑ami.
Przez dziesięciolecia firma Opel wykorzystywała samochody koncepcyjne do prezentowania planów marki na przyszłość. Większość tych pojazdów nie była przewidziana do produkcji seryjnej, ale pozwalały one wyznaczać zasady określające charakter kolejnych modeli. Pod tym względem trzy najnowsze koncepcyjne Ople w spójny sposób odzwierciedlają koncepcję rozwoju marki.
Monza Concept z 2013 roku wyrażała dążenie firmy Opel do poprawy efektywności (niewielka masa, ogólna koncepcja konstrukcyjna, zespół napędowy oraz harmonizująca z tym założeniem smukła sylwetka). W GT Concept z 2016 roku dopracowano rozwiązania służące efektywności, projektując samochód skupiony wokół idei przystępności, prostoty i czystości formy. Kolejnym etapem jest GT X Experimental zaprojektowany w duchu wartości marki — niemieckiej, przystępnej i emocjonującej — wyrażającym się poprzez czystą i śmiałą stylistykę.