Opel Grandland X wprowadza nową generację zaawansowanych silników wysokoprężnych do oferty zespołów napędowych modelu. Debiutujący nowy czterocylindrowy silnik Diesla 1.5 z turbodoładowaniem jest nie tylko mocniejszy i bardziej ekonomiczny niż poprzednik.
Jednostkę zaprojektowano tak, aby spełniała surowe wymagania w zakresie emisji spalin. Jest to możliwe dzięki połączeniu katalizatora utleniającego / absorbera NOx z selektywną redukcją katalityczną (SCR).
Zobacz także:
SUV z manualną sześciobiegową skrzynią biegów otrzyma silnik Diesla o mocy 96 kW/130 KM (zużycie paliwa: 4,2– 4,1 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 110– 108 g CO2/km). Maksymalny moment obrotowy wynosi 300 Nm przy 1750 obr./min. Silnik wyposażono w oszczędzający paliwo układ Start/Stop.
Głowicę cylindrów ze zintegrowanym kolektorem dolotowym powietrza oraz skrzynię korbową nowego silnika Diesla 1.5 wykonano z lekkiego stopu aluminium. Czterema zaworami każdego cylindra sterują podwójne wałki rozrządu. Układ wtrysku bezpośredniego Common Rail działa przy ciśnieniu do 2000 barów, a paliwo dostaje się do komór spalania przez ośmiootworowe dysze wtryskiwaczy. Silnik wyposażono w turbosprężarkę ze sterowanymi elektrycznie łopatkami turbiny o zmiennej geometrii (VGT).
Z myślą o optymalnym oczyszczaniu spalin, układ redukcji emisji — składający się z pasywnego katalizatora utleniającego / absorbera NOx, wtryskiwacza AdBlue, katalizatora selektywnej redukcji katalitycznej oraz filtra cząstek stałych (DPF) — zamontowano jako pojedynczą, kompaktową jednostkę jak najbliżej silnika.
Absorber NOx działa jako katalizator rozruchu zimnego silnika, ograniczając emisję tlenków azotu w temperaturach poniżej temperatury aktywacji termicznej układu selektywnej redukcji katalitycznej. Motor spełnia normy Euro 6d-TEMP w zakresie tlenków azotu.
Nowoczesna konstrukcja nowej generacji silnika to mniejsza masa i znaczny potencjał na przyszłość. Kompaktowe wymiary umożliwiają montaż w samochodach różnych rozmiarów i w najbardziej kompaktowych komorach silników.
Nowy silnik dostępny jest również w wersji z zaawansowaną nową ośmiobiegową przekładnią automatyczną.
Nowa jednostka napędowa 1.5 oraz nowo wprowadzony silnik 2.0 o mocy 130 kW/177 KM (4,9–4,8 l/100 km: 128–126 g CO2/km) oferują nabywcom Grandlanda X wybór między dwoma mocnymi, a jednocześnie oszczędnymi, ekologicznymi i przyjaznymi dla środowiska silnikami Diesla, spełniającymi surowe normy Euro 6d-temp, które zaczną obowiązywać dla nowo zarejestrowanych samochodów we wrześniu 2019 r.
Dlatego też nie dotyczy ich potencjalny zakaz użytkowania silników Diesla na terenach miejskich. Do 2020 r. firma Opel planuje również wprowadzić do swojej oferty Grandlanda X w wersji hybrydowego pojazdu elektrycznego zasilanego z sieci (PHEV).