Opel oferuje już w sprzedaży swój pierwszy w ofercie samochód hybrydowy z możliwością doładowania akumulatora z zewnętrznego źródła.
Opel Grandland X Hybrid4 jest już dostępny w salonach dealerów producenta.
Zobacz także:
W nowym aucie turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 połączono z dwoma silnikami elektrycznymi. Łączna moc układu wynosi do 221 kW (300 KM). Zużycie paliwa wg WLTP1 to 1,4–1,3 l/100 km, a emisja CO2 – 32–29 g/km (NEDC2: 1,6–1,5 l/100 km, 36–34 g/km CO2).
Wyposażony w napęd na cztery koła Grandland X Hybrid4 oferowany jest w Polsce w bogato wyposażonej wersji Elite w cenie od 194 450 zł.
Nowy, hybrydowy model jest elementem strategii producenta w zakresie spełnienia przyszłych wymaganych poziomów emisji CO2.
Zespół napędowy Grandlanda X Hybrid4 składa się z:
– czterocylindrowego turbodoładowanego silnika benzynowego 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa; jednostka jest zgodna z normą Euro 6d i została specjalnie dostosowana do pracy w układzie hybrydowym;
– układu dwóch silników elektrycznych (przód: 81 kW/110 KM, tył: 83 kW/113 KM), napędu na wszystkie koła i akumulatora litowo- jonowego o pojemności 13,2 kWh. Przedni silnik elektryczny jest sprzężony ze sterowaną elektrycznie ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Drugi silnik elektryczny, inwerter i mechanizm różnicowy są zintegrowane z napędzaną elektrycznie tylną osią, zapewniając napęd na wszystkie koła załączany na żądanie.
Zasięg Grandlanda X Hybrid4 w trybie wyłącznie elektrycznym wynosi do 59 kilometrów według WLTP1 (67–69 km wg NEDC2). Nowy pojazd oferuje cztery tryby jazdy — w pełni elektryczny Electric, hybrydowy Hybrid, napęd na cztery koła AWD i dynamiczny Sport — pozwalając kierowcy wybrać charakterystykę odpowiadającą jego preferencjom.
Na przykład w trybie hybrydowym samochód automatycznie dobiera najbardziej efektywny sposób napędu, z możliwością przełączenia na bezemisyjny tryb elektryczny po dotarciu do centrum miasta. Funkcja e-Save pozwala zachować energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorze wysokonapięciowym do późniejszego wykorzystania — na przykład w strefie, w której dopuszczony jest wyłącznie ruch pojazdów elektrycznych.
Tryb sportowy umożliwia bardziej dynamiczną jazdę dzięki połączeniu mocy silnika spalinowego i silników elektrycznych. Tryb AWD pozwala uzyskać maksymalną przyczepność na wszystkich rodzajach nawierzchni.
Akumulator jest zainstalowany pod tylnymi siedzeniami, w celu optymalizacji przestronności wnętrza oraz pojemności bagażnika. Czas ładowania zależy od typu użytej ładowarki. Oprócz kabla dostarczanego wraz z pojazdem i służącego do ładowania z domowego gniazdka, marka zaoferuje także kable do szybkiego ładowania na publicznych stacjach oraz ładowarki naścienne Wallbox. Ładowanie akumulatora do pełna za pomocą ładowarki naściennej Wallbox o mocy 7,4 kW trwa około dwóch godzin.
System Multimedia Navi pomoże w znalezieniu tras oraz wskaże drogę do stacji ładowania. Aplikacja myOpel umożliwia sprawdzenie stanu naładowania akumulatora lub zaprogramowanie czasu ładowania z ładowarki naściennej Wallbox w domu. Użytkownik Grandlanda X Hybrid4 może również zdalnie regulować klimatyzację i ogrzewanie w samochodzie, zanim jeszcze wyjdzie z domu.
W Grandlandzie X Hybrid4 dostępna będzie także nowa usługa OpelConnect. O spokój kierowcy i pasażerów pomogą zadbać również takie funkcje, jak Navigation Online z informacjami o ruchu drogowym dostarczanymi w czasie rzeczywistym, sprawdzanie najważniejszych informacji o pojeździe poprzez aplikację, bezpośrednie połączenie z pomocą drogową oraz system powiadamiania służb ratowniczych w sytuacjach awaryjnych.
W przypadku zadziałania napinaczy pasów bezpieczeństwa lub poduszek powietrznych połączenie ze służbami ratowniczymi jest nawiązywane automatycznie.
W celu dalszej poprawy efektywności w modelu zastosowano układ hamowania regeneracyjnego, który odzyskuje energię wytwarzaną w czasie hamowania lub wytracania prędkości. Potencjał wysokonapięciowego układu elektrycznego wykorzystano także do zasilania elektrycznej sprężarki klimatyzacji oraz elektrycznego ogrzewania.